Friday 11 October 2013

Krisis Ekonomi EU menyebabkan Peningkatan yang BESAR dalam KEMISKINAN - Palang Merah

Pendatang Asing memberikan makanan disumbangkan oleh aktivis dari dapur sup ​​tempatan untuk lelaki, di kawasan kejiranan miskin di Athens  (A migrant gives food donated by activists from a local soup kitchen to a boy, in a poor neighborhood in Athens (AFP Photo/Louisa Gouliamaki – think IN pictures @1WORLDCommunity)

SitiWanMahani - Eropah sedang menghadapi kemerosotan ekonomi dan bencana sosial, menurut satu laporan baru Palang Merah. Amal menyimpulkan bahawa langkah-langkah penjimatan yang diambil semasa kegawatan ekonomi Eropah telah turut menyumbang kepada pendorong kemiskinan dan pengangguran.

“Walaupun benua lain berjaya mengurangkan kemiskinan, Eropah menambah,” kata laporan itu, bertajuk “Fikirkan berbeza: Kesan Kemanusiaan daripada krisis ekonomi di Eropah”.

68 halaman laporan Red Cross, yang diterbitkan Khamis, menambah: “Kami kini melihat keadaan terdesak yang tenang merebak di kalangan orang Eropah, menyebabkan kemurungan, perletakan jawatan dan kehilangan harapan untuk masa depan mereka.”

5 trend utama mencirikan kesan krisis ekonomi di seluruh Eropah yang dikenal pasti dalam dokumen ini: Miskin semakin miskin iaitu ‘Miskin baru’ terjerumus ke dalam kemiskinan, kesihatan yang semakin lemah; pendirian menguatkan kepada peningkatan penghijrahan dan peningkatan mendadak dalam pengangguran.

Kajian ini membimbangkan memberi amaran bahawa “kesan jangka panjang krisis ini masih belum permukaan,” walaupun sudah sangat serius, tanda-tanda yang boleh dilihat kegawatan ekonomi yang mendalam dalam halaman-halamannya.

Penyelidikan Palang Merah termasuk data dan kesimpulan yang diambil dari pelbagai negara-negara Eropah, dari Belgium, Georgia, Greece dan Itali ke Sweden, carta statistik daripada 28 negara-negara EU serta 14 di Balkan, Eropah Timur dan Asia Tengah.

EU economic crisis causing massive rise in poverty – Red Cross

Europe is facing a catastrophic economic and social decline, according to a new Red Cross report. The charity concludes that austerity measures taken during Europe’s economic downturn have further contributed to snowballing poverty and unemployment.

“Whilst other continents successfully reduce poverty, Europe adds to it,” says the report, entitled “Think differently: Humanitarian impacts of the economic crisis in Europe.”

The 68 page Red Cross report, published Thursday, adds: “We now see a quiet desperation spreading among Europeans, resulting in depression, resignation and loss of hope for their future.”

Five major trends characterizing the impact of the economic crisis across Europe are identified in the document: the poor getting poorer; the ‘new poor’ spiraling into poverty; weakening health; a toughening stance on increasing migration; and a steep rise in unemployment.

The study ominously warns that “the long term consequences of this crisis have yet to surface,” despite already very serious, visible symptoms of economic downturn being detailed throughout its pages.

The Red Cross’s research includes data and conclusions collected from a wide range of European countries, from Belgium, Georgia, Greece and Italy to Sweden, charting statistics from the 28 countries of the EU plus 14 in the Balkans, Eastern Europe and central Asia.

Seorang duduk bersebelahan merpati selepas dia mendapat makanan yang didermakan oleh gereja Yunani di tengah-tengah Athens  (A man sits next to pigeons after he received food donated by the Greek church in central Athens (AFP Photo/Messinis – think IN pictures @1WORLDCommunity)

“Walaupun kadar kemiskinan telah meningkat, perkhidmatan sosial telah dikurangkan,” kata Itali Nota Palang Merah dalam laporannya. “Perkhidmatan awam tidak boleh bertindak balas kepada keperluan yang semakin berkembang,” kata laporan itu memetik Marco Tozzi, seorang sukarelawan Palang Merah sebagai berkata. “Kemiskinan semakin meningkat di Perancis, Romania, Sepanyol, Sweden dan banyak negara-negara lain seperti yang dilaporkan oleh Kebangsaan Palang Merah dan Bulan Sabit Merah melalui latihan pemetaan IFRC ini.”

