Friday 11 October 2013

OBAMA menempelak untuk Retak ke atas kebebasan Media . . .

Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama  (US President Barack Obama (AFP Photo/Jewel Samad – think IN pictures @1WORLDCommunity)

SitiWanMahani Surat ke White House, senarai cadangan ‘laundry list’ untuk Presiden dan laporan 29 muka surat mengenai serangan pentadbiran di akhbar percuma semua disusun dalam persembahan terbaru dari Pusat Melindungi Wartawan .

The CPJ, bukan keuntungan yang diasaskan lebih 30 tahun yang lalu untuk menggalakkan “kebebasan akhbar di seluruh DUNIA & mempertahankan hak wartawan untuk melaporkan berita tanpa takut tindakan balas,” yang disiarkan laporan khas pada hari Khamis ditulis oleh lama Washington Post eksekutif editor Leonard Downie Jr . di mana beliau dismantles rawatan Presiden Amerika Syarikat Barack Obama wartawan dengan bantuan pemberita keselamatan utama negara di negara ini.

Walaupun berkempen sepenuhnya kepada janji meningkat ketelusan kerajaan dan pentadbiran yang paling terbuka lagi, Pres. Obama 4-dan- setengah tahun di White House setakat ini termasuk beberapa contoh yang dipetik oleh Downie di mana pemberita disiasat, pemberi maklumat ditegur dan tindakan pentadbiran yang dibenarkan untuk menyejukkan kewartawanan, kedua-dua di dalam dan di peringkat global .

Pres. Obama “datang ke pejabat berikrar kerajaan yang terbuka, tetapi dia telah jatuh singkat janji beliau,” prefaces Downie laporannya.

“Wartawan dan penyokong ketelusan mengatakan White House sekatan pendedahan rutin maklumat dan mengatur media sendiri untuk mengelakkan penelitian oleh akhbar, “katanya terus, sambil menambah,” pendakwaan agresif leakers maklumat rahsia dan program pengawasan yang luas elektronik menghalang sumber-sumber kerajaan daripada bercakap kepada wartawan.”

Obama blasted for cracking down on free press

A letter to the White House, a laundry list of recommendations for the president and a 29-page report about the administration’s assault on free press are all compiled in the latest offering from the Center to Protect Journalists.

The CPJ, a non-profit founded over 30 years ago to promote “press freedom worldwide and defends the right of journalists to report the news without fear of reprisal,” published a special report on Thursday penned by longtime Washington Post executive editor Leonard Downie Jr. in which he dismantles United States President Barack Obama’s treatment of journalists with assistance from the country’s foremost national security reporters.

Despite campaigning heavily on the promise of increased government transparency and the most open administration yet, Pres. Obama’s four-and-a-half-years in the White House so far have included a number of instances cited by Downie in which reporters were investigated, whistleblowers reprimanded and administrative actions allowed for the chilling of journalism, both domestically and on a global level.

Pres. Obama “came into office pledging open government, but he has fallen short of his promise,” Downie prefaces his report. 
“Journalists and transparency advocates say the White House curbs routine disclosure of information and deploys its own media to evade scrutiny by the press,” he continues, adding, “Aggressive prosecution of leakers of classified information and broad electronic surveillance programs deter government sources from speaking to journalists.”



Laporan dan artikel yang disertakan dan surat kepada White House menandakan satu peristiwa yang jarang berlaku di mana CPJ satu daripada Amerika Syarikat untuk melanggar kebebasan akhbar, berpaling dari contoh-contoh antarabangsa yang biasanya disiasat oleh organisasi, seperti wartawan dibuang , dipenjarakan atau dibunuh untuk melakukan kerja-kerja mereka, dan sekatan ke atas media terbuka di negara-negara yang lebih menindas luar negara.

Glenn Greenwald, penulis Guardian yang telah bekerja rapat dengan harta dokumen rahsia yang dibekalkan kepada akhbar beliau, telah menulis di Twitter bahawa dia menganggap laporan itu sebagai “dakwaan pedas” serangan akhbar White House.

Lukisan pada contoh-contoh baru-baru ini Wikileaks sumber Chelsea Manning dan Keselamatan Negara Agensi leaker Edward Snowden - serta rakyat Amerika lain yang dikenakan dengan pengintipan untuk mendedahkan inisiatif kerajaan dikatakan mengerikan dengan akhbar - Downie dan rakan-rakannya mempersoalkan usaha White House untuk mengendalikan yang tidak dibenarkan pendedahan maklumat sulit dan kesan penyejukan mereka mempunyai percubaan ke atas wartawan di seluruh DUNIA.

“6 kakitangan kerajaan, serta dua kontraktor termasuk Edward Snowden, subjek telah pendakwaan jenayah feloni sejak tahun 2009 di bawah Akta 1917 Perisikan,” mengimbas kembali Downie, yang mengakui bahawa tally rakyat Amerika didakwa di bawah undang-undang yang melebihi 2 kali ganda jumlah dari pentadbiran sebelumnya digabungkan.

