Wednesday 13 November 2013

Netanyahu menghentikan Rancangan ISRAEL untuk West Bank rumah peneroka baru berikutan kritikan . . .

Penempatan Yahudi di Har Homa di Arab timur Baitulmaqdis  (Jewish settlement of Har Homa in Arab east Jerusalem (AFP Photo/Ahmad Gharabli – think IN pictures @1WORLDCommunity)

SitiWanMahani - Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu telah dipanggil untuk menteri perumahan untuk menimbang semula pelan jangka panjang untuk membina beribu-ribu rumah baru di Tebing Barat dan di kawasan E1 kontroversi itu di luar Jerusalem.

Netanyahu berkata dalam satu kenyataan bahawa pelan akan membuat "tiada sumbangan" untuk penempatan, laporan AP.

Beliau menambah bahawa mereka telah menyebabkan "konflik yang tidak perlu " dengan masyarakat antarabangsa. Awal minggu ini, Israel, Iran, Amerika Syarikat, dan P5 +1 negara bertemu di Geneva untuk rundingan mengenai program nuklear Iran. Rundingan gagal untuk menghasilkan satu perjanjian interim yang dinanti-nantikan .

"Ini adalah satu langkah yang bermakna - undang-undang dan dalam amalan - dan suatu tindakan yang mewujudkan konfrontasi yang tidak perlu dengan masyarakat antara-bangsa pada masa apabila kita berusaha untuk memujuk unsur-unsur dalam masyarakat antarabangsa untuk mencapai perjanjian yang lebih baik dengan Iran," yang Perdana Menteri berkata .

Pernyataan Netanyahu berkata bahawa perumahan menteri Uri Ariel telah menerima permintaan untuk menilai semula pelan.

Kumpulan anti -penyelesaian Peace Now berkata (said) pada Selasa bahawa Israel mem-punyai pelan jangka panjang untuk membina beberapa 24,000 rumah peneroka tambahan di Tebing Barat dan Baitulmuqaddis Timur. Laporan mendorong Palestin untuk mengan-cam untuk berjalan keluar dari rundingan damai Timur Tengah.

Pegawai AS berkata mereka terkejut dengan pengumuman itu dan menuntut penjelasan, AP dilaporkan. "Kami terkejut dengan pengumuman ini , dan sedang mencari penjelasan lanjut daripada kerajaan Israel," kata jurucakap Jabatan Negara Amerika Syarikat.

Projek yang dirancang dibahagikan kepada 19786 unit perumahan di Tebing Barat dan 4,000 lagi di Timur Jerusalem. Unit-unit di Tebing Barat yang disenaraikan tag harga hampir US $ 13 juta, menurut Haaretz . "Ini adalah satu rekod ," kata pengarah Peace Now Yariv Oppenheimer kepada AFP.

Netanyahu halts Israeli plans for new West Bank settler homes following criticism . . .

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu has called for his housing minister to reconsider long-term plans to construct thousands of new homes in the West Bank and in the contentious E1 area outside Jerusalem.

Netanyahu said in a statement that the plans would make “no contribution” to settlements, AP reports.

He added that they had caused “unnecessary conflict” with the international community. Earlier this week, Israel, Iran, the US, and the P5+1 countries met in Geneva for negotiations regarding Iran’s nuclear program. The talks failed to produce a much-anticipated interim agreement.

"This is a meaningless step - legally and in practice - and an action that creates an unnecessary confrontation with the international community at a time when we are making an effort to persuade elements in the international community to reach a better deal with Iran," the prime minister said.

Netanyahu’s statement said that housing minister Uri Ariel had accepted the request to reassess plans.

Anti-settlement group Peace Now said on Tuesday that Israel has long-term plans to build some 24,000 extra settler homes in the West Bank and East Jerusalem. The reports prompted Palestinians to threaten to walk out of Middle East peace talks.

US officials said they were surprised by the announcement and demanded an explanation, AP reported. "We were surprised by these announcements, and are currently seeking further explanation from the government of Israel," a US State Department spokesperson said.

The planned project was divided into 19,786 housing units in the West Bank and a further 4,000 in East Jerusalem. The units in the West Bank listed a price tag of nearly US$13 million, according to Haaretz. "This is a record," Peace Now director Yariv Oppenheimer told AFP.

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu  (Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu (AFP Photo/Pool/Debbie Hill – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Seorang pegawai kanan di pejabat Netanyahu memberitahu ‘New York Times’ bahawa Perdana Menteri telah menghentikan rancangan pembinaan di E1, kawasan yang luas antara Timur Jerusalem dan penyelesaian yang besar yang dikenali sebagai Israel Maale Adumim. Pelan penyelesaian yang lain akan pergi ke hadapan, kertas yang diperhatikan.