Antara trend yang lebih umum, seperti peningkatan dalam kemiskinan, pengangguran dan pengurangan dalam perkhidmatan sosial, beberapa kesan sosial menengah juga dikenal pasti. Kanak-kanak yang dipelihara telah didapati akan bergerak kembali dengan ibu bapa mereka di Greece dan Sepanyol, dan generasi yang hidup di bawah satu bumbung dengan hanya satu sumber pendapatan untuk membayar untuk penjagaan rumah tangga ini.

Walau bagaimanapun, pada masa yang sama terdapat jurang ketidaksamaan meluaskan. “Bukan sahaja lebih ramai orang yang jatuh ke dalam kemiskinan, tetapi orang miskin semakin miskin, dan rasa adalah bahawa jurang antara kaya dan miskin semakin bertambah,”  menurut laporan itu menyatakan, sambil menambah bahawa mereka yang mengalami yang paling banyak di Eropah adalah orang-orang yang dikenal pasti sebagai sudah ‘badly off’.

Di Romania, “orang-orang yang paling terjejas adalah mereka yang sudah miskin: bersara, orang kurang upaya, orang-orang yang tinggal di kebajikan sosial,” sementara Palang Merah Perancis meluahkan kebimbangan bahawa “75% peratus daripada orang [di Perancis] meminta makanan menjelaskan berbuat demikian kerana jika tidak, mereka tidak mampu untuk membayar sewa mereka.” Palang Merah Romanian juga menyatakan penurunan gaji purata negara sebanyak 24% peratus, diiringi oleh peningkatan dalam kos sara hidup kira-kira 30% peratus dari 2008 hingga 2012.

“While poverty has increased, social services have been reduced,” the Italian Red Cross notes in its report. “Public services simply cannot respond to the ever-growing needs,” the report cites Marco Tozzi, a Red Cross volunteer, as saying. “Poverty is on the increase in France, Romania, Spain, Sweden and many other countries as reported by National Red Cross and Red Crescent Societies through the IFRC’s mapping exercise.”

Among more general trends, such as increases in poverty, unemployment and reductions in social services, some secondary social consequences are also identified. Grown-up children have been found to be moving back in with their parents in Greece and Spain, and generations are living under a single roof with just one income-earner to pay for the household’s upkeep.

However, there is simultaneously a broadening inequality gap. “Not only are more people falling into poverty, but the poor are getting poorer, and the sense is that the gaps between the wealthy and the poor are growing,” the report states, adding that those suffering the most in Europe were those identified as already badly off.

In Romania, “the most affected people are those who are already poor: the retired, the disabled, people living on social welfare," while the French Red Cross expresses concern that “75 per cent of people [in France] asking for food explain doing so because otherwise they could not afford to pay their rent.” The Romanian Red Cross also noted a fall in the country’s average salary by 24 percent, accompanied by an increase in living costs of about 30 percent from 2008 to 2012.

Spain, Madrid (AFP Photo/Pedro Armestre – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Walaupun trend ini boleh dijangka di negara-negara yang dilanda krisis seperti Sepanyol dan Greece, yang kedua-duanya dilihat gelombang bantahan sengit, pakuan angka pengangguran dan meningkatkan pergantungan kepada amal, bimbang statistik menggambarkan keadaan di negara-negara seperti Jerman juga yang dikenal pasti.

