Wednesday 11 September 2013

AkhirZAMAN (2013 Dz‘Qaidah1434) Diambil oleh Al ‘Qaeda: Pejuang asing dalam penjara Damsyik memberitahu kisah mereka . . .

Pejuang Turki yang jihad kumpulan Al ‘Nusra depan, membawa bendera Al ‘Qaeda pada jaket beliau (tengah-belakang), memegang posisi dengan rakan-rakan-rakan pada 4 April, 2013 di kampung Syria Aziza, di pinggir selatan Aleppo. (AFP Photo/Guillaume Briquet – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Diambil oleh Al ‘Qaeda: Pejuang asing dalam penjara Damsyik memberitahu kisah mereka . . .

SitiWanMahani - Raouchan Gazakov dibawa keluarganya ke Syria, mengajar anak 5 tahun untuk membuat bom dan mengucapkan selamat tinggal kepada saudaranya, seorang pengebom berani mati. RT Maria Finoshina bercakap kepadanya dalam penjara Damsyik dan bertanya kepadanya mengapa dia datang untuk berjuang untuk Al ‘Qaeda.

“Satu kumpulan yang dikenali Murad menghampiri saya setahun yang lalu dan saya yakin bahawa umat Islam di Syria sedang ditindas dan dibunuh, dan saya harus pergi dan mengambil senjata menentang Assad untuk DUNIA jihad,” kata Raouchan dalam penjara, di mana kira-kira 200 penghuni diadakan - kebanyakan mereka pejuang jihad Al ‘Qaeda atau kumpulan yang bergabung. Nasib tahanan tidak diketahui, walaupun ia kelihatan suram.

Raouchan mengatakan dia menyelinap ke Syria pada Januari lalu melalui Turki. Di Istanbul, 2 orang lelaki yang mendakwa dari Al ‘Qaeda bertemu Raouchan dan mengiringi beliau ke Syria. Di sana, beliau menyertai kumpulan pengganas besar dijalankan oleh jihad Mesir.

“Tugas saya adalah terutamanya untuk menyediakan bom untuk kereta. Terdapat ramai orang, semua dari negara-negara yang berbeza. ‘Guru kami menunjukkan kepada kami bagaimana untuk membuat bom - yang bahan-bahan untuk digunakan, dan bagaimana sebenarnya untuk membuat ianya,” katanya.

Raouchan datang dengan seluruh keluarga beliau ke Syria. Dalam rumah, filem mengerikan kemudiannya didapati pada komputer riba, beliau, anaknya dan sekumpulan lelaki mengucapkan selamat tinggal kepada saudara lelaki mereka, yang kira-kira untuk pergi dan meletupkan balai polis dalam serangan bom barani mati.

Dalam video yang lain, Raouchan menunjukkan anaknya bagaimana untuk membuat bom.

Di dalam penjara Damsyik , terdapat banyak cerita lelaki diambil dari tanah jauh datang berjuang untuk jihad di Syria.

Satu lagi tahanan, Amer El Khadoud, memberitahu Maria Finoshina bagaimana dia meninggalkan kehidupan yang biasa di Perancis, di mana beliau tinggal selama bertahun-tahun dengan isterinya, seorang wanita Perancis, untuk menyertai jihad Syria dengan kumpulan gabungan Al ‘Qaeda.

“Saya secara sukarela,” kata Amer. “Saya pergi ke Turki. Di sebuah kem pelarian, di sana saya bertemu dengan kumpulan Salafi dan saya dilatih dengan mereka selama kira-kira 2 1/ 2 bulan, dan kemudian kita secara haram melintasi sempadan ke Syria.”

Walau bagaimanapun, apabila tiba, Amer berkata beliau kecewa bahawa jihad tidak seperti yang dijanjikan.

“Saya melihat saudara Syria Sunni saya menderita di sini. Saya lihat di Al ‘Jazeera, Al ‘Arabiya dan saluran lain bahawa kanak-kanak juga yang menderita. Saya mengangkat senjata, dan saya sudah bersedia untuk menggunakannya. Tetapi apabila saya datang ke sini - saya tidak melihat musuh” .

Cerita-cerita banduan itu pengambilan Al ‘Qaeda datang sebagai satu laporan baru, yang diterbitkan oleh Washington pemikir Pusat Dasar Bipartisan, bertajuk “Keganasan jihad: Satu Penilaian Ancaman ,” membuat kesimpulan bahawa “perang saudara di Syria boleh memberikan Al ‘Qaeda dengan peluang untuk berkumpul semula, operasi kereta api dan pelan.”

Kehadiran begitu ramai pejuang jihad asing dalam penjara Damsyik muncul untuk menyokong penemuan pusat.

“Pejuang asing keras dalam konflik yang akhirnya boleh menjejaskan kestabilan rantau ini atau bersama-sama untuk plot serangan terhadap Barat,” kata laporan itu.