Presiden Palestin, Mahmud Abbas memberi amaran pada hari Selasa sebelum pengumu-man terbaru bahawa proses damai akan menjadi lebih kecuali tender untuk hampir 20,000 rumah peneroka baru telah dibatalkan. Saeb Erakat, perunding Palestin, mengesahkan kepada AFP bahawa Abbas telah mengarahkan beliau untuk lulus pada kata formal untuk Kuartet - Kesatuan Eropah, Russia, PBB, dan Amerika Syarikat.

“Jika Israel tidak kembali pada rancangan pembinaan terkini untuk penempatan, yang akan mengeja perisytiharan rasmi akhirlah proses keamanan,” Erakat Abbas dipetik seba-gai berkata dalam akuan itu.

Rundingan damai disambung semula sekali lagi pada bulan Julai selepas terhenti 3 tahun. Walau bagaimanapun, kemajuan yang minimum telah dibuat lagi. Setiausaha Negara Amerika Syarikat, John Kerry merayu kepada Israel untuk menyekat pembinaan penyele-saian sebanyak mungkin supaya tidak menghalang kemajuan perbincangan.

Di bawah tekanan Amerika Syarikat, Palestin bersetuju untuk memperbaharui rundingan damai. Di samping itu, pelepasan Israel daripada 104 tahanan Palestin - semua disabitkan dengan serangan ke atas Israel - membantu memujuk sokongan Palestin untuk perbin-cangan itu.

Palestin menuntut hak untuk wilayah Tebing Barat, Baitulmuqaddis Timur, dan Seme-nanjung Gaza - semua dirampas oleh Israel dalam Perang 6 Hari pada tahun 1967. Israel mendakwa bahawa ia mempunyai kedua-dua hubungan sejarah dan Alkitabiah untuk tanah-tanah di mana ia sedang membina penempatan. Netanyahu menuduh rakyat Palestin mewujudkan krisis tiruan atas perkara itu.

Palestin pula bimbang bahawa kegigihan Netanyahu akan berdiri di jalan Palestin keazaman diri dan kenegaraan.

Lebih 500,000 rakyat Israel tinggal di Tebing Barat dan Baitulmuqaddis Timur. Israel berundur dari Gaza pada tahun 2005. Penempatan dilihat sebagai menyalahi undang-undang atau tidak sah oleh masyarakat antarabangsa, termasuk Amerika Syarikat .

A senior official in Netanyahu’s office told The New York Times that the prime minister had halted construction plans in E1, a vast area between East Jerusalem and a large Israeli settlement called Maale Adumim. Other settlement plans will go forward, the paper noted.

Palestinian President Mahmud Abbas warned on Tuesday before the latest announcement that the peace process would be over unless tenders for the nearly 20,000 new settler homes were canceled. Saeb Erakat, a Palestinian negotiator, confirmed to AFP that Abbas had instructed him to pass on a formal ultimatum to the Quartet - the European Union, Russia, the UN, and the US.

"If Israel does not go back on its latest construction plans for the settlements, that will spell a formal declaration of the end of the peace process," Erakat quoted Abbas as saying in his declaration.

Peace talks resumed again in July following a three year hiatus. However, minimal progress has been made as of yet. US Secretary of State John Kerry appealed to Israel to restrict settlement building as much as possible so as not to hinder the progress of the discussions.

Under US pressure, Palestinians agreed to renew peace talks. In addition, the Israeli release of 104 Palestinian prisoners - all convicted of attacks on Israelis - helped persuade Palestinian support for the talks.

Palestinians claim territorial rights for the West Bank, East Jerusalem, and the Gaza Strip - all seized by Israel during the Six Day War in 1967. Israel claims that it has both historic and biblical links to the lands upon which it is building settlements. Netanyahu accuses the Palestinians of creating an artificial crisis over of the matter.

Palestinians, meanwhile, are concerned that Netanyahu’s persistence will stand in the way of Palestinian self-determination and statehood.

Over 500,000 Israelis live in the West Bank and East Jerusalem. Israel withdrew from Gaza in 2005. The settlements are seen as illegal or illegitimate by the international community, including the US.


‘MATA rancangan jangka panjang’ Israel untuk membina 24,000 lebih banyak rumah peneroka . . .