Kelas menengah Jerman kontrak pada kelajuan yang pesat, nota laporan itu, memetik angka daripada kajian Yayasan Bertelsmann; pada tahun 1997, kira-kira 65% peratus daripada Jerman telah dikenal pasti sebagai kelas pertengahan, manakala jumlah ini turun kepada 58% peratus pada tahun 2012, yang bermaksud bahawa beberapa 5.5 juta Jerman telah kehilangan “status kelas,” mereka mengikut kajian. Walau bagaimanapun, setengah juta melangkah "Naik" kelas, yang dikenal pasti sebagai golongan berpendapatan tinggi.

Pengangguran besar-besaran dan kemiskinan di seluruh Eropah mendalam telah meningkat keperluan orang meminta bantuan daripada Palang Merah di seluruh benua, kerana mereka telah datang semakin bergantung kepada amal. “Jumlah orang bergantung kepada pengagihan makanan Palang Merah di 22 buah negara yang dikaji telah meningkat sebanyak 75% peratus antara 2009 dan 2012,” kata laporan itu.

Kesan psikologi: kadar bunuh diri Greece sehingga 40% peratus

Walaupun ketidakupayaan untuk mendapatkan komoditi atau tenaga yang mencukupi menyumbang kepada penurunan umum dalam kesihatan awam pada akaun pemotongan jangka panjang (dan dengan itu berharga lebih dalam jangka panjang) , tahap kesihatan mental penduduk umum juga lebih teruk lagi sebagai menyebabkan penderitaan psikologi.

Kebangsaan Palang Merah dan Bulan Sabit Merah melaporkan keperluan yang meningkat untuk sokongan psikososial kepada orang-orang yang mengalami kemurungan dan lain-lain masalah kesihatan mental, menurut laporan itu. Satu contoh utama penderitaan yang berterusan mental yang dialami oleh mereka yang dibuang ke dalam kemiskinan telah jelas di Greece dalam tempoh 3 tahun yang lalu.

“Kadar bunuh diri di Greece telah berkembang secara drastik sebanyak 40% peratus antara Januari dan Mei 2011, berbanding tempoh yang sama pada tahun 2010, 50 tahun yang tinggi,”  kata nota laporan itu.

Benua ini juga menyaksikan peningkatan dalam penghijrahan ekonomi, dipadankan dengan peningkatan selari dalam sentimen anti-migrasi di negara-negara tuan rumah. “Penghijrahan Buruh telah tindak balas utama kepada cabaran sosial, demografi dan ekonomi, dan [a] strategi survival bagi kebanyakan keluarga [itu] di Asia Tengah dan rantau Selatan Caucasus,” laporan itu mendapatinya.

While these trends may be expected in crisis-stricken countries such as Spain and Greece, which have both seen waves of intense protests, spiking unemployment figures and increasing reliance on charity, worrying statistics illustrating the situation in countries such as Germany are also identified.

The German middle class is contracting at a rapid speed, the report notes, citing figures from a Bertelsmann Foundation study; in 1997, some 65 percent of Germans were identified as middle class, while this number drops to 58 percent in 2012, meaning that some 5.5 million Germans have lost their “class status,” according to the study. However, half a million stepped “up” a class, being identified as high-income earners.

Mass unemployment and deepening poverty across Europe have increased the needs of people seeking help from the Red Cross across the continent, as they have increasingly come to rely on charity. “The amount of people depending on Red Cross food distributions in 22 of the surveyed countries has increased by 75 percent between 2009 and 2012,” the report says. 

Psychological impact: Greek suicide rate up 40 percent

While the inability to obtain sufficient commodities or energy contributes to the general decline in public health on account of long-term cuts (and thereby costing more in the long-term), the level of mental health of the general population is also worse as a result of psychological suffering.

National Red Cross and Red Crescent Societies report an increased need for psychosocial support to people suffering from depression and other mental health problems, according to the report. A prime example of the ongoing mental anguish suffered by those thrown into poverty has been apparent in Greece over the past three years.

“Suicide rates in Greece have grown drastically by as much as 40 percent between January and May 2011, compared to the same period in 2010, a 50-year high,” the report notes.

