Wednesday 11 September 2013

AkhirZAMAN (2013/Dz‘Qaidah1434) Obama perintah tentera Amerika Syarikat untuk 'mengekalkan posisi’ di Syria . . .


SitiWanMahani - Obama perintah tentera Amerika Syarikat untuk 'mengekalkan posisi’ di Syria. Menangani negara, Presiden Amerika Syarikat telah meminta Kongres untuk menangguhkan undi pada tindakan ketenteraan di Syria diplomasi diteruskan untuk meletakkan senjata kimia di luar jangkauan rejim, tetapi menyeru tentera untuk mengekalkan tekanan ke atas kerajaan Syria.

Dalam ucapannya Presiden Amerika Syarikat telah mengulangi bahawa ia adalah demi kepentingan keselamatan negara di Amerika Syarikat untuk bertindak balas kepada penggunaan yang didakwa kerajaan Assad, senjata kimia dengan tindakan ketenteraan yang terhad.

Walau bagaimanapun, kerana sejak beberapa hari lalu telah ada beberapa “tanda-tanda menggalakkan” bahawa krisis itu boleh melalui penyelesai politik – “dalam sebahagian kerana ancaman yang boleh dipercayai tindakan ketenteraan Amerika Syarikat” - Presiden Amerika Syarikat telah meminta pemimpin-pemimpin Kongres untuk “menangguhkan undi untuk membenarkan penggunaan kekerasan sementara kita meneruskan jalan diplomatik ini.”

Obama orders US military to ‘maintain posture’ on Syria. Addressing the nation, the US president has asked Congress to postpone a vote on military action in Syria as diplomacy is pursued to put chemical weapons beyond the regime's reach, but called on the military to maintain pressure on the Syrian government.

In his speech the US president has reiterated that it is in the national security interests of the United States to respond to the Assad government’s alleged use of chemical weapons with a limited military action.

However, since over the last few days there have been a number of “encouraging signs” that the crisis could be resolved politically – “in part because of the credible threat of US military action” – the US President has asked the leaders of Congress to “postpone a vote to authorize the use of force while we pursue this diplomatic path.”

US President Barack Obama (AFP Photo/Evan Vucci – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Obama bercakap mengenai cadangan Rusia untuk meletakkan senjata kimia Syria di bawah kawalan antarabangsa sebagai salah satu sebab beliau melambatkan “Serangan terhad” di Syria.

“Ia terlalu awal untuk memberitahu sama ada tawaran ini akan berjaya, dan mana-mana perjanjian perlu mengesahkan bahawa rejim Assad terus komitmen, tetapi inisiatif ini mempunyai potensi untuk menghapuskan ancaman senjata kimia tanpa menggunakan kekerasan, khususnya kerana Rusia adalah salah satu sekutu Assad terkuat, “kata Obama.

Obama telah berjanji untuk meneruskan perbincangan mengenai isu Syria dengan Presiden Vladimir Putin, manakala Setiausaha Negara John Kerry akan bertemu rakan sejawatannya dari Rusia Sergey Lavrov beliau di Geneva pada Khamis.

Perancis dan United Kingdom, 2 sekutu rapat Amerika Syarikat, kata Presiden, juga akan bekerja bersama-sama dalam rundingan dengan Rusia dan China untuk mengemukakan satu resolusi di Majlis Keselamatan PBB.

“Kami juga akan memberikan pemeriksa PBB peluang untuk melaporkan penemuan mereka tentang apa yang berlaku pada Ogos ke-21,” tambah Obama.

Walau bagaimanapun, pada awal ucapan Presiden menyatakan dengan jelas bahawa Amerika Syarikat tidak mempunyai keraguan bahawa kerajaan Syria bertanggungjawab untuk serangan kimia berbahaya.

“Tidak ada pertikaian bahawa senjata kimia telah digunakan di Syria . . . banyak-banyak lagi, kita tahu rejim Assad ialah yang bertanggungjawab,” katanya, mengulangi butiran kabur serangan yang digariskan dalam petikan laporan perisikan Amerika Syarikat mendedahkan laporan awal bulan ini.