Manning sedang menjalani hukuman penjara 35 tahun untuk bocor sensitif dokumen diplomatik dan ketenteraan kepada Wikileaks semasa berkhidmat dalam Angkatan Tentera Amerika Syarikat, dan sebelum itu telah diadakan di kurungan dalam kici tentera selama hampir setahun. Dan Snowden - kontraktor perisikan bekas yang terdedah alat pengawasan yang luas NSA itu - telah terpaksa menerima perlindungan di Rusia ketika dia pertempuran dakwaan yang boleh membawa hukuman yang lebih dahsyat daripada askar.

Dan manakala kerajaan telah bergantung kepada undang-undang yang ditubuhkan untuk mengesahkan kes tersebut, Downie dan berhati-hati syarikat itu taktik pentadbiran telah mengubah industri kewartawanan secara keseluruhan terima kasih kepada takut kerap di kalangan pemberita bahawa setiap aspek kehidupan mereka adalah di bawah pengawasan.

“Banyak wartawan yang berpangkalan di Washington memberitahu saya bahawa pegawai-pegawai yang enggan membincangkan maklumat walaupun dikelaskan dengan mereka kerana mereka takut bahawa siasatan kebocoran dan pengawasan kerajaan membuat ia lebih sukar bagi pemberita untuk melindungi mereka sebagai sumber,” tulis Downie .

Scott Shane, New York Times wartawan kebangsaan keselamatan yang dihubungi bekas Perisikan Pusat Agensi pegawai John Kiriakou sebelum dia didakwa untuk perisikan, memberitahu Downie bahawa taktik White House berhubung dengan mendiamkan kebocoran adalah “masalah yang sebenar.”

“Kebanyakan orang terhalang oleh kebocoran yang pendakwaan. Mereka takut kepada kematian. Terdapat zon kelabu di antara maklumat sulit dan tidak dikelaskan, dan kebanyakan sumber-sumber yang berada di dalam zon kelabu. Sumber kini takut untuk memasuki zon kelabu,” Shane memberitahunya. “Ia mempunyai kesan penghalang. Jika kita menganggap liputan media agresif aktiviti kerajaan berada di teras demokrasi Amerika, ini tips baki banyak memihak kepada kerajaan.”

Hanya beberapa jam sebelum CPJ menerbitkan penemuan mereka, wartawan memenangi Hadiah Pulitzer Barton Gellman kepada penonton di panel di Washington bahawa” Apabila anda berada sasaran yang sebenar, tidak ada langkah-langkah teknologi yang anda boleh ambil untuk melindungi diri anda sepenuhnya” dari pengawasan, mengikut kepada Kesatuan Kebebasan Sivil Amerika teknologi Chris Soghoian .

The report and its accompanying articles and letter to the White House mark a rare occasion in which the CPJ single-out the US for infringing on press freedoms, turning away from the international examples that are usually investigated by the organization, such as journalists exiled, imprisoned or killed for doing their work, and restrictions on the open-media in more repressive countries overseas.

Glenn Greenwald, the Guardian writer who has worked closely with a trove of top-secret documents supplied to his newspaper, wrote on Twitter that he considered the report to be a “scathing indictment” of the White House’s press attacks.

Drawing on the recent examples of WikiLeaks source Chelsea Manning and National Security Agency leaker Edward Snowden - as well as other US citizens charged with espionage for exposing arguably egregious government initiatives with the press - Downie and his colleagues question the White House’s efforts to handle the unauthorized disclosures of classified information and the chilling effect those attempts have had on journalists around the globe.

“Six government employees, plus two contractors including Edward Snowden, have been subjects of felony criminal prosecutions since 2009 under the 1917 Espionage Act,” recalls Downie, who acknowledges that the tally of Americans indicted under that law exceeds double the total from all previous administrations combined.

Manning is currently serving a 35-year prison sentence for leaking sensitive diplomatic and military documents to WikiLeaks while serving in the US Army, and before that was held in solitary confinement in a military brig for almost a year. And Snowden - the former intelligence contractor that exposed the NSA’s vast surveillance apparatus - has resorted to accepting asylum in Russia while he battles an indictment that could carry an even harsher sentence than the soldier.

And while the government has relied on established legislation to legitimize those cases, Downie and company caution that the administration’s tactics have transformed the journalism industry as a whole thanks to frequent fear among reporters that every aspect of their lives is under surveillance.

“Numerous Washington-based journalists told me that officials are reluctant to discuss even unclassified information with them because they fear that leak investigations and government surveillance make it more difficult for reporters to protect them as sources,” wrote Downie.

Scott Shane, the New York Times national security reporter who contacted former Central Intelligence Agency officer John Kiriakou before he was indicted for espionage, told Downie that the White House’s tactics with regards to silencing leaks is “a real problem.”

“Most people are deterred by those leaks prosecutions. They’re scared to death. There’s a gray zone between classified and unclassified information, and most sources were in that gray zone. Sources are now afraid to enter that gray zone,” Shane told him. “It’s having a deterrent effect. If we consider aggressive press coverage of government activities being at the core of American democracy, this tips the balance heavily in favor of the government.” Only hours before the CPJ published their findings, Pulitzer Prize-winning journalist Barton Gellman told an audience at a panel in Washington that “Once you are an actual target, there are no technological steps you can take to fully protect yourself” from surveillance, according to American Civil Liberties Union technologist Chris Soghoian.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...