Saturday 3 August 2013

Penyokong Morsi Menentang Amaran Polis Supaya Bersurai . . .

Photo: AP Seorang penyokong Mesir bekas Presiden Mohammed Morsi semburan air atas seorang wanita Mesir semasa protes berhampiran Universiti Kaherah di Giza, Mesir, Khamis, Ogos 1, 2013. Pihak Berkuasa menawarkan “laluan selamat dan perlindungan” Khamis untuk beribu-ribu penyokong bekas Presiden Mohammed Morsi jika mereka berakhir 2 besar ‘Sit-in’ mereka di Kaherah. Tawaran Kementerian Dalam Negeri yang nampaknya menjadi langkah pertama oleh kepimpinan baru Mesir untuk penyokong Morsi membersihkan diri dari mana mereka telah berkhemah sejak sejurus sebelum beliau digulingkan oleh tentera 3 Julai (think IN pictures @1WORLDCommunity)

yaSalam - CAIRO (AP) ‘Penyokong Morsi menentang amaran polis supaya bersurai’ kerajaan yang sokong tentera Mesir menawarkan perlindungan Khamis untuk penyokong digulingkan Presiden Mohammed Morsi yang mereka berakhir 2 ‘Sit-in’ - yang dilihat sebagai langkah pertama ke arah bersurai berjaga-jaga di pihak yang bertentangan Kaherah.

Tetapi penunjuk perasaan bertindak menantang dgn tdk mematuhi: "Langkah mayat kami dulu!" Kebuntuan ini memperlihatkan krisis politik yang berterusan sejak tentera menggulingkan pemimpin pertama Mesir yang dipilih secara demokrasi pada 3 Julai: beribu-ribu di jalan-raya menuntut pengembalian Morsi itu, kerajaan tidak dapat memberi kuasa, dan keganasan berulang yang telah membunuh lebih daripada 260 orang.

Kumpulan hak asasi manusia, aktivis dan ahli politik dari kem saingan, takut lebih pertumpahan darah, cuba untuk menghindari apa-apa penggunaan tenaga, termasuk cadangan meletakkan rantai manusia di sekitar tapak bantahan. Tekanan antarabangsa meningkat bagi kerajaan sementara untuk melepaskan Morsi dan mewujudkan satu proses yang termasuk beliau Ikhwan Muslimin, puak politik terbesar Mesir, yang enggan untuk berurusan dengan pihak berkuasa baru.

Walaupun amaran kerajaan bahawa ia akan menyuraikan berjaga-jaga, Ikhwan dan penyokongnya mengumumkan rancangan untuk menganjurkan perarakan besar-besaran baru Jumaat digelar “Mesir Terhadap Rampasan kuasa itu.” Penganjur ‘Sit-in’ di luar Masjid al-Adawiya Rabaah di timur Kaherah dan satu yang lebih kecil berhampiran kampus utama Universiti Kaherah di Giza mengatakan protes tanda-tanda sokongan yang berkekalan bagi Ikhwan Muslimin sekali-dominan.

Tetapi perhimpunan besar-besaran yang dipanggil oleh pemimpin tentera, Jeneral Abdel-Fattah el-Sissi, pada 26 Julai menunjukkan bahawa satu segmen besar penduduk Mesir belakang tindakan angkatan tentera menentang Morsi. Beliau digulingkan berikutan demonstrasi oleh berjuta-juta yang menuntut supaya beliau berundur selepas setahun di pejabat.

Setiausaha Negara Amerika Syarikat, John Kerry mengambil tema yang memberitahu TV Geo di Pakistan bahawa tentera telah “demokrasi memulihkan.” Beliau menambah bahawa berjuta-juta orang telah meminta tentera untuk campur tangan kerana mereka takut Mesir akan turun ke dalam keganasan.

Setiausaha Luar British William Hague bercakap dengan interim Naib Presiden Mohammed ElBaradei, memanggil untuk resolusi aman kepada krisis. "Saya juga menggesa pembebasan semua tahanan politik, termasuk Dr Morsi, melainkan jika terdapat tuduhan jenayah yang dibuat terhadap mereka," katanya.

