Sunday 1 December 2013

Protes Besar Badwi ke atas PENEMPATAN Semula di ISRAEL . . .

Aktivis Palestin pergelutan dengan tentera Israel semasa bantahan terhadap Rancangan Prawer untuk menempatkan para Badwi Palestin minoriti Israel dari kampung-kampung mereka di Gurun Negev, berhampiran penempatan Israel di Bet El, utara Tebing Barat Ramallah, SABTU 30 NOV, 2013. (Photo AP - think IN pictures @1WORLD Community)

Ct1Mahani | SitiWanMahani BAITULMAQDIS (AP) protes besar lebih rancangan untuk menempatkan semula nomad Badwi Arab di padang pasir Negev selatan Israel menyebabkan kecederaan Sabtu dan membawa kepada beberapa tangkapan dan juga kutukan daripada Perdana Menteri Benjamin Netanyahu.

Protes memberi tumpuan kepada rang undang-undang yang akan bergerak ribuan Badwi ke kampung-kampung yang diiktiraf kerajaan. Lawan mengenakan pelan itu akan merampas tanah Badwi dan memberi kesan kepada cara nomad hidup mereka, tetapi Israel berkata bergerak yang perlu untuk menyediakan perkhidmatan asas yang banyak Badwi kekurangan dan akan memberi manfaat kepada komuniti mereka di samping memelihara tradisi mereka.

Lebih 1000 orang membantah di sebuah kampung Negev di selatan Israel Sabtu. Demonstrasi itu bertukar menjadi ganas apabila beberapa penunjuk perasaan membaling batu dan bom api ke arah polis dan membakar tayar. Beberapa Polis, di atas kuda, mem-balas dengan meriam air, gas pemedih mata dan bom menyebabkan ada yang pengsan, kata jurucakap polis, Micky Rosenfeld.

Beratus-ratus yang banyak mengambil jalan-jalan protes diadakan di Yerusalem, Haifa dan di tempat yang lain. Polis membuat lebih daripada 40 tangkapan dan 15 pegawai cedera, kata Rosenfeld.

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu mengeluarkan kenyataan mengutuk kega-nasan. “Kami akan merawat pesalah setakat sepenuhnya undang-undang dan tidak akan bertolak ansur dengan gangguan seperti Kami mempunyai -  Dan perlu - tidak toleransi bagi mereka yang melanggar undang-undang, Netanyahu berkata.

“Percubaan oleh minoriti yang kuat dan ganas untuk menafikan yang lebih baik masa akan datang bagi penduduk yang besar dan luas adalah kuburan. Kami akan terus maju undang-undang untuk masa depan yang lebih baik untuk semua penduduk di Negev,” katanya.

Badwi adalah kumpulan kecil dalam minoriti Arab. Secara tradisinya, mereka telah mengenal pasti lebih rapat dengan Israel daripada saudara-saudara Arab mereka, tetapi aduan mereka terhadap program penempatan semula, yang dikenali sebagai Pelan Prawer, echo sentimen yang lebih luas di kalangan lain Arab Israel.

Badan kerajaan yang berurusan dengan pelan tersebut ia memerlukan majoriti Badwi untuk hidup di mana mereka berada. Ia berkata ia melabur beratus-ratus juta dolar dalam perumahan, kesihatan, perkhidmatan awam dan pendidikan untuk Badwi.

Para pegawai berkata dalam satu kenyataan bahawa badan itu merancang “pelbagai pilihan hidup bandar dan luar bandar yang akan membolehkan penduduk Badwi untuk mengintegrasikan ke dalam fabrik negara moden di samping memelihara tradisi mereka.”

Ia menyalahkan keganasan Sabtu ini mengenai “pelampau, yang kebanyakannya bukannya Badwi” untuk menggunakan bantahan kepada kedudukan mereka sendiri.

