Friday 13 September 2013

Campur tangan Amerika Syarikat dalam konflik dalaman ‘membimbangkan’ - Putin


SitiWanMahani - 'RAYUAN untuk AWAS': Putin memberi Amaran terhadap mengurangkan peranan undang-undang Antarabangsa. Ia adalah membimbangkan bahawa campur tangan tentera dalam konflik dalaman telah menjadi perkara biasa untuk Amerika Syarikat, Presiden Vladimir Putin berkata dalam editorial untuk The New York Times. Putin bagaimanapun telah menyambut baik keputusan Barack Obama untuk membangunkan kompromi ke atas Syria

'Plea for Caution': Putin warns against diminishing intl law role. It is alarming that military intervention in internal conflicts has become commonplace for the US, President Vladimir Putin said in an editorial for The New York Times. Putin however has welcomed Barack Obama's decision to develop a compromise on Syria

Campur tangan Amerika Syarikat dalam konflik dalaman ‘membimbangkan’ - Putin

Russian President Vladimir Putin (RIA Novosti/Mikhail Klimentyev – think IN pictures @1WORLDCommunity)

SitiWanMahani - Campur tangan Amerika Syarikat dalam konflik dalaman ‘membimbangkan’ - Putin. Ia adalah membimbangkan bahawa campur tangan tentera dalam konflik dalaman telah menjadi perkara biasa untuk Amerika Syarikat, Presiden Vladimir Putin berkata dalam editorial untuk New York Times. Putin bagaimanapun telah menyambut baik keputusan Barack Obama untuk membangunkan kompromi di Syria.

Dalam sekeping yang panjang berjudul Rayuan untuk Awas dari Rusia, Presiden mengingatkan bahawa PBB telah diwujudkan sebagai alat universal untuk mencegah peperangan yang dahsyat.

“Tiada siapa yang mahu Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk mengalami nasib Liga Bangsa-bangsa, yang runtuh kerana ia tidak mempunyai memanfaatkan sebenar,” Putin menulis. “Ini tidak mustahil jika negara-negara berpengaruh memintas Bangsa-Bangsa Bersatu dan mengambil tindakan ketenteraan tanpa kebenaran Majlis Keselamatan.”

Putin berkata bahawa walaupun tidak ada keraguan bahawa gas beracun sememangnya digunakan di Syria, ada “sebab untuk mempercayai ia tidak digunakan oleh Tentera Syria, tetapi oleh pihak pembangkang, untuk mencetuskan campur tangan oleh mereka pelanggan asing yang kuat.”

“Laporan bahawa militan bersedia serangan lain - kali ini terhadap Israel - tidak boleh diabaikan,” katanya.

Potensi serangan oleh Amerika Syarikat terhadap Syria, walaupun pembangkang yang kuat dari banyak negara dan pemimpin utama politik dan agama, termasuk paus, akan menyebabkan mangsa yang tidak berdosa dan peningkatan, berpotensi menyebarkan konflik jauh di luar sempadan Syria. Serangan akan meningkatkan keganasan dan melepaskan gelombang baru keganasan.

US interventions in internal conflicts ‘alarming’ – Putin

It is alarming that military intervention in internal conflicts has become commonplace for the US, President Vladimir Putin said in an editorial for The New York Times. Putin however has welcomed Barack Obama’s decision to develop a compromise on Syria.

In a lengthy piece titled A Plea for Caution from Russia, the President reminded that the United Nations was created as a universal instrument of preventing devastating wars.

“No one wants the United Nations to suffer the fate of the League of Nations, which collapsed because it lacked real leverage,” Putin wrote. “This is possible if influential countries bypass the United Nations and take military action without Security Council authorization.”

Putin said that while no one doubts that poison gas was indeed used in Syria, there is “every reason to believe it was used not by the Syrian Army, but by opposition forces, to provoke intervention by their powerful foreign patrons.”

“Reports that militants are preparing another attack - this time against Israel - cannot be ignored,” he added.

The potential strike by the United States against Syria, despite strong opposition from many countries and major political and religious leaders, including the pope, will result in more innocent victims and escalation, potentially spreading the conflict far beyond Syria’s borders. A strike would increase violence and unleash a new wave of terrorism.

Penunggang motosikal mereka yang lalu konvoi PBB semasa kembali dari salah satu laman serangan senjata kimia yang dikatakan, di Damsyik  (People ride their motorcycle past the U.N. convoy during its return from one of the sites of an alleged chemical weapons attack, in Damascus (Reuters/Mohamed Abdullah think IN pictures @1WORLDCommunity)

Dari awal-awal krisis, Rusia telah menganjurkan penyelesaian politik mengikut undang-undang antarabangsa.

“Kami tidak melindungi kerajaan Syria, tetapi undang-undang antarabangsa,” kata beliau.

“Ia adalah membimbangkan bahawa campur tangan tentera dalam konflik dalaman di negara-negara asing telah menjadi perkara biasa untuk Amerika Syarikat,” katanya.

DUNIA yang semakin melihat Amerika tidak sebagai “model demokrasi tetapi bergantung semata-mata kepada kekerasan, cobbling pakatan bersama-sama di bawah slogan” anda sama ada dengan kami atau menentang kami, “kata Presiden yang dinyatakan.

Sebaliknya, kompromi politik yang berjaya di Syria akan “membuka pintu untuk kerjasama dalam isu-isu kritikal yang lain” di antara Rusia dan Amerika Syarikat.

Walau bagaimanapun, setelah dikaji alamat Obama ke negara Amerika pada Selasa (Obama’s address to the American nation on Tuesday), Putin tidak bersetuju dengan “kes beliau yang dibuat pada exceptionalism Amerika.”

“Ia adalah amat berbahaya untuk menggalakkan orang ramai untuk melihat diri mereka sebagai luar biasa, apa sahaja motivasi. Terdapat negara-negara besar dan negara-negara kecil, kaya dan miskin, orang-orang dengan tradisi demokrasi yang panjang dan mereka yang masih mencari jalan mereka kepada demokrasi. Dasar-dasar mereka berbeza, juga.”

“Kita semua berbeza, tetapi apabila kita meminta rahmat Tuhan, kita tidak harus lupa bahawa Tuhan mencipta kita sama,” kata Putin dalam kesimpulan di New York Times editorial beliau (New York Times editorial).

From the very beginning of the crisis, Russia has advocated a political solution according to international law. 

“We are not protecting the Syrian government, but international law,” he said.

“It is alarming that military intervention in internal conflicts in foreign countries has become commonplace for the United States,” he said. 

The world increasingly sees America not as “a model of democracy but as relying solely on brute force, cobbling coalitions together under the slogan “you’re either with us or against us,” the President stated. 

On the other hand, a successful political compromise on Syria would “open the door to cooperation on other critical issues” between Russia and the US. 

However, having studied Obama’s address to the American nation on Tuesday, Putin disagreed with a“case he made on American exceptionalism.” 

“It is extremely dangerous to encourage people to see themselves as exceptional, whatever the motivation. There are big countries and small countries, rich and poor, those with long democratic traditions and those still finding their way to democracy. Their policies differ, too.” 

“We are all different, but when we ask for the Lord’s blessings, we must not forget that God created us equal,” Putin said in conclusion of his New York Times editorial.

READ MORE http://on.rt.com/slzalx

FOLLOW LIVE UPDATES
On Syria ‘Chemical Weapons’ Crisis: http://on.rt.com/0yh5ju

Follow us on Google+ http://plus.google.com/+RT

Follow us on Instagram http://instagram.com/rt

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...