Tidak ada tanda-tanda rehat di jalan buntu. Pegawai keselamatan, media pro-tentera dan beberapa penduduk berhampiran duduk di tapak semakin melihat perkhemahan sebagai ancaman, dengan pihak berkuasa menuduh penunjuk perasaan stok senjata simpanan, mendera dan membunuh penceroboh yang disyaki, dan ‘scuffling’ dengan penduduk tempatan yang membuat aduan suara.

Walaupun penunjuk perasaan mendesak perhimpunan mereka adalah aman, ‘Sit-in’ telah diambil ke atas berbau agama takdir semakin dan kebanyakan penyokong Morsi telah menyatakan kesediaan untuk mati untuk perjuangan mereka - mempertahankan beliau dan Islam.

Satu-satunya tanda aktiviti keselamatan sebelum matahari terbenam Khamis adalah sebuah helikopter tentera yang terbang rendah ke atas penunjuk perasaan. “Kementerian Dalam Negeri . . . panggilan kepada orang-orang di dataran Rabaah al-Adawiya dan Nahda untuk mendengar bunyi sebab, sampingan dengan kepentingan negara, dan cepat keluar,” kata jurucakap Kementerian Dalam Negeri Hany Abdel-Latif berkata alamat dalam televisyen.

"Sesiapa yang bertindak balas terhadap panggilan ini akan mempunyai laluan yang selamat dan perlindungan," katanya. Perisytiharan itu mengikuti keputusan Kabinet Rabu untuk mengenakan Kementerian Dalam Negeri, yang mengawal polis, untuk menyuraikan ‘Sit-in’, dengan alasan mereka menjadi ancaman kepada keselamatan negara dan rakyat diganasi.

Tetapi penunjuk perasaan berkata, “mereka tidak akan berundur dari parti pembangkang yang berterusan kepada rampasan kuasa tentera. Mereka akan terus di sebalik ancaman, dan tidak akan dibuat untuk berundur daripada hak mereka untuk protes aman dan ‘Sit-in’, tanpa mengira kekuatan pembangkang mereka,” satu kenyataan berkata.

Dari podium di luar Masjid Rabaah al-Adawiya, satu speaker menjerit, “Adakah anda melihat bahawa tentera jenayah mahu memecahkan ‘Sit-in’? Banyak mayat kami!" Orang ramai menjerit dalam perjanjian: “Rampasan kuasa adalah keganasan!”

Penunjuk perasaan juga melaungkan “Melaksanakan el-Sissi!” Pembesar suara blared lagu menyokong Morsi. Penunjuk perasaan diperkayakan tapak cerucuk beg pasir di 6 pintu masuk dan menambah pengawal baru yang berdiri berjaga-jaga dengan topi keledar dan kayu mereka, kadang-kadang memanjat pintu untuk memeriksa pergerakan. Pada satu pintu masuk, dinding kedua blok konkrit, beg pasir dan tayar telah didirikan.

Medhat Ali, seorang guru yang menjaga pintu, berkata barisan lelaki berhampiran pagar akan menjadi yang pertama untuk memberi amaran kepada serangan yang bakal berlaku. “Jika mereka melihat tentera atau polis, mereka akan memaklumkan kepada kami, dan dalam masa yang singkat orang ramai di dalam akan mencurahkan dalam untuk tidur di atas asfalt di bawah kenderaan dan mereka tentera,” kata beliau dengan bangganya. “Kami tidak mempunyai apa-apa tetapi beberapa batu dan dada terdedah kami Kita semua telah mengucapkan selamat tinggal pada keluarga kami Kami akan mati di sini - . . .  Atau pulangan Morsi kami"

Satu lagi penunjuk perasaan, Magdi Shalash, menolak amaran Kementerian Dalam Negeri, memanggil ia satu percubaan untuk menakutkan penyokong. “Amaran ini adalah seperti apa-apa. Ia seperti udara. Kami tidak mendengar,” kata Shalash, seorang profesor universiti. “Kami hanya akan meninggalkan sebagai mayat kami."