The continent is also witnessing an increase in economic migration, matched by a parallel increase in anti-migration sentiment in host countries.  “Labor migration has been the major response to social, demographic and economic challenges, and [a] survival strategy for the majority of families in [the] Central Asia and Southern Caucasus region,” the report finds.

Seorang lelaki yang tidak berumah bercakap kepada pejalan kaki di daerah ke-14 Paris  (A homeless man talks to a pedestrian in the 14th district of Paris (AFP Photo/Miguel Medina – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Kira-kira 10% peratus daripada keseluruhan penduduk Rusia dikenalpasti sebagai pendatang dari Asia Tengah dan Caucasus Selatan - antara 12 dan 14 juta orang. Sweden juga telah melihat sebilangan besar pendatang yang ingin mengambil tempat tinggal di dalam sempadannya, dengan beberapa 35,000 pendatang tanpa izin dianggap hidup di negara itu, di samping bilangan yang tinggi orang yang memasuki negara itu dari dalam EU mencari pekerjaan.

“Malangnya, ramai daripada mereka akhirnya tinggal di jalanan dan tanpa cara untuk menyokong diri mereka sendiri,” kata nota laporan. Ia juga menggariskan bagaimana pendirian orang ramai mengenai pendatang telah ‘toughened’ agaknya. Austria negeri Palang Merah bahawa: “Kerajaan, bersama-sama dengan kerajaan-kerajaan dan agensi-agensi EU menyokong kuat EU usaha kecenderungan untuk keadaan luar sistem perlindungan EU dan dengan itu mereka cuba untuk menjaga pendatang (di antara mereka pemohon potensi suaka) di luar wilayah EU. “Di samping Sweden, Norway juga menyatakan bahawa ia telah mengalami “peningkatan mendadak dalam bilangan pendatang buruh Eropah.”

Walaupun peningkatan dalam penghijrahan buruh berasaskan, pengangguran masih menjadi isu yang serius, dengan besar-besaran 120 juta orang Eropah yang tinggal, atau berisiko, kemiskinan secara total, manakala kadar pengangguran belia di 1/4 daripada negara-negara bermula dari 33% kepada lebih tinggi daripada 60%.

“Pada suku ketiga 2012, terdapat 11 juta penganggur jangka panjang sahaja EU. Ini adalah 1.3 juta lebih daripada tahun sebelumnya dan 5.2 juta lebih daripada pada tahun 2008,”  kata laporan itu. Serta berpotensi menyumbang kepada kemerosotan kesihatan mental, kesan jangka panjang kadar pengangguran semakin meningkat juga menunjukkan pengaruh ke atas peningkatan pergolakan sosial.

“Graf dari [Pertubuhan Buruh Antarabangsa] menunjukkan bahawa risiko [dari] pergolakan sosial telah meningkat 12% peratus di Eropah dari 2011-2012,” laporan itu membuat kesimpulan.

Walaupun mengetengahkan nasib “baru miskin” akibat daripada langkah-langkah penjimatan, Palang Merah juga menekankan bagaimana tahap pekerjaan tidak semestinya menunjukkan apa-apa taraf hidup dalam diri mereka. Institusi memetik 2011 angka Eurostat, mencatatkan bahawa 8.9% peratus daripada orang-orang dengan pekerjaan di EU masih hidup di bawah garis kemiskinan.

Around 10 percent of Russia’s entire population is identified as migrants from Central Asia and the South Caucasus – between 12 and 14 million people. Sweden has also seen a high number of migrants seeking to take up residency inside its borders, with some 35,000 undocumented migrants thought to be living in the country, alongside the high number of people entering the country from within the EU looking for work.

“Unfortunately, many of them end up living on the streets and without means to support themselves,” the report notes. It further underlines how that the public stance on migrants has ‘toughened’ somewhat. The Austrian Red Cross states that: “The government, together with EU governments and EU agencies is strongly supporting the tendency to externalize the EU asylum system and thereby they are trying to keep migrants (among them potential asylum seekers) outside the EU territory.” Alongside Sweden, Norway also notes that it has experienced a “steep increase in the number of European labor migrants.”