Rumah di Tebing Barat penempatan Yahudi Psagot  (Houses in the West Bank Jewish settlement of Psagot (Reuters/Mohamad Torokman – think IN pictures @1WORLDCommunity)

SitiWanMahani - Israel mempunyai beberapa rancangan jangka panjang untuk membina 24,000 rumah peneroka tambahan di Tebing Barat dan di Timur Jerusalem, menurut kumpulan ‘anti-settlement group Peace Now’. Tender meliputi tanah sangat sensitif di sekitar Jerusalem menimbulkan kebimbangan gangguan perbincangan untuk keamanan.

Satu pelan yang dipanggil untuk pembinaan di hamparan tanah yang terletak di antara Jerusalem dan Ramalla,  yang merupakan pusat kerajaan Palestin.

Jabatan Negara Amerika Syarikat berkata bahawa ia telah diambil oleh kejutan ke atas rancangan dan telah “mengambil dgn mendalam berkenaan.”

“Kami terkejut dengan dan kami sedang mencari penjelasan daripada kerajaan Israel. Ia tidak dibincangkan terlebih dahulu. Kami tidak mengiktiraf kesahihan penempatan,” kata jurucakap Jen Psaki .

‘Peace Now’ kumpulan mengeluarkan satu kenyataan pada Selasa mengisytiharkan baha-wa kementerian perumahan telah mengeluarkan tender dan menyediakan pelan untuk membina penempatan tambahan. Walau bagaimanapun, tiada kerja-kerja pembinaan sebenar adalah “berlaku” menurut skim ini.

“Dengan tender untuk merancang, apa yang kita lihat adalah peringkat awal yang boleh membuka pintu untuk pembinaan tidak dalam jangka pendek, tetapi beberapa tahun akan datang,” kata kumpulan itu dalam satu kenyataan.

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu muncul untuk menarik balik pada rancangan pada malam Selasa, apabila dia ditegur Menteri Perumahan Uri Ariel, dan mengarahkan beliau untuk mengkaji semula tender bagi unit-unit penempatan baru.

Projek yang dirancang dibahagikan kepada 19,786 unit perumahan di Tebing Barat dan 4,000 lagi di Timur Jerusalem. Unit-unit perumahan di Tebing Barat mempunyai tag harga hampir $ 13 juta, menurut Haaretz. “Ini adalah satu rekod,” kata pengarah Peace Now Yariv Oppenheimer kepada AFP.

Rancangan termasuk pembinaan kemungkinan 1,200 unit rumah di kawasan kontroversi E1, yang terletak bersebelahan dengan Timur Jerusalem. Anonymous Israel ‘sumber-sumber politik’ dinyatakan bahawa apabila Netanyahu mendapat angin rancangan untuk E1, beliau menuntut bahawa semua pembinaan dihentikan di sana.

Israel kini dalam proses cuba untuk memulakan semula rundingan damai dengan rakyat Palestin dan berita seolah-olah tertentu untuk menghentikan langkah-langkah perlahan ke arah kemajuan yang telah diambil pada bulan-bulan kebelakangan ini.

Presiden Palestin, Mahmud Abbas memberi amaran pada hari Selasa bahawa proses damai akan menjadi lebih kecuali tender untuk hampir 20,000 rumah peneroka baru telah dibatalkan. Saeb Erakat, perunding Palestin, mengesahkan kepada AFP bahawa Abbas telah mengarahkan beliau untuk lulus pada kata rasmi untuk keluar dari ceramah kepada Kuartet - Kesatuan Eropah, Russia, PBB dan Amerika Syarikat.

“Jika Israel tidak kembali pada rancangan pembinaan terkini untuk penempatan, yang akan mengeja perisytiharan rasmi akhir proses keamanan” Erakat Abbas dipetik sebagai berkata dalam akuan itu.

Rundingan damai disambung semula sekali lagi pada bulan Julai selepas terhenti 3 tahun dan lagi kemajuan yang minimum telah dibuat. Setiausaha Negara Amerika Syarikat, John Kerry merayu kepada Israel untuk menyekat pembinaan penyelesaian sebanyak mungkin agar tidak menghalang kemajuan perbincangan.

“Pengeluaran tender untuk perancangan adalah bukti tidak berbelah bagi bahawa Netanyahu bercadang untuk menghalang peluang sebenar perjanjian yang dirundingkan dan penyelesaian 2 negara,” kata Peace Now. Bahawa ia kini Organisasi terus akan membuat ia “lebih sukar untuk rakyat Palestin untuk kekal di meja rundingan.”

Jurucakap Kementerian Perumahan berkata bahawa tender adalah “asas bagi pelan ban-gunan” dan hanya sebahagian kecil daripada pelan induk yang pernah membawa kepada pembinaan.