Penceramah Perhimpunan dan ahli terkemuka Ikhwan menggesa lebih ramai orang untuk menyertai protes. Dalam video yang disiarkan di laman Facebook Ikhwan, Mohammed El-Beltagi menggesa mereka di rumah untuk “menyertai kami dan mendapat penghormatan mati syahid.”

Seorang ulama ultraconservative berpengaruh memberi rayuan emosi kepada pihak berkuasa untuk mengelakkan keganasan, yang katanya hanya akan membawa kepada kitaran pertumpahan darah. “ia adalah bodoh untuk mempercayai bahawa masalah ini akan berakhir pada satu malam dan konflik diselesaikan dalam satu pertempuran,” Mohammed Hasaan berkata, dalam rakaman 17 minit yang dibuat di masjid dan disiarkan di Al-Jazeera Mubasher Misr, penyiar pro-Ikhwan.

“Berhati-hati dengan darah. Ia akan menjadi sumpahan kepada orang-orang yang telah menumpahkannya. Tentera memasuki konflik dengan Islam adalah satu kehilangan untuk itu dan kemenangan sebenar bagi orang-orang Yahudi,” katanya, yang merujuk kepada Israel. Seorang jurucakap tentera berkata tenteranya tidak mengambil bahagian dalam bergerak terhadap ‘Sit-in’.

Polis Mesir mempunyai rekod menindak maut ke atas protes jalanan, dan langkah Kabinet Rabu berkesan memberikan pasukan keselamatan mandat untuk bertindak kerana mereka melihat patut. Kementerian Dalam Negeri berkata sebelum ini ia tidak akan mengetatkan kawalan ke atas penunjuk perasaan tetapi akan mengambil langkah-langkah yang beransur-ansur, termasuk amaran dan penggunaan meriam air dan gas pemedih mata untuk mengurangkan kecederaan.

Kedutaan Amerika Syarikat berkata ia akan ditutup Ahad - hari biasa bekerja. Jabatan Negara Amerika Syarikat berkata ia ‘shuttering’ kedutaan dan konsulat di seluruh DUNIA Islam hari Ahad selepas menerima ancaman yang tidak ditentukan. Jabatan Negara jurucakap Marie Harf dinamakan maklumat yang menunjukkan ancaman kepada kemudahan Amerika Syarikat di luar negara dan berkata beberapa pejabat diplomatik boleh tinggal ditutup selama lebih daripada satu hari.

Ahli-ahli kumpulan hak asasi, disertai oleh aktivis, menganjurkan lawatan ke ‘Sit-in’ di timur Kaherah untuk memeriksa tempat, tetapi ia berakhir tiba-tiba apabila ia turun ke dalam hujah politik. Dalam post Facebook, Seif Abdel-Fattah, bekas penasihat Morsi, menggesa semua kumpulan kebangsaan dan pertubuhan hak asasi untuk “pergi ke bawah dan mengelilingi (kedua-dua Sit-in) dengan rantai manusia untuk menghentikan banjir darah.”

Sementara itu, seorang ahli terkemuka Tamarod, atau Rebel - kempen yang menerajui petisyen Morsi untuk berundur - berkata ia mencadangkan agar pegawai-pegawai penguatkuasa undang-undang memeriksa 2 kuasa untuk memastikan tidak ada senjata. Tetapi Mahmoud Badr berkata cadangan itu ditolak oleh kumpulan pro-Morsi.

Lewat Khamis, delegasi Kesatuan Afrika peringkat tinggi melawat ‘Sit-in’ di timur Kaherah. Delegasi ini telah bertemu pada hari Selasa dengan Morsi di kemudahan tentera rahsia di mana beliau telah ditahan sejak kejatuhannya pada 3 Julai.