Seorang aktivis Palestin ditahan oleh tentera Israel semasa bantahan terhadap Rancangan Prawer untuk menempatkan para Badwi Palestin minoriti Israel dari kampung-kampung mereka di Gurun Negev, berhampiran penempatan Israel di Bet El, utara Tebing Barat Ramallah, sabtu November 30, 2013. (Photo AP - think IN pictures @1WORLD Community)

Aktivis Palestin pergelutan dengan tentera Israel semasa bantahan terhadap Rancangan Prawer untuk menempatkan para Badwi minoriti Israel dari kampung-kampung mereka di Gurun Negev, berhampiran penempatan Israel di Bet El, utara Tebing Barat Ramallah, Sabtu 30 November, 2013. (Photo AP - think IN pictures @1WORLD Community)

Aktivis Palestin ditahan oleh tentera Israel semasa bantahan terhadap Rancangan Prawer untuk menempatkan para Badwi Palestin minoriti Israel dari kampung-kampung mereka di Gurun Negev, berhampiran penempatan Israel di Bet El, utara Tebing Barat Ramallah, sabtu November 30, 2013. (Photo AP - think IN pictures @1WORLD Community)

Seorang Yahudi Israel tembak dgn sepucuk pistol ke udara sebagai Palestin membantah Rancangan Prawer untuk menempatkan para Badwi Palestin minoriti Israel dari kampung-kampung mereka di Gurun Negev, berhampiran penempatan Israel di Bet El, utara Tebing Barat Ramallah, Sabtu november 30, 2013. (Photo AP - think IN pictures @1WORLD Community)

Peneroka Yahudi Israel memegang bendera Israel ketika penunjuk perasaan Palestin mengibar bendera Palestin semasa protes terhadap Pelan Prawer untuk menempatkan para Badwi Palestin minoriti Israel dari kampung-kampung mereka di Gurun Negev, berhampiran penempatan Israel di Bet El, utara Tebing Barat Ramallah, Sabtu, 30 November, 2013. (Photo AP - think IN pictures @1WORLD Community)

Large protests over Bedouin resettlement in ISRAEL

JERUSALEM (AP) Large protests over a plan to resettle nomadic Bedouin Arabs in Israel's southern Negev desert caused injuries Saturday and led to some arrests as well as condemnation from Prime Minister Benjamin Netanyahu.

Protests focused on a bill that would move thousands of Bedouins into government-recognized villages. Opponents charge the plan would confiscate Bedouin land and affect their nomadic way of life, but Israel says the moves are necessary to provide basic services that many Bedouins lack and would benefit their community while preserving their traditions.

Over a thousand people protested in a Negev village in southern Israel Saturday. The demonstration turned violent when some protesters threw rocks and fire bombs at police and burned tires. Police, some on horseback, responded with water cannon, tear gas and stun grenades, police spokesman Micky Rosenfeld said.

Hundreds more took to the streets at protests held in Jerusalem, Haifa and elsewhere. Police made more than 40 arrests and 15 officers were injured, Rosenfeld said. Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu issued a statement condemning the violence. "We will treat offenders to the fullest extent of the law and will not tolerate such disturbances. We have - and will have - no tolerance for those who break the law, Netanyahu said.

"Attempts by a loud and violent minority to deny a better future to a large and broad population are grave. We will continue to advance the law for a better future for all residents of the Negev," he said.

Bedouins are a small group within the Arab minority. Traditionally, they have identified more closely with Israel than their Arab brethren, but their complaints against the resettlement program, known as the Prawer Plan, echo broader sentiments among other Arab Israelis.

The government body dealing with the plan said it calls for the vast majority of Bedouin to live where they are. It said it is investing hundreds of millions of dollars in housing, health, public services and education for the Bedouin.

Officials said in a statement that the body is planning "a variety of rural and urban living options which will allow the Bedouin population to integrate into the fabric of a modern state while preserving their traditions."

It blamed Saturday's violence on "extremists, many of whom are not Bedouin" for using the protests to further their own agenda.

BANTAHAN Badwi bertukar Ganas . . .


SitiWanMahani Beratus-ratus Arab Badwi di Israel pertembungan dengan pihak polis ke atas pelan Israel untuk menempatkan semula puluhan ribu Badwi di selatan. (Bedouin protest turns violent. Hundreds of Arab Bedouins in Israel clash with police over Israel's plan to relocate tens of thousands of Bedouins in the south. Deborah Lutterbeck reports).

