Wednesday 13 November 2013

MengHARAPkan KeAJAIBAN: Seorang lelaki mencari keluarganya dalam ribut yang melanda Filipina . . .



SitiWanMahani - Feri dari Cebu City ke Pulau Leyte adalah penuh dengan orang yang pulang ke rumah, dengan harapan orang yang tersayang telah terlepas. Gerardo Ramon, 46, seperti yang lain di atas kapal, bukan sahaja menyampaikan bekalan ke taufan yang melanda Tacloban. Beliau telah memeriksa bahawa isteri dan anak-anaknya masih hidup kah.

“Selama 2 hari, saya tidur mungkin 2 jam sahaja, berfikir tentang apa yang berlaku, apa yang berlaku kepada keluarga saya, saudara-mara saya dan semua di bandar Tacloban dan Leyte juga,” katanya. Pada akhir hari perjalanan 3 orang dari Arab Saudi di mana beliau adalah seorang pekerja pembinaan, Ramon mendapati bandar itu musnah.

Tetapi bagaimana pula dengan keluarganya? Tanda-tanda pertama di rumah tidak menjanjikan. “Tidak ada bumbung lagi,” kata beliau, sebagai bergerak lebih dekat. Tetapi, satu demi satu, 3 anak lelaki Ramon dan 2 orang anak perempuan muncul, diikuti oleh isterinya. Perjumpaan adalah emosi untuk mereka semua.

Hoping for a miracle: one man's search for his family 
in storm-hit Philippines . . .

The ferry from Cebu City to Leyte Island was full of people heading home, hoping their loved ones had been spared. Ramon Gerardo, 46, like others on board, was not only delivering supplies to typhoon-ravaged Tacloban. He was checking that his wife and children are still alive.

"For two days, I sleep maybe two hours only, thinking about what happened, what is happening to my family, my relatives and all in Tacloban city and Leyte also," he said. At the end of his three day journey from Saudi Arabia where he is a construction worker, Ramon found his city reduced to rubble.

But what of his family? The first signs at home were not promising. "No more roof," he said, as he moved closer. But then, one by one, Ramon's three sons and two daughters emerged, followed by his wife. The reunion was emotional for all of them.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...