Persendirian, penunjuk perasaan Rabaah mengakui bahawa mereka ‘Sit-in’ cip tawar-menawar terakhir mereka terhadap tentera dan setia media yang melabelkan perkhemahan sebagai landasan pelancaran bagi pengganas. Militan Islam juga telah meningkatkan serangan terhadap pasukan keselamatan di kawasan-kawasan tanpa undang-undang di Semenanjung Sinai, meningkatkan kebimbangan bahawa pelampau boleh mengeksploitasi kemarahan yang banyak penyingkiran Morsi untuk menyebarkan pemberontakan.

Ikhwan telah lama menjadi salah satu yang paling berkuasa kuasa politik di Mesir, walaupun pada dekad dalam pembangkang kepada pemimpin autokratik Hosni Mubarak, dirinya digulingkan dalam pemberontakan popular pada tahun 2011. Tetapi selepas beberapa siri kemenangan pilihan raya, termasuk kemenangan sempit Morsi pada tahun lepas, kumpulan itu telah jatuh dari memihak.

Photo: AP Seorang penyokong wanita Mesir Presiden Mohammed Morsi yang digulingkan memegang panji-panji bekas presiden dengan Bahasa Arab yang berbunyi “ya kepada kesahihan,” semasa protes berhampiran Universiti Kaherah di Giza, Mesir, Khamis, Ogos 1, 2013. Pihak Berkuasa menawarkan “laluan selamat dan perlindungan” Khamis untuk beribu-ribu penyokong bekas Presiden Mohammed Morsi jika mereka berakhir 2 besar ‘Sit-in’ mereka di Kaherah. Tawaran Kementerian Dalam Negeri yang nampaknya menjadi langkah pertama oleh kepimpinan baru Mesir untuk penyokong Morsi membersihkan diri dari mana mereka telah berkhemah sejak sejurus sebelum beliau digulingkan oleh tentera 3 Julai (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Penyokong bekas Presiden Mohammed Morsi nyanyian slogan Mesir sebagai helikopter tentera terbang lalui masjid Rabaah al-Adawiya, di mana penunjuk perasaan telah memasang kem dan mengadakan perhimpunan harian di Nasr City di Kaherah, Mesir, Khamis, 1 Ogos, 2013 (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Seorang penyokong Mesir Presiden Mohammed Morsi yang digulingkan mendapat bantuan daripada haba petang dengan bantuan penyembur air di hadapan poster menunjukkan Morsi di taman di hadapan Universiti Kaherah, di mana penunjuk perasaan telah memasang kem mereka di Giza, barat daya Kaherah, Mesir , Khamis Ogos 1, 2013. Pihak Berkuasa menawarkan “laluan selamat dan perlindungan” Khamis untuk beribu-ribu penyokong bekas Presiden Mohammed Morsi jika mereka berakhir 2 besar ‘Sit-in’ mereka di Kaherah. Tawaran Kementerian Dalam Negeri yang nampaknya menjadi langkah pertama oleh kepimpinan baru Mesir untuk penyokong Morsi membersihkan diri dari mana mereka telah berkhemah sejak sejurus sebelum beliau digulingkan oleh tentera 3 Julai (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Seorang wanita Mesir suapan itik di hadapan penghalang baru-baru ini yang ditubuhkan oleh penyokong Mesir Presiden Mohammed Morsi yang digulingkan di kem mereka di Giza, barat daya Kaherah, Mesir, khamis, 1 Ogos, 2013. Pihak Berkuasa menawarkan “laluan selamat dan perlindungan” Khamis untuk beribu-ribu penyokong bekas Presiden Mohammed Morsi jika mereka berakhir 2 besar ‘Sit-in’ mereka di Kaherah. Tawaran Kementerian Dalam Negeri yang nampaknya menjadi langkah pertama oleh kepimpinan baru Mesir untuk penyokong Morsi membersihkan diri dari mana mereka telah berkhemah sejak sejurus sebelum beliau digulingkan oleh tentera 3 Julai (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Penyokong Mesir Presiden Mohammed Morsi yang digulingkan berjalan di hadapan sebuah poster gergasi beliau di sebuah taman di hadapan Universiti Kaherah, di mana penunjuk perasaan telah memasang kem mereka di Giza, barat daya Kaherah, Mesir, Khamis 1 ogos, 2013. Pihak Berkuasa menawarkan “laluan selamat dan perlindungan” Khamis untuk beribu-ribu penyokong bekas Presiden Mohammed Morsi jika mereka berakhir 2 besar ‘Sit-in’ mereka di Kaherah. Tawaran Kementerian Dalam Negeri yang nampaknya menjadi langkah pertama oleh kepimpinan baru Mesir untuk penyokong Morsi membersihkan diri dari mana mereka telah berkhemah sejak sejurus sebelum beliau digulingkan oleh tentera 3 Julai (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Morsi supporters defy police warnings to disperse

