Saturday 3 August 2013

Beribu-ribu Membantah Pembebasan Pedophile Sepanyol di Morocco . . .

Pertembungan polis rusuhan dengan penunjuk perasaan semasa demonstrasi terhadap pengampunan diraja untuk pedophile Sepanyol, di Rabat lewat 2 Ogos 2013. (Reuters) - think IN pictures @1WORLDCommunity)

yaSalam - RT. Beribu-ribu membantah pembebasan pedophile Sepanyol di Morocco. Polis rusuhan berpecah perhimpunan di Maghribi di mana beribu-ribu membantah keputusan yang dibuat oleh raja negara untuk memaafkan seorang pedophile Sepanyol yang merogol 11 kanak-kanak tempatan. Pengampunan datang pada permintaan Raja Sepanyol Juan Carlos.

Warganegara Sepanyol Daniel Fino Galvan, 64, dijatuhi hukuman penjara selama 30 tahun pada tahun 2011 oleh sebuah mahkamah di bandar Kenitra, kira-kira 40 kilometer ke utara ibu negara Maghribi, Rabat, kerana merogol 11 kanak-kanak yang berumur antara 4 dan 15 thn. Beliau didapati bersalah selepas video dia diperbuat daripada jenayah itu telah digunakan sebagai bukti.

Maghribi yang marah dengan pengampunan berkumpul beribu-ribu mereka ke pusat Rabat pada hari Jumaat, di mana mereka bertempur dengan polis di hadapan bangunan parlimen. Berpuluh-puluh penunjuk perasaan, termasuk wartawan dan jurugambar, telah tercedera dalam pertempuran selepas polis telah diarahkan untuk menyuraikan perhimpunan tersebut.

Perhimpunan terhadap pembebasan Galvan juga berlaku di bandar-bandar Maghribi Tangiers dan Tetouan.

Thousands protest freeing of Spanish pedophile in Morocco. Riot police broke up a rally in Morocco where thousands protested against a decision by the country’s king to pardon a Spanish pedophile who raped 11 local children. The pardon came at the request of Spain's King Juan Carlos.

Spanish citizen Daniel Fino Galvan, 64, was jailed for 30 years in 2011 by a court in the city of Kenitra, some 40 kilometers north of the Moroccan capital, Rabat, for raping 11 children, aged between 4 and 15. He was convicted after the videos he made of his crimes were used as evidence.

Moroccans infuriated by the pardon gathered in their thousands to the center of Rabat on Friday, where they clashed with police in front of the parliament building. Dozens of protesters, including reporters and photographers, were injured in clashes after police were ordered to disperse the rally.

Rallies against Galvan’s release also took place in the Moroccan cities of Tangiers and Tetouan.

Polis rusuhan caj penunjuk perasaan semasa demonstrasi terhadap pengampunan diraja untuk pedophile Sepanyol, di Rabat lewat 2 Ogos 2013. (Reuters) - think IN pictures @1WORLDCommunity) 

Selepas permintaan Juan Carlos, Raja Mohammed bersetuju untuk memaafkan 48 Sepanyol yang dipenjara di negara ini untuk pelbagai jenayah. Entah bagaimana Galvan dimasukkan dalam senarai tahanan untuk keampunan.

Di Maghribi, raja mempunyai hak untuk memaafkan banduan pada majlis-majlis khas, seperti Hari takhta pada 30 Julai. Namun pengampunan diminta dari Maghribi oleh Sepanyol, bekas pemerintah kolonial di negara ini, pendapat awam telah marah di negeri Afrika Utara.

Pada Khamis, Menteri Kehakiman Maghribi, Mustapha Ramid, mengesahkan kepada AFP bahawa Galvan telah diberi pengampunan diraja, katanya: "Individu ini akan diekstradisi dan dia akan dilarang daripada memasuki Maghribi."

After Juan Carlos’s request, King Mohammed agreed to pardon 48 Spaniards jailed in the country for various crimes. Galvan was somehow included in the list of prisoners to be pardoned.

In Morocco, the king has the right to pardon prisoners on special occasions, such as Throne Day on July 30. Yet the pardon requested from Morocco by Spain, the country’s former colonial ruler, has outraged public opinion in the North African state.

