Thursday 21 November 2013

Tanah tergesa-gesa: Meletus pulau naik selatan Tokyo (PHOTOS, VIDEO) . . .



SitiWanMahani - Satu letusan gunung berapi telah menimbulkan pulau kecil kecil di laut di luar pantai Jepun. Pengawal Pantai Jepun telah mengeluarkan AMARAN sebagai daratan baru wap meludah, asap hitam, abu dan batu.

Pulau baru ini adalah sebahagian daripada rantaian Ogasawara, juga dikenali sebagai Kepulauan Bonin, sekumpulan kira-kira 20 pulau yang tidak didiami yang terletak kira-kira 1,000 kilometer dari ibu negara Jepun. Pulau kecil ini dianggarkan kira-kira 200 meter dalam diameter.

Pulau baru boleh terhakis jauh hanya secepat ia muncul, tetapi ia juga boleh menjadi sebahagian tetap rantai gunung berapi, Hiroshi Ito, yang mengembara dengan Pengawal Pantai, memberitahu rangkaian berita FNN.

Land rush: Erupting island rises south of Tokyo (PHOTOS, VIDEO)

A volcano eruption has raised a small islet in the sea off the Japanese coast. The Japanese Coast Guard has issued a warning as the new land mass is spitting steam, black smoke, ash and rocks.

The new island is part of the Ogasawara chain, also known as the Bonin Islands, a group of some 20 uninhabited islands located approximately 1,000 kilometres from the Japanese capital. The islet is estimated to be about 200 meters in diameter.

The new island may be eroded away just as quickly as it appeared, but it also may become a permanent part of the chain, volcanologist Hiroshi Ito, who travelled with the Coast Guard, told the FNN news network.

Asap dari gunung berapi dasar laut meletus membentuk sebuah pulau baru di luar pantai Nishinoshima, sebuah pulau kecil yang tidak didiami, dalam rantaian Ogasawara selatan di pulau-pulau ini November 21, 2013 (Reuters/Kyodo - think IN pictures @1WORLDCommunity)

Letusan pada hari Khamis adalah yang pertama dilaporkan di kawasan itu sejak pertengahan 1970-an. Aktiviti yang paling berapi ada yang hilang tidak dapat dikesan, kerana ia berlaku di dalam di dasar laut di sepanjang parit Izu-Ogasawara-Mariana.

Kerajaan Jepun agak sensitif tentang ketuanan wilayah di negara ini dan mempunyai beberapa pertikaian sempadan dengan negara jiran. Ia mengalu-alukan tambahan yang tidak dijangka.

“Jika ia menjadi sebuah pulau yang lengkap, kita akan berasa gembira untuk mempunyai wilayah lebih,” kata jurucakap kerajaan Yoshihide Suga.

The eruption on Thursday is the first reported in the area since the mid-1970s. Most volcanic activity there goes undetected, because it goes on deep on the seabed along the Izu-Ogasawara-Marianas Trench.

The Japanese government is quite sensitive about the country’s territorial supremacy and have a number of border disputes with neighbours. It welcomed the unexpected addition.

"If it becomes a full-fledged island, we would be happy to have more territory," governmental spokesman Yoshihide Suga said.

Asap dari gunung berapi dasar laut meletus membentuk sebuah pulau baru di luar pantai Nishinoshima (atasKiri), sebuah pulau kecil yang tidak berpenghuni, dalam rantaian Ogasawara selatan di pulau-pulau ini November 20, 2013 (Reuters/Japan Coast Guard/Handout via Reuters - think IN pictures @1WORLDCommunity)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...