“Mereka semua masih perlu melalui prosedur undang-undang yang panjang sebelum bangunan bermula,” kata Rosenberg.

Satu kenyataan rasmi Palestin belum dibebaskan mengenai pelan.

Israel mendakwa bahawa ia mempunyai kedua-dua hubungan sejarah dan Alkitabiah untuk tanah-tanah di mana ia sedang membina penempatan dengan Israel

Perdana Menteri Benjamin Netanyahu menuduh rakyat Palestin mewujudkan krisis tiruan atas perkara itu. Palestin pula bimbang bahawa kegigihan Netanyahu akan berdiri di jalan penentuan sendiri Palestin dan kenegaraan.

“Rundingan adalah hanya untuk menunjukkan. Di sebalik tabir, kerajaan merancang untuk memusnahkan semua peluang untuk penyelesaian 2 negara,” kata Oppenheimer.

Majoriti negara mengiktiraf penempatan Israel sebagai menyalahi undang-undang di bawah undang-undang antarabangsa.

Israel ‘eyes long term plans’ to build 24,000 
more settler homes . . .

Israel has long term plans to build some 24,000 extra settler homes on the West Bank and in East Jerusalem, according to the anti-settlement group Peace Now. Tenders cover highly sensitive land around Jerusalem stoking fears of peace talk disruption.

One plan called for construction in a stretch of land located between Jerusalem and Ramalla, which is the seat of the Palestinian government.

The US State Department said that it had been taken by surprise over the plans and was "deeply concerned."

"We were surprised by it and we are seeking explanation from the Israeli government. It was not discussed in advance. We don’t recognize the legitimacy of settlements," said spokeswoman Jen Psaki. 

The group Peace Now issued a statement on Tuesday declaring that the housing ministry had issued tenders and drawn up plans to construct the extra settlements. However, no actual building work is “imminent” according to the scheme.

“With tenders for planning, what we are seeing is a very early stage that can open the door for construction not in the short term, but several years down the road,” the group said in the statement.

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu appeared to backtrack on the plans on Tuesday night, when he reprimanded Housing Minister Uri Ariel, and instructed him to re-examine the tenders for the new settlement units.

The planned project is divided into 19,786 housing units on the West Bank and a further 4,000 in East Jerusalem. The housing units in the West Bank have a price tag of nearly $13 million, according to Haaretz. "This is a record," Peace Now director Yariv Oppenheimer told AFP.

The plans include the possible construction of 1,200 housing units in the controversial E1 area, located adjacent to East Jerusalem. Anonymous Israeli ‘political sources’ declared that when Netanyahu got wind of the plans for E1, he demanded that all construction be halted there.

Israel is currently in the process of attempting to restart peace talks with the Palestinians and the news seemed certain to halt the slow steps towards progress that have been taken in recent months.

Palestinian president Mahmud Abbas warned on Tuesday that the peace process would be over unless tenders for the nearly 20,000 new settler homes were canceled. Saeb Erakat, a Palestinian negotiator, confirmed to the AFP that Abbas had instructed him to pass on a formal ultimatum to exit the talks to the Quartet -- the European Union, Russia, the UN and the US.

"If Israel does not go back on its latest construction plans for the settlements, that will spell a formal declaration of the end of the peace process," Erakat quoted Abbas as saying in his declaration.

Peace talks resumed again in July following a three year hiatus and as yet minimal progress has been made. US Secretary of State John Kerry appealed to Israel to restrict settlement building as much as possible in order not to hinder the progress of the discussions.

“The issuing of tenders for planning is unequivocal evidence that Netanyahu intends to prevent the real chances of a negotiated agreement and a two-state solution,” said Peace Now. The organization continued that it would now make it “even more difficult for the Palestinians to remain at the negotiating table.”

A Housing Ministry spokesperson said that the tenders are a “basis for building plans” and that only a small fraction of the blueprints ever lead to construction.

“They all still have to go through lengthy legal procedures before building starts,” said Rosenberg.

An official Palestinian statement has not yet been released regarding the plans.

Israel claims that it has both historic and biblical links to the lands upon which it is building settlements, with Israeli

Prime Minister Benjamin Netanyahu is accusing the Palestinians of creating an artificial crisis over of the matter. Palestinians, meanwhile, are concerned that Netanyahu’s persistence will stand in the way of Palestinian self-determination and statehood.

“The talks are only for show. Behind the scenes, the government plans to destroy all chance of the two-state solution,” said Oppenheimer.

The majority of countries recognize the Israeli settlements as illegal under international law.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...