Friday 20 September 2013

Sepertimana dari kampung-bertukar-medan Perang: Maaloula Mangsa terselamat Pengepungan bercakap . . .



SitiWanMahani - Sepertimana dari kampung-bertukar-medan perang: Maaloula Mangsa terselamat pengepungan bercakap. Penduduk Maaloula, terpaksa meninggalkan rumah mereka apabila kampung Kristian telah diambil alih oleh kumpulan jihad, telah menemui perlindungan di Damsyik. Ramai hidup dalam ketakutan setelah tidak mengatasi kejutan apa yang telah berlaku. RT berjaya bercakap dengan beberapanya.

Antoinette Taaleb, seorang penduduk Maaloula, mempunyai 3 ahli keluarganya dibunuh oleh kumpulan jihad pada hari pertama pengepungan kampung. Dengan sakitnya beliau masih segar, beliau adalah salah satu dari pelarian beberapa kampung di Damsyik bersetuju untuk bercakap tentang hal itu kepada wartawan RT di Syria, Maria Finoshina.

“Kita telah bangun pada waktu pagi dengan jeritan mereka ‘Allahu Akbar', “Antoinette mengimbas kembali.” Kami menutup pintu, dan kami semua berkumpul dalam satu bilik. Mereka memecah masuk ke taman dan memberitahu kami: ‘Penyerahan dan kami tidak akan memudaratkan anda.’ Antoine, Mikhael, dan Shadi pergi ke sana dan menyerah diri. Saya mendengar sepupu saya di luar mengatakan bahawa dia tidak pernah memegang senjata. Saya memahami mereka menunjukkan senjata mereka pada mereka. Kemudian mereka mula menembak dan melontar bom mortar ke dalam bilik. Saya mendapat cedera di dada dan siku saya.”

Ramai orang-orang yang melarikan diri keganasan di Maaloula enggan bercakap kepada wartawan, takut ini entah bagaimana boleh mendatangkan mudarat kepada saudara-mara mereka yang masih hilang.

Bapa mentua Antoinette dalam undang-undang Suleyman Milaneh berusia 88 tahun. Dia tidak boleh mengatakan dia melihat segala-galanya sebelum ini, kerana menurut beliau, apa-apa seperti ini yang mana telah berlaku dalam masa hidupnya.

Tales from Village-turned-battlefield: Maaloula Siege
Survivors talk . . .

Maaloula residents, forced to flee their homes when the Christian village was taken over by jihadists, have found refuge in Damascus. Many live in fear having not overcome the shock of what had happened. RT managed to speak to some.

Antoinette Taaleb, a Maaloula resident, had three members of her family killed by jihadists on the first day of the village siege. With her pain still fresh, she’s one of the few village refugees in Damascus to agree to speak about it to RT’s reporter in Syria, Maria Finoshina.

“We were woken up in the morning by their ‘Allahu Akbar’ shouts,” Antoinette recalls. “We closed the doors, and we gathered all in one room. They broke into the garden and told us: ‘Surrender and we won’t harm you.’ Antoine, Mikhael, and Shadi went there and surrendered. I heard my cousin outside saying that he never held weapons. I understood they pointed their guns at them. Then they started shooting and throwing mortar bombs into the room. I got injured in my chest and elbow.”

Many of those who escaped violence in Maaloula are reluctant to talk to journalists, fearing this could somehow do harm to their relatives who remain missing.

Antoinette’s father in law Suleyman Milaneh is 88 years old. He can’t say he’s seen it all before, as according to him, nothing like this has happened in his life time.

RT Maria Finoshina bercakap kepada Suleyman Milaneh, seorang penduduk Maaloula. video kekal dari RT  (RT’s Maria Finoshina speaking to Suleyman Milaneh, a Maaloula resident. Still from RT video (think IN pictures @1WORLDCommunity)

“Kita hidup dalam keadaan aman, dan ia kelihatan sekarang mereka mahu menggantikan kita umat Kristian dari negara ini. Kita berdoa pada Tuhan, kita akan mengalahkan mereka dan menendang mereka keluar.”