Despite the increase in labor-based migration, unemployment remains a serious issue, with a massive 120 million Europeans living in, or at risk of, poverty in total, while youth unemployment in one-quarter of the countries ranges from 33% to higher than 60%.

“As of the third quarter of 2012, there were 11 million long-term unemployed in the EU alone. This is 1.3 million more than the year before and 5.2 million more than in 2008,” the report says. As well as potentially contributing to declining mental health, the long term effects of increasing unemployment levels also indicate an influence on increased social unrest.

“The graph from [the International Labor Organization] shows that the risk [of] social unrest has increased 12 percent in Europe from 2011–2012,” the report concludes.

While highlighting the plight of the “new poor” resulting from austerity measures, the Red Cross also underscores how employment levels may not always be indicative of any standard of living in themselves. The institution cites a 2011 Eurostat figure, noting that 8.9 percent of people with jobs in the EU still lived below the poverty line.


TOP NEWS Photos: Pendidikan Sepanyol dan Kebudayaan isyarat Jose Ignacio Wert kerana beliau bercakap pada sesi parlimen untuk mengundi rang undang-undang reformasi pendidikan di Madrid, 10 Oktober, 2013. Parlimen ini ditetapkan untuk meluluskan pembaharuan kontroversi di kemudian hari. REUTERS/Susana Vera (SPAIN - EDUCATION POLITICS TPX IMAGES OF THE DAY- think IN pictures @1WORLDCommunity)

TOP NEWS Photos: Palestin menikmati cuaca di pantai di Gaza City 23 Ogos 2013. Pantai berpasir Gaza adalah tempat kegemaran bagi penduduk tempatan untuk berehat, terutama kerana kebanyakan penduduk tidak mampu cuti di luar wilayah ini. Gambar diambil 23 Ogos 2013. REUTERS/Mohammed Salem (GAZA - POLITICS SOCIETY TPX IMAGES OF THE DAY- think IN pictures @1WORLDCommunity)

TOP NEWS Photos: Seorang wanita Palestin bertudung purdah membaca Al ‘Quran di pantai di Gaza City 23 Ogos 2013. Pantai berpasir Gaza adalah tempat kegemaran bagi penduduk tempatan untuk berehat, terutama kerana kebanyakan penduduk tidak mampu cuti di luar wilayah itu. Gambar diambil 23 Ogos 2013. REUTERS/Mohammed Salem (GAZA - POLITICS SOCIETY TPX IMAGES OF THE DAY- think IN pictures @1WORLDCommunity)

TOP NEWS Photos: Seorang anggota pasukan keselamatan Arab Saudi mengambil bahagian dalam perarakan tentera dalam persiapan untuk Ibadah haji tahunan di kota suci Mekah 9 Okt 2013. REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa (SAUDI ARABIA - RELIGION MILITARY TPX IMAGES OF THE DAY - think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Ahli-ahli pasukan keselamatan Arab Saudi mengambil bahagian dalam perarakan tentera dalam persiapan untuk Ibadah haji tahunan di kota suci Mekah 9 Oktober 2013. REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa (SAUDI ARABIA - RELIGION MILITARY TPX IMAGES OF THE DAY- think IN pictures @1WORLDCommunity)

