Sunday 1 December 2013

Polis Bangkok menggunakan Gas pemedih mata ke atas penunjuk perasaan yang mengepung bangunan Kerajaan . . .



Ct1Mahani | SitiWanMahani Polis sebarkan aktivis dengan gas pemedih mata yang cuba menyerang Bangunan Kerajaan di Bangkok di tengah-tengah pertempuran maut di ibu negara Thailand. Penunjuk perasaan pembangkang menyeru untuk penyingkiran Perdana Menteri Yingluck Shinawtra.

Aktivis anti-kerajaan, yang cuba menyerang Bangunan Kerajaan, mengoyakkan halangan di luar bangunan rasmi, pemberita kepada AFP. Sebagai tindak balas polis Bangkok dipecat kanister gas pemedih mata dan meriam air digunakan untuk menolak kembali orang ramai daripada penunjuk perasaan. Perdana Menteri Yingluck telah mengosongkan Bangunan Kerajaan dan mengawasi keadaan dari lokasi yang tidak didedahkan di dlm bandar. Beratus-ratus aktivis juga telah mengawal penyiar negeri Thai PBS.

Pergerakan bantahan pembangkang telah berjanji untuk menjatuhkan kerajaan Perdana Menteri Yingluck Shinawtra dan memasang “Majlis rakyat.” Pada pemimpin bantahan Sunday, Suthep Thaugsuban, menggesa penyokongnya untuk menolak untuk penyingkiran kerajaan Shinawatra.

Penunjuk perasaan anti-kerajaan melemparkan gas air mata kembali kepada polis di luar Governement House semasa demonstrasi di Bangkok pada 1 Disember, 2013. (AFP Photo/Nicolas Asfouri - think IN pictures @1WORLD Community)

Bangkok police use tear gas on protesters besieging 
govt buildings . . .

Police dispersed activists with tear gas who were attempting to storm Bangkok’s Government House amidst deadly clashes in the Thai capital. Opposition protesters are calling for the ouster of Prime Minister Yingluck Shinawtra.

Anti-government activists, seeking to storm the Government House, ripped down barriers outside the official building, reporters told AFP. In response the Bangkok police fired tear gas canisters and used water cannons to push back the crowd of protesters. Prime Minister Yingluck has vacated the Government House and is overseeing the situation from an undisclosed location in the city. Hundreds of activists also took control of Thai state broadcaster PBS.

The opposition protest movement has pledged to topple the government of Prime Minister Yingluck Shinawtra and install a “people’s council.” On Sunday protest leader, Suthep Thaugsuban, called on his supporters to push for the ouster of the Shinawatra government.

Penunjuk perasaan anti-kerajaan dan jangka media dari meriam air di luar rumah Governement semasa demonstrasi di Bangkok pada 1 Disember, 2013. (AFP Photo/Nicolas Asfouri - think IN pictures @1WORLD Community)

“Penyitaan pejabat Perdana Menteri, ibu pejabat polis dan beberapa kementerian akan melumpuhkan kerajaan rosak dan tidak sah ini,” kata Suthep, yang komen telah disiarkan oleh rangkaian televisyen Bluesky. “Tanpa kerja-kerja daripada kementerian yang utama, kerajaan akan berhenti yang palingnya fungsinya dan akhirnya runtuh.”

Tunjuk perasaan anti kerajaan telah berlaku di ibu negara Thailand selama 7 hari lepas dan telah agak aman. Pada malam Sabtu demonstrasi turun ke keganasan sebagai aktivis anti-kerajaan menyerang sebuah perhimpunan pro-kerajaan.

“Seizure of the PM’s office, police headquarters and several ministries will paralyze this corrupted and illegitimate government,” said Suthep, whose comments were broadcast by Bluesky Television network. “Without the works of these key ministries, the government will stop most of its functions and finally collapse.”

Anti-government protests having been happening in the Thai capital for the past 7 days and had been relatively peaceful. On Saturday night demonstrations descended into violence as anti-government activists attacked a pro-government rally.

Anggota polis rusuhan Thai membersihkan muka mereka dari gas pemedih mata semasa demonstrasi anti-kerajaan di Bangunan Kerajaan di Bangkok pada 1 Disember, 2013. (AFP Photo/Pornchai Kittiwongsakul - think IN pictures @1WORLD Community)

Kira-kira 70,000 penyokong kerajaan, atau “baju merah,” telah berkumpul di arena Ramkamhaeng Bangkok untuk perhimpunan pada hari Sabtu. Kemudian pada waktu petang lelaki bersenjata melepaskan tembakan ke dalam stadium membunuh sekurang-kurangnya 2 orang dan mencederakan berpuluh-puluh lagi.