TOP NEWS Photos: Pergelutan askar Israel dengan penunjuk perasaan Palestin selepas pertempuran meletus semasa bantahan terhadap rancangan penempatan Israel semula yang terpaksa untuk penduduk Badwi di Negev selatan, di luar penyelesaian Beit El berhampiran bandar Tebing Barat Ramallah November 30, 2013. REUTERS/Mohamad Torokman (WEST BANK - CIVIL UNREST MILITARY POLITICS TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Penunjuk perasaan ditahan oleh seorang pegawai polis Israel semasa demonstrasi menunjukkan perpaduan dengan Arab Badwi yang menentang rancangan kerajaan untuk anjakan Badwi di padang pasir Negev Selatan di Kampung Hura di selatan Israel November 30, 2013. REUTERS/Baz Ratner (ISRAEL - CIVIL UNREST POLITICS TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Penunjuk perasaan sedang menggolekkan tayar terbakar ke arah polis Israel semasa demonstrasi menunjukkan perpaduan dengan Arab Badwi yang menentang rancangan kerajaan untuk anjakan Badwi di padang pasir Negev Selatan di Kampung Hura di selatan Israel November 30, 2013. REUTERS/Baz Ratner (ISRAEL - CIVIL UNREST POLITICS TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Penunjuk perasaan membawa tayar terbakar semasa pertempuran dengan polis Israel semasa demonstrasi menunjukkan perpaduan dengan Arab Badwi yang menentang rancangan kerajaan untuk anjakan Badwi di padang pasir Negev Selatan di Kampung Hura di selatan Israel November 30, 2013. REUTERS/Baz Ratner (ISRAEL - CIVIL UNREST POLITICS TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Anggota polis sempadan Israel menembak kanister gas pemedih mata pada melempar batu penunjuk perasaan Palestin semasa pertempuran berikut pengkebumian Mahmoud Wajih Awad, di pusat pemeriksaan berhampiran Qalandiya bandar Tebing Barat Ramallah November 29, 2013. Palestin berkata pada Jumaat bahawa Awad mati pada malam Khamis di hospital Jerusalem setelah terperangkap dengan lukanya yang dia dialami semasa pertempuran dengan tentera Israel awal tahun ini. REUTERS/Mohamad Torokman (WEST BANK - POLITICS CIVIL UNREST TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Pejuang Islam menunjukkan dengan senjata mereka semasa majlis tamat latihan mereka di sebuah kem di timur al-Ghouta, dekat Damsyik November 28, 2013. Pejuang-pejuang yang baru menamatkan pengajian, yang telah melalui latihan ketenteraan, akan beroperasi di bawah pasukan Islam Ahrar al-Sham. Gambar diambil 28 November. REUTERS/Diaa Al-Din (SYRIA - POLITICS CIVIL UNREST CONFLICT MILITARY TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Pejuang Islam membawa senjata kerana mereka menunjukkan kemahiran mereka semasa majlis tamat latihan mereka di sebuah kem di timur al-Ghouta, dekat Damsyik November 28, 2013. Pejuang-pejuang yang baru menamatkan pengajian, yang telah melalui latihan ketenteraan, akan beroperasi di bawah pasukan Islam Ahrar al-Sham. Gambar diambil 28 November. REUTERS/Diaa Al-Din (SYRIA - POLITICS CIVIL UNREST CONFLICT MILITARY TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)


TOP NEWS Photos: Presiden Amerika Syarikat berbelanja di kedai, Barack Obama dengan anak perempuannya Malia pada Politik dan Prosa Bookstore dan Coffeehouse di Washington, 30 November, 2013. REUTERS/Mary F. Calvert (UNITED STATES - POLITICS TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Penunjuk perasaan isyarat anti-kerajaan ke arah anggota polis anti-rusuhan di luar ibu pejabat pemerintah Puea Thai Parti Perdana Menteri Yingluck Shinawatra di Bangkok November 29, 2013. Kira-kira 1,500 penunjuk perasaan anti-kerajaan terpaksa ke jalan mereka ke dalam perkarangan ibu pejabat tentera Thailand pada hari Jumaat, maklum balas yang terbaru dalam demonstrasi bandar di seluruh ingin menggulingkan Perdana Menteri Yingluck Shinawatra. Di daerah lain, kira-kira 1,000 berkumpul di luar ibu pejabat parti pemerintah Yingluck, menjerit “Keluar, keluar”. Para penunjuk perasaan tersebar beberapa jam kemudian dari kedua-dua tempat. REUTERS/Damir Sagolj (THAILAND - POLITICS CIVIL UNREST TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)