Laporan telah berkembang untuk beberapa masa membimbangkan diambil di peringkat antarabangsa untuk menentang kerajaan Assad.

Sebagai contoh, pada bulan Januari, memo bocor menyediakan di lihat di dalam bagaimana pegawai-pegawai Arab diringankan hukuman 1,200 banduan hukuman mati kepada keadaan mereka menyertai pemberontak dan melawan Assad di Syria, Assyria Agensi Berita melaporkan.


SitiWanMahani - Diambil oleh Al ‘Qaeda: pejuang asing dalam penjara Damsyik memberitahu cerita mereka. Pemberontak, Golongan asing dan tentera kerajaan telah dikutuk oleh laporan PBB - yang mendapati mereka semua bersalah kerana jenayah perang - termasuk pembunuhan beramai-ramai orang awam dan sembarangan serangan.

Sementara itu, tentera upahan antarabangsa dan militan terus membanjiri negara ... yakin mereka sedang menjalankan kehendak Allah. Tetapi apa yang memaksa lelaki untuk keterlaluan seperti itu? RT Maria Finoshina telah menyiasat.

Recruited by Al ‘Qaeda: Foreign fighters in Damascus jail tell their stories. Rebels, foreign Jihadists and government troops have been condemned by a UN report - which found them all guilty of war crimes - including civilian massacres and indiscriminate shelling.

Meanwhile, international mercenaries and militants continue to flood the country... convinced they're carrying out the will of God. But what forces men to such extremes? RT's Maria Finoshina has been investigating.

Read More: Read More: http://on.rt.com/h6m4y0

Recruited by Al ‘Qaeda: Foreign fighters in a Damascus jail 
tell their stories . . .

Raouchan Gazakov brought his family to Syria, taught his 5-year-old son to make bombs and bade farewell to his relative, a suicide bomber. RT’s Maria Finoshina talked to him in a Damascus prison and asked him why he came to fight for Al-Qaeda.

“A group called Murad approached me a year ago and convinced me that Muslims in Syria are being oppressed and killed, and that I should go and take up arms against Assad for world jihad,” Raouchan said in the spartan prison, where some 200 inmates are held – most of them jihadist fighters for Al-Qaeda or affiliated groups.  The prisoners’ fate is unknown, although it looks grim.

Raouchan says he sneaked into Syria last January through Turkey. In Istanbul, two men claiming to be from Al-Qaeda met Raouchan and accompanied him to Syria. There, he joined a large terrorist group run by an Egyptian jihadist.

“My job was mainly to prepare bombs for cars. There were many people, all from different countries. Our ‘teachers’ showed us how to make bombs – which ingredients to use, and how exactly to make them,” he says.

Raouchan came with his entire family to Syria. In a macabre home movie later found on his laptop, he, his son and a group of men say goodbye to their male relative, who is about to go and blow up a police station in a suicide bomb attack.

In another video, Raouchan shows his son how to make a bomb.

In the Damascus prison, there are many stories of men recruited from faraway lands to come fight for jihad in Syria.

Another detainee, Amer El Khadoud, tells Maria Finoshina how he left a normal life in France, where he lived for years with his wife, a French woman, to join the Syrian jihad with an Al-Qaeda affiliated group.

“I volunteered,” says Amer. “I went to Turkey. In a refugee camp, there I met a Salafi group and I trained with them for about 2 1/2 months, and then we illegally crossed the border into Syria.”

However, upon his arrival, Amer says he was disappointed that the jihad was not as he was promised.

“I saw my Sunni Syrian brothers suffering here. I saw on Al-Jazeera, Al-Arabiya and other channels that kids are also suffering. I took up arms, and I was ready to use them. But when I came here – I didn’t see the enemy.”

The prisoners’ stories of Al-Qaeda recruitment came as a new report, published by the Washington think tank Bipartisan Policy Center, entitled “Jihadist Terrorism: A Threat Assessment,” concluded that "the civil war in Syria may provide Al-Qaeda with an opportunity to regroup, train and plan operations.”

The presence of so many foreign jihadist fighters in the Damascus prison appears to support the center’s findings.

“Foreign fighters hardened in that conflict could eventually destabilize the region or band together to plot attacks against the West," the report said.

Reports have been growing for some time of jihadists recruited internationally to fight against Assad’s government.

For instance, in January, a leaked memo provided an inside look at how Saudi officials commuted the sentences of 1,200 death row inmates on the condition they join the rebels and fight against Assad in Syria, the Assyrian International News Agency reported.

FOLLOW LIVE UPDATES
On Syria ‘Chemical Weapons’ Crisis: http://on.rt.com/0yh5ju

Follow us on Google+ http://plus.google.com/+RT

Follow us on Instagram http://instagram.com/rt

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...