‘Meneruskan jalan diplomatik’

Rusia dicadangkan meletakkan senjata kimia Syria di bawah pemantauan antarabangsa dan akhirnya ianya akan memusnahkan jika semua pihak bersetuju untuk mengutuk tindakan ketenteraan. China dan Iran telah disahkan idea, yang telah muncul untuk mendapatkan traksi sejak ia mula dicadangkan Isnin manakala ahli-ahli Majlis Keselamatan PBB telah menyatakan keraguan terhadap bagaimana senjata kimia boleh selamat berpindah keluar dari zon perang yang aktif.

Moscow merancang untuk mencadangkan draf resolusi PBB menyokong inisiatif itu. Walau bagaimanapun, mesyuarat tertutup Majlis Keselamatan PBB pada mulanya diminta oleh Rusia pada Selasa telah ditangguhkan atas permintaan Rusia.

Sementara itu, Perancis dilaporkan bersedia untuk membentangkan draf sendiri yang akan membolehkan tindakan ketenteraan terhadap Syria jika kerajaan Assad dianggap memberikan kerjasama.

“Ia sangat baik dimainkan oleh Rusia, tetapi kita tidak mahu orang lain untuk pergi ke PBB dengan resolusi yang lemah,” kata seorang sumber diplomatik Perancis memberitahu Reuters.

Permulaan French draf resolusi Majlis Keselamatan PBB menuntut perisytiharan lengkap program senjata kimia dalam tempoh 15 hari bahawa Syria membuat dan segera membuka semua laman yang berkaitan dengan pemeriksa PBB atau sebaliknya menghadapi “langkah-langkah selanjutnya yang perlu” di bawah Bab VII Piagam PBB.

Obama spoke of the Russian proposal to put Syria’s chemical weapons under international control as one of the reasons he was delaying a “limited strike” on Syria.

“It’s too early to tell whether this offer will succeed, and any agreement must verify that the Assad regime keeps its commitments, but this initiative has the potential to remove the threat of chemical weapons without the use of force, particularly because Russia is one of Assad’s strongest allies,” Obama said.

Obama has pledged to continue discussions on the Syrian issue with President Vladimir Putin, while Secretary of State John Kerry will meet his Russian counterpart Sergey Lavrov in Geneva on Thursday.

France and the United Kingdom, two of the US’s closest allies, the President said, will also work together in consultation with Russia and China to put forward a resolution at the UN Security Council.

“We’ll also give UN inspectors the opportunity to report their findings about what happened on August 21st,” Obama added.

However, at the beginning of his speech the President made it clear that the US has no doubts that the Syrian government was responsible for the deadly chemical attack.

“No one disputes that chemical weapons were used in Syria . . . Moreover, we know the Assad regime was responsible,” he said, reiterating vague details of the attack outlined in the excerpts of the US intelligence report declassified earlier this month.

‘Pursuing the diplomatic path’

Russia proposed placing Syria’s chemical weapons under international monitoring and eventually destroying them if all parties agree to denounce military action. China and Iran have endorsed the idea, which has appeared to gain traction since it was first proposed Monday while other members of the UN Security Council have expressed doubt over how the chemical weapons could be safely moved out of an active war zone.

Moscow is planning to propose a UN draft resolution supporting its initiative. However, a closed door meeting of the UN Security Council initially asked for by Russia on Tuesday was postponed at Russia’s request.

Meanwhile, France was reportedly ready to table its own draft that would allow military action against Syria if the Assad government is considered uncooperative.

“It was extremely well played by the Russians, but we didn’t want someone else to go to the UN with a resolution that was weak,” a French diplomatic source told Reuters.  

An initial French draft UN Security Council resolution demanded that Syria make a complete declaration of its chemical weapons program within 15 days and immediately open all related sites to UN inspectors or otherwise face “further necessary measures” under Chapter VII of the UN Charter.