TOP NEWS Photos: Seorang lelaki diserang oleh penunjuk perasaan anti-kerajaan berhampiran stadium di mana baju merah yang pro-kerajaan di Bangkok pada November 30, 2013. Satu rusuhan anti-kerajaan menyerang orang awam dan kenderaan berhampiran perhimpunan stadium oleh penyokong Perdana Menteri Thailand Yingluck Shinawatra pada hari Sabtu ketegangan banyak yang direbus dan penunjuk perasaan merobohkan tambak-tambak untuk menyediakan untuk menduduki pejabat beliau. REUTERS/Damir Sagolj (THAILAND - SOCIETY CIVIL UNREST TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Penunjuk perasaan anti-kerajaan yang memegang tangan dengan anggota polis anti-rusuhan di seluruh pintu-pintu tertutup di luar ibu pejabat pemerintah Puea Thai Parti Perdana Menteri Yingluck Shinawatra di Bangkok November 29, 2013. Kira-kira 1,500 penunjuk perasaan anti-kerajaan terpaksa jalan mereka ke dalam perkarangan ibu pejabat tentera Thailand pada hari Jumaat, maklum balas yang terbaru dalam demonstrasi bandar di seluruh ingin menggulingkan Perdana Menteri Yingluck Shinawatra. Di daerah lain, kira-kira 1,000 berkumpul di luar ibu pejabat parti pemerintah Yingluck, menjerit “Keluar, keluar”. Para penunjuk perasaan tersebar beberapa jam kemudian dari kedua-dua tempat. REUTERS/Damir Sagolj (THAILAND - POLITICS CIVIL UNREST TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Penunjuk perasaan anti-kerajaan meruntuhkan penghadang semasa demonstrasi di luar Bangunan Kerajaan di Bangkok November 30, 2013. Satu rusuhan anti-kerajaan di Thailand yang diserang manusia dan kenderaan berhampiran perhimpunan stadium oleh penyokong Perdana Menteri Yingluck Shinawatra pada hari Sabtu ketegangan direbus lebih dan penunjuk perasaan merobohkan tambak-tambak untuk menyediakan untuk menduduki pejabat beliau. REUTERS/Dylan Martinez (THAILAND - CIVIL UNREST POLITICS TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)


TOP NEWS Photos: Penunjuk perasaan anti-kerajaan membaling kembali kanister gas pemedih mata semasa pertempuran dengan polis berhampiran Bangunan Kerajaan dalam Bangkok 1 Disember, 2013. Polis melepaskan beberapa pusingan gas pemedih mata di kawasan Bangkok berhampiran Bangunan Kerajaan, selepas malam huru-hara jalan berjuang di tempat lain di ibu negara di mana 2 orang terbunuh dan sekurang-kurangnya 45 cedera. REUTERS/Damir Sagolj (THAILAND - POLITICS CIVIL UNREST TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)


TOP NEWS Photos: Penunjuk perasaan anti-kerajaan bertopeng melemparkan batu semasa pertempuran dengan polis berhampiran Bangunan Kerajaan dalam Bangkok 1 Disember, 2013. Polis melepaskan beberapa pusingan gas pemedih mata di kawasan Bangkok berhampiran Rumah Kerajaan, selepas malam huru-hara jalan berjuang di tempat lain di ibu negara di mana dua orang terbunuh dan sekurang-kurangnya 45 cedera. REUTERS/Damir Sagolj (THAILAND - POLITICS CIVIL UNREST TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

TOP NEWS Photos: Penunjuk perasaan anti-kerajaan berjalan melalui gumpulan awan asap gas pemedih mata semasa pertempuran dengan polis berhampiran Bangunan Kerajaan dalam Bangkok 1 Disember, 2013. Polis melepaskan beberapa pusingan gas pemedih mata di kawasan Bangkok berhampiran Bangunan Kerajaan, selepas malam huru-hara jalan berjuang di tempat lain di ibu negara di mana 2 orang terbunuh dan sekurang-kurangnya 45 yang tercedera. REUTERS/Kerek Wongsa (THAILAND - POLITICS CIVIL UNREST TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLD Community)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...