Sunday 1 December 2013

Penunjuk perasaan Anti-Kerajaan Thailand MERAMPAS TV Negara . . .



Ct1Mahani | SitiWanMahani Penunjuk perasaan ingin menggulingkan kerajaan Thailand telah mengambil kawalan ibu pejabat televisyen negara di Bangkok. Mereka telah diduduki bahagian kementerian di hari yang baru ini dalam usaha untuk menggu-lingkan Perdana Menteri Yingluck Shinawatra.

Dalam serangan terbaru ini , penunjuk perasaan nampaknya menuntut kawalan ke atas siaran. Bagi sesetengah pemerhati , ia telah berpindah krisis politik ini satu langkah lebih dekat dengan cubaan rampasan kuasa. Polis melepaskan gas pemedih mata berhampiran Bangunan Kerajaan pada hari Ahad, selepas malam huru-hara pertempuran jalanan.

Tentera ‘back-up’ telah dibawa masuk untuk melindungi bangunan-bangunan kerajaan selepas pertempuran antara lawan dan penyokong Yingluck. Penunjuk perasaan mendakwa dia adalah boneka untuk abangnya Thaksin, bekas pemimpin dalam buangan di Thailand, yang digulingkan dalam rampasan kuasa tentera 7 tahun lalu.

Yingluck telah berdoa kuasa keselamatan khas tetapi lawan beliau telah ditetapkan hari ini hari yang penting dalam usaha mereka untuk menghapuskan beliau. Selepas satu percubaan untuk menyerang sebatian polis di mana dia pagi ini telah meninggalkan tergesa-gesa untuk lokasi yang tidak didedahkan.

Pertempuran antara penunjuk perasaan Semalaman pro dan anti- kerajaan telah meninggalkan sekurang-kurangnya 2 orang terbunuh dan puluhan lagi tercedera.

Thailand Anti-Government protesters Seize State TV

Protesters seeking to overthrow Thailand's government have taken control of state television headquarters in Bangkok.They have already occupied parts of government ministries in recent days in efforts to oust Prime Minister Yingluck Shinawatra.

In this latest assault, demonstrators are apparently demanding control over broadcasts. For some observers, it has moved this political crisis one step closer to an attempted coup. Police fired teargas near Government House on Sunday, after a chaotic night of street fighting.

Military back-up was brought in to protect government buildings after the clashes between opponents and supporters of Yingluck. Protesters claim she is a puppet for her brother Thaksin, Thailand's exiled former leader, ousted in a military coup seven years ago.

Yingluck has invoked special security powers but her opponents have designated today a decisive day in their efforts to remove her. After an attempt to storm a police compound where she had been this morning, she left hastily for an undisclosed location.

Overnight clashes between pro-and anti-government demonstrators have left at least two people dead and dozens more wounded.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...