Satu lagi saudara-mara Antoinette itu, seorang artis yang bersembunyi mukanya dan meminta untuk pergi dengan nama Lady Oscar, berkata ia sukar untuk mengatakan berapa ramai orang yang terbunuh dalam Maaloula kerana kumpulan jihad memegang kampung sering mengekalkan badan untuk tebusan lanjut dan untuk menanamkan rasa takut.

“Jika mereka mendakwa mereka berjuang Assad - adalah Assad hidup dalam Maaloula” katanya menyeru. “Matlamat mereka bukan Assad. Idea mereka adalah untuk mewujudkan sebuah emiriah Islam di seluruh Timur Tengah. Walau bagaimanapun, negara-negara asing yang membantu mereka dalam senjata, dalam bentuk wang, apa sahaja yang mereka perlukan. Membantu dalam negara dan orang-orang di rantau ini memusnahkan. Ia bukan tentang rejim. Kita telah hidup selama 40 tahun tanpa penderitaan, kini perubahan rejim menjadi hanya tuntutan untuk matlamat yang lain.”

Kampung Syria Maaloula dianggap sebagai simbol agama Kristian di Syria dan merupakan salah satu daripada beberapa tempat di mana bahasa Aramaik - dipercayai telah dituturkan oleh Nabi Allah Isa Alayhis Sallam- masih digunakan oleh kedua-dua Muslim dan penduduk Kristian. Rumah kepada kira-kira 2,000 penduduk, kampung ini adalah dalam senarai UNESCO cadangan tapak warisan DUNIA.

Maaloula, yang sebelum bulan ini berjaya kekal tidak disentuh oleh konflik 2 tahun yang panjang, adalah lokasi strategik yang penting untuk pemberontak yang mahu ia di bawah kawalan untuk meningkatkan tekanan ke atas pertahanan kerajaan di Damsyik.

Pada awal bulan September pemberontak membimbangkan dari Al ‘Qaeda berkaitan Nusra Front mengambil alih bandar. Beberapa percubaan oleh tentera kerajaan untuk memandu mereka keluar dari kampung telah setakat ini tidak berjaya.

Untuk maklumat lanjut mengenai penduduk yang melarikan diri Maaloula laporan kampung yang kini menjadi tontonan medan perang RT Maria Finoshina dari Damsyik.

Imej video kekal RT  (Still from RT video (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Imej video kekal RT  (Still from RT video (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Imej video kekal RT  (Still from RT video (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Imej video kekal RT  (Still from RT video (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Imej video kekal RT  (Still from RT video (think IN pictures @1WORLDCommunity)

“We are living in peace, and it seems now they want to displace us Christians from the country. We pray God we’ll conquer them and kick them out.”

Another of Antoinette’s relatives, an artist who’s hiding her face and asks to go by the name of Lady Oscar, says it’s hard to say how many people were killed in Maaloula because jihadists holding the village often keep bodies for further ransom and to instill fear.   

“If they claim they fight Assad – is Assad living in Maaloula?” she exclaims. “Their goal is not Assad. Their idea is to establish an Islamic emirate in all the Middle East. However, foreign countries are helping them in weapons, in money, whatever they need. Helping in destroying country and people of this region. It’s not about the regime. We have been living for 40 years without suffering, now the regime change became just claim for other goals.”

The Syrian village of Maaloula is considered a symbol of Christianity in Syria and is one of only a few places where the Aramaic language - believed to have been spoken by Jesus Christ – is still used by both the Muslim and the Christian residents. Home to some 2,000 residents, the village is on a UNESCO list of proposed world heritage sites.

Maaloula, which before this month managed to stay untouched by the two-year-long conflict, is a strategically important location for the rebels who want it under control to increase pressure on government defenses in Damascus.

At the beginning of September rebel jihadists from the Al-Qaeda-linked Nusra Front took over the town. Several attempts by government troops to drive them out of the village have so far not succeeded.

For more on the Maaloula residents who escaped the village-turned-battlefield watch RT Maria Finoshina’s report from Damascus.

Imej video kekal RT  (Still from RT video (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Imej video kekal RT  (Still from RT video (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Imej video kekal RT  (Still from RT video (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Imej video kekal RT  (Still from RT video (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...