Friday 20 September 2013

Pasukan keselamatan Mesir membawa kereta kebal menggempur kubu Islamist di luar Kaherah (PHOTOS, VIDEO) . . .


SitiWanMahani - Pasukan keselamatan Mesir membawa kereta kebal menggempur kubu Islamist di luar Kaherah. Seorang jeneral polis terbunuh dan sekurang-kurangnya 9 anggota polis cedera dalam pertempuran antara militan pada hari Khamis di luar Kaherah semasa operasi ketenteraan yang disokong oleh berpuluh-puluh kereta kebal dan helikopter.

Polis melepaskan gas pemedih mata dan tembakan didagangkan semasa operasi ketenteraan di kampung Kerdasa, 14 kilometer dari ibu kota Kaherah, negeri TV dilaporkan.

Pasukan keselamatan melancarkan tindakan keras untuk menyatakan semula kuasa mereka di kawasan yang dikuasai oleh penyokong Islam Presiden Mohamed Morsi yang digulingkan.

65 orang telah ditangkap di Kerdasa setakat ini, agensi berita MENA negeri berkata, memetik sumber keselamatan, manakala berpuluh-puluh senjata, termasuk bom tangan roket, telah disita.

Juga pada hari Khamis sistem pengangkutan metro awam telah ditutup di utara-timur Kaherah manakala 2 bom primitif telah dpt dimatikan.

Serangan militan telah meningkat selepas Morsi yang telah digulingkan pada 3 Julai, mencetuskan pertempuran antara penyokong Ikhwan Muslimin dan pasukan keselamatan.

TOP NEWS Photos: Ahli-ahli pasukan keselamatan Mesir membantu badan yang tidak bermaya Ketua Polis Umum Nabil Farag (tengah), yang terbunuh selepas militan yang tidak dikenali melepaskan tembakan ke arah pasukan keselamatan dikerahkan pada awal pagi, di Kerdasa, sebuah bandar 14 km (9 batu) dari Kaherah September 19, 2013. Pasukan keselamatan Mesir bertempur dengan kumpulan bersenjata di pinggir Kaherah pada hari Khamis sebagai kerajaan tentera yang disokong berpindah untuk menegaskan kawalan ke atas Kerdasa Islam yang didominasi oleh mana militan diadakan serangan berdarah ke atas sebuah balai polis bulan lalu. REUTERS/Stringer (EGYPT - POLITICS CIVIL UNREST MILITARY TPX IMAGES OF THE DAY – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Egypt’s security forces bring tanks to storm Islamist stronghold outside Cairo (PHOTOS, VIDEO)

A police general was killed and at least nine policemen were wounded in clashes between militants on Thursday just outside Cairo during a military operation backed by dozens of tanks and helicopters.

Police fired teargas and traded gunfire during a military operation in the village of Kerdasa, 14 kilometers from the capital of Cairo, state TV reported.

The security forces launched a crackdown to restate their authority in the area dominated by Islamist supporters of ousted President Mohamed Morsi.

65 people have been arrested in Kerdasa so far, the MENA state news agency said quoting a security source, while dozens of weapons, including rocket-propelled grenades, have been seized.

Also on Thursday the public metro transport system was shut down in the north-east of Cairo while two primitive bombs were defused.

Militant attacks have been on the rise after Morsi was deposed on July 3, triggering violent clashes between his Muslim Brotherhood supporters and security forces.

Paskan keselamatan Mesir membawa badan tidak bermaya Ketua Polis Umum Nabil Farag, yang terbunuh selepas militan yang tidak dikenali melepaskan tembakan ke arah pasukan keselamatan dikerahkan pada awal pagi, di Kerdasa, sebuah bandar 14 km (9 batu) dari Kaherah September 19, 2013. (Reuters – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Di tengah-tengah kegawatan politik di Mesir yang disokong oleh pihak berkuasa tentera telah melancarkan tindakan keras terhadap Islam.

11 pegawai polis terbunuh sebagai balai polis Kerdasa telah dibakar dalam serangan pada 14 Ogos. Keganasan itu dicetuskan oleh serangan pasukan keselamatan ke atas kem-kem bantahan pro-Morsi di Kaherah pada hari yang sama yang telah meninggalkan beratus-ratus penyokongnya mati.

Mesir telah berada dalam keadaan darurat tindakan keras sejak 14 Ogos. Sebahagian besar daripada negara ini masih di bawah perintah berkurung waktu malam. Kerajaan telah memendekkan waktu perintah berkurung dari pukul 11 ​​malam hingga tengah malam pada hari Sabtu, dan hingga 7 petang pada hari Jumaat, secara tradisinya hari protes.

Gabungan Nasional pro-Morsi untuk Menyokong Kesahtarafan telah dipanggil untuk protes di seluruh negara pada hari Jumaat.

In the midst of political turmoil in Egypt the army backed authorities have launched a crackdown against Islamists.

Eleven police officers were killed as the Kerdasa police station was torched in the attack on August 14. The violence was triggered by the security forces' assault on the pro-Morsi protest camps in Cairo the same day that left hundreds of his supporters dead.

Egypt has been in a state of emergency since the August 14 crackdown. A large part of the country remains under a nighttime curfew. The government has shortened the curfew hours from 11pm to midnight on Saturdays, and to 7 pm on Fridays, traditionally a day of protest.

The pro-Morsi National Coalition to Support Legitimacy has called for nationwide protests on Friday.

Polis Mesir bersenjata menggunakan diri mereka dalam satu serbuan di Kampung Kerdasa di pinggir Kaherah, pada September 19, 2013 (AFP Photo – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Polis Mesir bersenjata menggunakan diri mereka dalam satu serbuan di Kampung Kerdasa di pinggir Kaherah, pada September 19, 2013 (AFP Photo – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...