TOP NEWS Photos: Seorang wanita mengambil anjing2nya itu berjalan-jalan di tengah-tengah Madrid, 10 Oktober, 2013. Pengemis, anjing-pencinta dan tukang tilik yang usaha ke jalan-jalan yang sibuk Madrid tidak lama lagi mungkin mendapati diri mereka keluar dari poket kerana pihak berkuasa di bandar dan tempat-tempat lain mencari penyelesaian kreatif untuk masalah kewangan mereka. Majlis Madrid meletakkan rancangan minggu ini untuk mengenakan denda sebanyak 750 euro ($ 1,000) untuk aktiviti-aktiviti awam termasuk meminta untuk wang di luar pusat-pusat membeli-belah, makan atau pembersihan anjing, membaca kad tarot dan melaksanakan akrobatik dengan basikal. Dibebani dengan hutang yang besar sejak gelembung hartanah pecah pada tahun 2008, wilayah autonomi Sepanyol dan dewan bandar telah melihat hasil teras jatuh dan pengangguran memegang berdegil melebihi 25% peratus dan pelaburan korporat kering. Banyak berhutang berjuta-juta untuk pembekal perkhidmatan dan kakitangan. REUTERS/Susana Vera (SPAIN - POLITICS BUSINESS ANIMALS TPX IMAGES OF THE DAY- think IN pictures @1WORLDCommunity)

TOP NEWS Photos: Sebuah keluarga gajah makan di tanah terbuka semasa banci di Taman Negara Amboseli, 290 km (188 batu) tenggara ibu negara Nairobi Kenya, 9 Oktober, 2013. Kenya dan Tanzania kerajaan sedang menjalankan kiraan udara bersama gajah dan lain-lain mamalia besar dalam ekosistem yang dikongsi daripada Kilimanjaro Amboseli-Barat dan landskap Natron-Magadi. Banci ini akan meliputi kawasan 25.623 kilometer persegi termasuk 9,214 kilometer persegi kawasan Amboseli itu, 6348 kilometer persegi kawasan Namanga-Magadi di selatan-barat Kenya dan 3,013 kilometer persegi Kilimanjaro Barat dan 7,047 kilometer persegi kawasan Natron di Utara Tanzania. REUTERS/Thomas Mukoya (KENYA - ANIMALS ENVIRONMENT TPX IMAGES OF THE DAY- think IN pictures @1WORLDCommunity)

TOP NEWS Photos: Ahli Korea Pusat National Gugak melakukan tarian tradisional Korea semasa persembahan mereka yang bertajuk “Pergerakan Korea” di Al ‘Hussein Pusat Kebudayaan di Amman 10 Oktober 2013. Acara ini telah dianjurkan oleh Persatuan Persahabatan Jordan Korea. REUTERS/Muhammad Hamed (JORDAN - ENTERTAINMENT SOCIETY TPX IMAGES OF THE DAY- think IN pictures @1WORLDCommunity)

TOP NEWS Photos: Dewan Amerika Syarikat minoriti Ketua Nancy Pelosi (D-CA) bersedia untuk menangani penunjuk perasaan memanggil untuk menamatkan kerajaan Amerika Syarikat ditutup di Capitol Hill di Washington, Oktober 10, 2013. Dewan Perwakilan Amerika Syarikat Republikan sedang mempertimbangkan menandatangani kepada peningkatan jangka pendek yang berkuasa pinjaman kerajaan untuk membeli masa untuk rundingan mengenai langkah-langkah dasar yang lebih luas, menurut seorang pembantu kepimpinan Republikan. REUTERS/Jason Reed (UNITED STATES - POLITICS BUSINESS TPX IMAGES OF THE DAY- think IN pictures @1WORLDCommunity)

TOP NEWS Photos: Pemimpin House Republikan Amerika Syarikat termasuk Wakil Cathy McMorris Rodgers (R-WA) (kiri), Wakil Jeb Hensarling (R-TX) (2 dari kiri), House Speaker John Boehner (R-OH) (3 dari kiri) dan Wakil Virginia Foxx (R -NC) (4 dari kiri) alamat pemberita di Capitol Amerika Syarikat di Washington, Oktober 10, 2013. Dewan Perwakilan Amerika Syarikat Republikan masih berat jangka pendek peningkatan had hutang, mungkin selama 6 minggu, dengan tiada keputusan pergi ke satu mesyuarat parti tertutup pada hari Khamis, menurut seorang pembantu kanan Republikan. REUTERS/Jonathan Ernst (UNITED STATES - POLITICS BUSINESS TPX IMAGES OF THE DAY- think IN pictures @1WORLDCommunity)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...