“Pelajar berada di dalam perkarangan universiti apabila tiba-tiba lelaki bersenjata yang melepaskan beberapa das tembakan melalui pagar universiti mencederakan ramai pelajar,” Attiwat Nakpao, timbalan ketua kumpulan pelajar Universiti Ramkamhaeng, memberitahu media tempatan.

Walaupun keganasan pada waktu malam, pemimpin pembangkang, Suthep Thaugsuban, menggesa penyokongnya untuk tindakan aman.

“Operasi hari ini kita mestilah aman dan bukan ganas . . . memasuki tempat-tempat dengan kesopanan,” kata Suthep Thaugsuban, bekas Ahli Parlimen. “Anda mesti mematuhi pemimpin anda ketika mereka berkata untuk bergerak ke hadapan atau untuk berpatah balik,” katanya, sambil menambah “jika apa-apa berlaku kita mesti berdiam diri dan tidak mahu berperang atau menggunakan senjata.”

Around 70,000 government supporters, or “red coats,” had gathered in Bangkok’s Ramkamhaeng arena for a rally on Saturday. Later in the evening gunmen fired into the stadium killing at least two people and injuring dozens more.

“Students were inside the compound of the university when all of a sudden a gunman fired several shots through the fence of the university injuring many students,” Attiwat Nakpao, deputy leader of a Ramkamhaeng University student group, told local media.

In spite of the violence during the night, firebrand opposition leader, Suthep Thaugsuban, called on his supporters for peaceful action.

“Our operation today must be peaceful and non-violent... enter places with politeness,” said Suthep Thaugsuban, a former MP. “You must obey your leaders when they say to move forward or to withdraw," he said, adding "if anything happens we must stand still and not fight or use weapons.”

Penunjuk perasaan Anti-kerajaan menyumbur asap kepada pihak polis di luar Governement House semasa demonstrasi di Bangkok pada 1 Disember, 2013. (AFP Photo/Nicolas Asfouri - think IN pictures @1WORLD Community)

Pihak berkuasa Thai dikerahkan lebih 2,700 tentera di Bangkok untuk meningkatkan pasukan polis pada hari Ahad dalam usaha untuk membawa yang sangat protes.

Rusuhan itu telah melihat masyarakat Thai dibahagikan, dengan Perdana Menteri Yingluck menikmati populariti dengan penduduk Thai di luar bandar, manakala kelas menengah dan elit Bangkok menyeru untuk kerajaan beliau untuk digulingkan .

Bantahan telah tercetus awal bulan ini apabila Yingluck cuba untuk lulus Rang Undang-Undang Amnesty yang akan dibenarkan abangnya yang lebih tua, Thaksin, untuk kembali ke Thailand dan mengelak di penjarakan. Thaksin Shinawtra telah digulingkan dari kerajaan pada tahun 2006 oleh tentera dan sejak itu telah hidup dalam – dlm buangan. Beliau didapati bersalah 2 tahun kemudian penyalahgunaan kuasa, caj yang dia mena-fikan dan tuntutan adalah bermotif politik.

Pembangkang telah mengutuk beliau dan mengatakan bahawa dia masih mengawal kerajaan sekarang. Perdana Menteri Yingluck Shinawtra enggan panggilan untuk pilihan raya, tetapi telah mencadangkan untuk membuka dialog dengan pihak pembangkang, satu tawaran yang mereka telah ditolak.

The Thai authorities deployed over 2,700 troops in Bangkok to bolster police forces on Sunday in a move to bring the protests to heel.

The unrest has seen Thai society divided, with Prime Minister Yingluck enjoying popularity with the rural Thai population, while the middle class and Bangkok’s elite are calling for her government to be toppled.

Protest was sparked earlier this month when Yingluck attempted to pass an Amnesty Bill that would have allowed her older brother, Thaksin, to return to Thailand and dodge prison. Thaksin Shinawtra was deposed from government in 2006 by the military and has since been living in self-imposed exile. He was convicted two years later of abuse of power, a charge which he denies and claims is politically motivated.

The opposition has condemned him and alleges that he still controls the current government. Prime Minister Yingluck Shinawtra has refused calls for elections, but has proposed to open dialogue with the opposition, an offer which they have refused.

Anggota polis rusuhan Thai mengutip gas pemedih mata dari penunjuk perasaan anti-kerajaan semasa demonstrasi di Governement House semasa demonstrasi di Bangkok pada 1 Disember, 2013. (AFP Photo/Pornchai Kittiwongsakul - think IN pictures @1WORLD Community)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...