Dalam imej ini disediakan oleh Agensi Berita Syria (SANA) pada 19 Mac, 2013, medik dan lain-lain orang bertopeng hadir dengan seorang lelaki di sebuah hospital di Khan al ‘Assal di wilayah utara Aleppo, kerana kerajaan Syria dituduh pasukan pemberontak menggunakan senjata kimia untuk kali yang pertama. (AFP Photo – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Undang-undang Amerika Syarikat mengakui keengganan mereka tetapi berjanji untuk mengkaji rapat idea Russian. Obama meminta Kongres untuk melambatkan mengundi (delay voting) sama ada untuk membenarkan serangan tentera sebagai tindak balas kepada cadangan itu.

Komen Obama mengikuti kemasukan Menteri Luar Syria Walid Muallem bahawa Syria akan dibuka kepada beralih ke atas senjata kimia untuk kawalan antarabangsa. Kemudian, pada hari Selasa, Syria mengumumkan bahawa ia akan bersedia untuk menandatangani Konvensyen Senjata Kimia, mendedahkan semua butiran program kimia.

“Kami akan membuka tapak penyimpanan kami, dan menghentikan pengeluaran,” Muallem memberitahu Al ‘Maydeen TV Lubnan. “Kami sudah bersedia untuk membuka kemudahan ini ke Rusia, negara-negara lain dan Bangsa-Bangsa Bersatu. Kami berhasrat untuk melepaskan senjata kimia sama sekali.”

Setiausaha Negara Amerika Syarikat, John Kerry telah menyertai di bangunan Capitol awal hari ini oleh Setiausaha Pertahanan Chuck Hagel dan Pengerusi Ketua Turus Bersama Martin Dempsey. Ketiga-tiga mereka memberi keterangan di hadapan Dewan Jawatankuasa Perkhidmatan Bersenjata dan dipersoalkan atas cadangan Rusia, yang Kerry berkata beliau menganggap dengan keyakinan teragak-agak sambil meminta Kongres untuk meluluskan serangan tentera tidak kira apa.

“Tetapi tidak membuat kesilapan tentang mengapa ini yang kini di atas meja,” katanya. “Mereka berkata tiada apa yang memberi tumpuan minda seperti prospek yang tergantung.”

Hagel dimaklumkan jawatankuasa yang terawal seragan terhadap Syria boleh berlaku pada masa ini kini berada di pertengahan Oktober.

US lawmakers admitted their reluctance but pledged to examine the Russian idea closely. Obama asked Congress to delay voting on whether to authorize a military strike in response to the proposal.

Obama’s comments follow Syria’s Foreign Minister Walid Muallem’s admission that Syria would be open to turning over their chemical weapons to international control. Then, on Tuesday, Syria announced it would be willing to sign the Chemical Weapons Convention, revealing all details of the chemical program.

“We will open our storage sites, and cease production,” Muallem told Lebanon’s al-Maydeen TV. “We are ready to open these facilities to Russia, other countries and the United Nations. We intend to give up chemical weapons altogether.”

US Secretary of State John Kerry was joined at the Capitol building earlier in the day by Secretary of Defense Chuck Hagel and Chairman of the Joint Chiefs of Staff Martin Dempsey. The trio testified before the House Armed Services Committee and questioned on the Russian proposal, which Kerry said he regarded with a hesitant optimism while asking Congress to approve the military strike no matter what.

“But make no mistake about why this is now even on the table,” he said. “They say nothing focuses the mind like the prospect of a hanging.”

Hagel informed the committee that the earliest a strike against Syria could take place at this time is now in mid-October.

FOLLOW LIVE UPDATES 
On Syria 'Chemical Weapons' Crisis: http://on.rt.com/0yh5ju

Follow us on Google+ http://plus.google.com/+RT

Follow us on Twitter http://twitter.com/RT_com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...