Saturday 19 October 2013

Laman ObamaCare Cetak Rompak hak Cipta Skrip Web, Syarikat British merancang untuk mendakwa . . .

Screenshot from healthcare.gov (think IN pictures @1WORLDCommunity)

SitiWanMahani Senarai aduan yang dilancarkan di White House di atas tapak Healthcare.gov yang terus berkembang, tetapi insiden terbaru yang melibatkan rumah dalam talian ‘Affordable Care Act’ adalah salah satu yang boleh berakhir dengan tindakan undang-undang diambil.

Laman web utama “ObamaCare” telah dicemari dengan pepijat dan ‘glitches’ kerana ia pergi dalam talian lebih 2 minggu lalu, dan masalah-masalah masih cerucuk. Sekarang mengikut Standard Mingguan, Jabatan Kesihatan dan Perkhidmatan Manusia boleh disaman oleh pemaju British yang dikodkan sebahagian daripada laman web ini tetapi tidak pernah dikreditkan.

Wartawan Standard Jeryl Bier berkata pada hari Khamis bahawa salah satu skrip yang digunakan dalam menjanakan Healthcare.gov dipanggil DataTables, dan ia telah dikeluarkan oleh sebuah syarikat British yang dikenali sebagai SpryMedia dengan syarat bahawa sesiapa yang menggunakan perisian sumber terbuka memberi pengiktirafan yang betul.

“DataTables adalah, perisian sumber terbuka percuma yang anda boleh memuat turun dan digunakan untuk apa jua tujuan anda mahu, di mana-mana dan banyak laman web yang anda mahu,” petikan dari laman web Bier SpryMedia ini. “Ia adalah percuma untuk anda gunakan! DataTables boleh didapati di bawah 2 lesen:. V2 GPS lesen atau lesen BSD (3 mata), yang anda mesti mematuhi (untuk melakukan ini, pada dasarnya mengekalkan notis hak cipta dalam perisian)”

HHS, nampaknya, tidak membaca memo itu dan sekarang mungkin berakhir di udara panas. Bier telah menyediakan beberapa contoh yang menunjukkan bagaimana pentadbiran Obama dasarnya kececeran kod sekeping demi sekeping, kecuali sifat yang pemaju menegaskan dimasukkan.

Standard itu berkata wakil bagi SpryMedia berkata mereka “sangat kecewa” untuk mendengar mengenai penyalahgunaan dan akan meneruskan perkara lagi dengan HHS. Menurut Bier, syarikat itu boleh mengambil tindakan undang-undang ke atas penggunaan yang tidak dibenarkan skrip web hak cipta.

Insiden itu datang di tengah-tengah laporan berterusan mengenai beberapa isu yang melanda Healthcare.gov dan laman web Obamacare lain kerana mereka pergi dalam talian pada hari pertama bulan itu. Satu minggu selepas 1 Oktober pelancaran, CNBC penjagaan kesihatan wartawan Dan mangan menulis bahawa sebagai beberapa sebagai 1 dalam 100 permohonan yang dikemukakan melalui sistem pertukaran persekutuan mengandungi maklumat yang cukup untuk mendaftar dengan betul orang itu salah satu rancangan presiden. Seminggu kemudian, Andrew Couts laman web Trend Digital ditentukan bahawa kos untuk mendapatkan laman-laman atas dan berjalan melebihi $ 500 juta, menjadikan mereka lebih mahal daripada orang-orang seperti Facebook, Twitter dan LinkedIn.

SpryMedia ini Allan Jardine, penulis skrip digunakan pada HealthCare.gov, memberitahu RT banyak Twitter bahawa ia adalah “[E] xcellent untuk melihat DataTables digunakan!”

“Meninggalkan kepala hak cipta di tempat yang tidak terlalu banyak bertanya,” tambah beliau bersama-sama dengan smiley tersenyum.

Obamacare sites pirated copyrighted web scripts, 
British company plans to sue . . .

The list of complaints waged at the White House over its Healthcare.gov site continues to grow, but the latest incident involving the online home of the Affordable Care Act is one that could end with legal action being taken.

The main “Obamacare” website has been marred with bugs and glitches since it went online over two weeks ago, and the problems are still piling up. Now according to The Weekly Standard, the Department of Health and Human Services could be sued by the British developers who coded part of the site but were never credited.

Standard reporter Jeryl Bier noted on Thursday that one of the scripts used in powering Healthcare.gov is called DataTables, and it was released by a British company called SpryMedia on condition that anyone who utilized the open-source software provide proper attribution.

“DataTables is free, open source software that you can download and use for whatever purpose you wish, on any and as many sites you want,” Bier quotes from SpryMedia’s website. “It is free for you to use! DataTables is available under two licenses: GPS v2 license or a BSD (3-point) license, with which you must comply (to do this, basically keep the copyright notices in the software).”

HHS, apparently, didn’t read that memo and now might end up in hot water. Bier has provided a number of examples showing how the Obama administration essentially pilfered the code piece-by-piece, except for the attribution that its developers insisted be included.

The Standard said a representative for SpryMedia said they were “extremely disappointed” to hear about the misuse and would be pursuing the matter further with HHS. According to Bier, the company could pursue legal action over the unauthorized use of its copyrighted web script.

The incident comes amid ongoing reports about a number of issues that have plagued Healthcare.gov and other Obamacare websites since they went online on the first of the month. One week after the Oct. 1 launch, CNBC health care reporter Dan Mangan wrote that as few as 1-in-100 applications submitted through the federal exchange system contained enough information to properly enroll that person in one of the president’s plans. A week later, Andrew Couts of the website Digital Trends determined that the cost of getting those sites up-and-running exceeded $500 million, making them more expensive than the likes of Facebook, Twitter and LinkedIn.

SpryMedia’s Allan Jardine, the author of the script utilized on HealthCare.gov, told RT over Twitter that it was “[E]xcellent to see DataTables being used!”

“Leaving the copyright head in place isn’t too much to ask,” he added along with a smiling emoticon.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...