Friday 2 August 2013

Greece memotong CUKAI pada makanan untuk menggalakkan pelancongan - Ekonomi


Greece memotong CUKAI pada makanan untuk menggalakkan pelancongan - ekonomi. Greece mungkin terperangkap dalam kemelesetan dan suapan titisan bantuan antarabangsa, tetapi makan di luar hanya mendapat lebih murah. Cukai jualan CUKAI pada makanan restoran, mengambilberlipat dan makanan yang disediakan telah dipotong daripada 23% peratus kepada 13% peratus.

Langkah yang diambil oleh kerajaan itu bertujuan untuk meningkatkan pelancongan, industri penting bagi ekonomi. Kementerian Kewangan menjangka langkah untuk menurunkan harga secara purata 8% peratus.

Economist Panagiotis Petrakis memberitahu EuroNews ini adalah peluang yang jarang berlaku yang tidak boleh mensia-siakan: "Ia adalah penting untuk kejayaan langkah ini bahawa pemilik restoran yang benar-benar mengurangkan harga mereka, kerana ini adalah kali pertama dalam tempoh 3 tahun yang lalu bahawa kita mempunyai besar pengurangan cukai di Greece. "

“Mengurangkan CUKAI” tanda-tanda dalam kedua-dua Yunani dan dalam bahasa Inggeris telah muncul dalam banyak kedai-kedai makan. Tetapi beberapa restoran membantah mereka telah dipotong sebanyak mana yang mereka mampu dan mereka meragui kegunaan ini.

Pemilik restoran Athens Nikos Koutouzis berkata: "Isu sebenar adalah bahawa kebanyakan orang Yunani tidak mampu untuk makan di luar lagi Ia tidak bahawa mereka akan membayar satu atau 2 € kurang pada rang undang-undang mereka kerana CUKAI yang lebih rendah Tetapi makan tidak bersetuju dengan berkata: "Ia adalah baik untuk kita pelanggan, ia adalah baik untuk pelancongan. Secara keseluruhannya, ia adalah baik untuk ekonomi Yunani."

Greece cuts VAT on meals to encourage tourism - economy 

Greece may be trapped in recession and on a drip feed of international aid, but eating out just got cheaper.  The VAT sales tax on restaurant meals, take-aways and catered food has been cut from 23 percent to 13 percent.

The move by the government was intended to boost tourism, a crucial industry for the economy. The Finance Ministry expects the move to bring down prices by an average eight percent.

Economist Panagiotis Petrakis told euronews this was a rare opportunity that should not be squandered: "It is crucial to the success of this measure that restaurant owners genuinely reduce their prices, as this is the first time in the last three years that we have a substantial tax reduction in Greece."

"Reduced VAT" signs in both Greek and in English have popped in many eateries. But some restaurateurs protested they had already cut as much as they can afford and they doubted the usefulness of this.

Athens restaurant owner Nikos Koutouzis said: "The real issue is that most Greeks can't afford to eat out any more. It is not that they'll pay one or two euros less on their bill because of the lower VAT. But a diner disagreed saying: "It's good for us customers, it's good for tourism. Overall, it is good for the Greek economy.”


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...