Wednesday 28 August 2013

Ban Ki-moon mahu Penyelesaian Diplomatik di Syria . . .


SitiWanMahani - Ban Ki-moon mahu penyelesaian diplomatik di Syria. Setiausaha Agung PBB Ban Ki-moon telah meminta pemeriksa senjata untuk diberi masa untuk menentukan sama ada senjata kimia telah digunakan dalam serangan minggu lalu di Damsyik.

Bercakap di Hague, Ban menggesa ahli-ahli Majlis Keselamatan PBB untuk mencari penyelesaian diplomatik, berkata:. "Ia adalah penting untuk mewujudkan fakta-fakta Satu pasukan penyiasatan PBB kini atas alasan untuk berbuat demikian Hanya beberapa hari selepas serangan itu. Mereka telah mengumpul sampel berharga dan ditemuramah mangsa dan saksi. Pasukan ini memerlukan masa untuk menjalankan tugasnya, Berikan peluang keamanan, memberi peluang diplomasi, hentikan pertempuran dan mula berbincang."

Sementara itu di Damsyik, pemeriksa telah kembali ke tapak kimia yang disyaki serangan senjata di pinggir bandar Mouadamiya itu. Operasi pasukan itu telah digantung selepas konvoi mereka telah ditembak oleh penembak tepat dikenali. Beratus-ratus orang dilaporkan telah terbunuh dalam serangan pada 21 Ogos.

Ban Ki-moon wants diplomatic solution in Syria. UN Secretary-General Ban Ki-moon has asked for weapons inspectors to be given time to determine whether chemical weapons were used in an attack last week in Damascus.

Speaking at the Hague, Ban urged members of the UN Security Council to look for a diplomatic solution, saying: "It is essential to establish the facts. A UN investigation team is now on the ground to do just that. Just days after the attack, they have collected valuable samples and interviewed victims and witnesses. The team needs time to do its job, Give peace a chance, give diplomacy a chance, stop fighting and start talking."

Meanwhile in Damascus, inspectors have returned to the site of the suspected chemical weapons strike in the Mouadamiya suburb. The team's operation had been suspended after their convoy was shot at by unidentified snipers. Hundreds of people are reported to have died in the attack on 21 August.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...