On Thursday, Morocco’s Justice Minister, Mustapha Ramid, confirmed to AFP that Galvan had been given a royal pardon, saying: “This individual will be extradited and he will be forbidden from entering Morocco.”

Penunjuk perasaan berhadapan dengan polis semasa demonstrasi pada 2 Ogos 2013 di Rabat-Maghribi pada pembebasan pedophile Sepanyol, Daniel Fino Galvan yang merogol 11 orang anak tempatan telah diampunkan oleh Raja Maghribi Mohammed VI. (AFP Photo/Fadel Senna) - think IN pictures @1WORLDCommunity) 

Morocco's Human Rights Association memberitahu Reuters bahawa Galvan adalah " Persara Sepanyol yang memiliki 2 buah rumah pangsa di Kenitra." Selepas diampunkan, dari Sepanyol telah dikeluarkan hari ini. Peguamnya, Mohamed Benjeddo, berkata anak guamnya merancang untuk meninggalkan Sepanyol pada Khamis. Kedutaan Sepanyol enggan mengulas mengenai kenyataan Galvan ini.

Pihak kerajaan Maghribi atau pejabat Raja Muhammad telah mengulas mengenai pembebasan Galvan ini.

Penunjuk perasaan telah memanggil pengampunan Galvan ini “yang malukan antarabangsa" yang “mempertahankan perogol kanak-kanak Maghribi.”

Satu Twitter pengguna diterangkan pengampunan raja sebagai “Rogol ke-2 untuk mangsa-mangsa,” sementara blogger Nouhad Fathi menulis di Facebook: “Adakah cara ini Maghribi (untuk mencapai) dijangka dicari (selepas) sebagai sasaran 10 juta pelancong tahun ini”

Morocco's Human Rights Association told Reuters that Galvan is “a retired Spaniard who owns two flats in Kenitra.” After being pardoned, the Spaniard was released Wednesday. His lawyer, Mohamed Benjeddo, said his client planned to leave for Spain on Thursday. The Spanish embassy declined to comment on Galvan's release.

Neither the Moroccan government nor King Mohammed’s office have commented on Galvan’s release.

Protesters have called Galvan’s pardon “an international shame” that “defends the rape of Moroccan children.”

One Twitter user described the king's pardon as “a second rape for the victims,” while blogger Nouhad Fathi wrote on Facebook: “Is this Morocco's way [of reaching] the long-sought (after) target of 10 million tourists a year?”

Penunjuk perasaan cedera dalam demonstrasi pada 2 Ogos 2013 di Rabat-Maghribi pada pembebasan pedophile Sepanyol, Daniel Fino Galvan yang merogol 11 orang anak tempatan telah diampunkan oleh Raja Maghribi Mohammed VI. (AFP Photo/Fadel Senna) - think IN pictures @1WORLDCommunity)

Penunjuk perasaan marah mengadakan demonstrasi pada 2 Ogos 2013 di Rabat-Maghribi, untuk membantah pembebasan pedophile Sepanyol, Daniel Fino Galvan yang merogol 11 orang anak tempatan telah diampunkan oleh Raja Maghribi Mohammed VI. (AFP Photo/Fadel Senna) - think IN pictures @1WORLDCommunity)

Penunjuk perasaan membantu orang yang cedera dalam demonstrasi pada 2 Ogos 2013 di Rabat-Maghribi pada pembebasan pedophile Sepanyol, Daniel Fino Galvan yang merogol 11 orang anak tempatan telah diampunkan oleh Raja Maghribi Mohammed VI. (AFP Photo/Fadel Senna) - think IN pictures @1WORLDCommunity)

Penunjuk perasaan marah mengadakan demonstrasi pada 2 Ogos 2013 di Rabat-Maghribi untuk membantah pembebasan pedophile Sepanyol, Daniel Fino Galvan yang merogol 11 orang anak tempatan telah diampunkan oleh Raja Maghribi Mohammed VI. (AFP Photo/Fadel Senna) - think IN pictures @1WORLDCommunity)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...