Wednesday 28 August 2013

Sekutu Barat bersedia untuk Melancarkan Serangan Ketenteraan terhadap Syria dalam beberapa Jam . . .


SitiWanMahani - Barat bersiap sedia untuk menyerang hukuman terhadap Syria. Sekutu Barat mengatakan mereka bersedia untuk melancarkan serangan ketenteraan terhadap Syria dalam beberapa jam. Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat Chuck Hagel telah berkata bahawa pasukan Amerika di rantau ini adalah “bersedia untuk pergi.”

Presiden Obama masih belum membuat keputusan mengenai campur tangan tentera di tengah-tengah panggilan untuk beliau untuk mendapatkan kesahihan daripada Kongres sebelum tentera Amerika Syarikat bertindak. Pegawai-pegawai berkata bahawa apa-apa tindakan yang akan menjadi pendek, tajam dan disasarkan: direka untuk menghukum rejim Assad untuk kegunaan yang dikatakan senjata kimia terhadap rakyatnya sendiri.

Rusia menentang apa-apa serangan terhadap Syria berkata campur tangan tentera yang berjaya akan disusuli dengan huru-hara. Liga Arab nampaknya berada di sisi “pakatan pihak yang sanggup” selepas ia dipersalahkan Damsyik untuk serangan gas saraf.

Pelan kontingensi untuk campur tangan terhadap Assad telah dibincangkan oleh jeneral terkemuka dari Amerika Syarikat, Eropah dan Timur Tengah di Jordan pada hari Isnin. Amerika Syarikat telah meningkatkan bilangan peluru berpandu pemusnah di Mediterranean dan pesawat pengangkut Harry S Truman adalah di Laut Merah.

Britain mempunyai kapal selam serangan di Mediterranean dan pesawat bersedia untuk menyokong mana-mana serangan. Syarikat penerbangan Perancis, Charles De Gaulle di pelabuhan Toulon telah mengalami mereparasi dan bersedia untuk belayar di kawasan tersebut.

Pesawat mirage Perancis bersiap sedia di Emiriyah Arab Bersatu dan Amerika Syarikat telah disokong oleh pengkalan udara di Turki.

The West prepares for punitive strikes against Syria

Western allies say they are ready to launch military strikes against Syria within hours. US Secretary of Defence Chuck Hagel has said that US forces in the region are "ready to go."

President Obama has yet to make a decision on armed intervention amid calls for him to seek legitimacy from Congress before US forces act. Officials say that any action will be short, sharp and targeted: designed to punish the Assad regime for the alleged use of chemical weapons against its own people.

Russia opposes any strikes against Syria saying a successful military intervention will be followed by chaos. The Arab League appears to be on the side of the "coalition of the willing " after it blamed Damascus for the nerve gas attack.

Contingency plans for intervention against Assad have been discussed by top generals from the US, Europe and the Middle East in Jordan on Monday. The US has raised the number of cruise missile carrying destroyers in the Mediterranean and the aircraft carrier Harry S Truman is in the Red Sea.

Britain has an attack submarine in the Mediterranean and aircraft ready to back up any assault. The French carrier Charles De Gaulle in the port of Toulon has undergone a refit and is ready to set sail for the area.

French mirage aircraft are on standby in the United Arab Emirates and the US has bolstered its airbase in Turkey.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...