yaSalam - CAIRO (AP) Egypt's military-backed government offered protection Thursday to supporters of deposed President Mohammed Morsi who end their two sit-ins - widely seen as a first step toward dispersing the vigil on opposite sides of Cairo.

But the protesters responded defiantly: "Over our dead bodies!" The standoff underscored the ongoing political crisis since the armed forces toppled Egypt's first democratically elected leader on July 3: thousands in the streets demanding Morsi's reinstatement, a government unable to exert its authority, and recurrent violence that has killed more than 260 people.

Rights groups, activists and politicians from rival camps, fearful of more bloodshed, tried to ward off any use of force, including a suggestion of putting a human chain around the protest sites. International pressure grew for the interim government to release Morsi and create a process that includes his Muslim Brotherhood, Egypt's largest political faction, which refuses to deal with the new authorities.

Despite a government warning that it would disperse the vigils, the Brotherhood and its supporters announced plans to organize new mass marches Friday, dubbed "Egypt Against the Coup." Organizers of the sit-ins outside the Rabaah al-Adawiya Mosque in eastern Cairo and a smaller one near Cairo University's main campus in Giza say the protests are signs of the enduring support for the once-dominant Muslim Brotherhood.

But mass rallies called by the military leader, Gen. Abdel-Fattah el-Sissi, on July 26 showed that a large segment of Egypt's population backs the armed forces' actions against Morsi. He was overthrown following demonstrations by millions who demanding that he step down after a year in office.

U.S. Secretary of State John Kerry picked up that theme, telling Geo TV in Pakistan that the military was "restoring democracy." He added that millions of people had asked the army to intervene because they were afraid Egypt would descend into violence.

British Foreign Secretary William Hague spoke to interim Vice President Mohammed ElBaradei, calling for a peaceful resolution to the crisis. "I also called for the release of all political detainees, including Dr. Morsi, unless there are criminal charges to be made against them," he said.

There was no sign of a break in the stalemate. Security officials, pro-military media and some residents near the sit-in sites increasingly view the encampments as a menace, with authorities accusing protesters of stockpiling arms, torturing and killing suspected intruders, and scuffling with locals who voice complaints.

While the protesters insist their gatherings are peaceful, the sit-ins have taken on increasingly fatalistic religious overtones, and many of Morsi's supporters have expressed readiness to die for their cause - defending him and Islam.

The only sign of security activity before sunset Thursday was an army helicopter that flew low over the protesters. "The Interior Ministry . . . calls on those in the squares of Rabaah al-Adawiya and Nahda to listen to the sound of reason, side with the national interest, and quickly leave," Interior Ministry spokesman Hany Abdel-Latif said in a televised address.

"Whoever responds to this call will have safe passage and protection," he added. The declaration followed a Cabinet decision Wednesday to charge the Interior Ministry, which controls the police, to disperse the sit-ins, arguing they posed a threat to national security and terrorized citizens.

But the protesters said they won't back down from their continued opposition to the military coup. They "will continue in spite of threats, and will not be made to back down from their right to peaceful protests and sit-ins, regardless of the strength of their opposition," a statement said.

From the podium outside the Rabaah al-Adawiya Mosque, one speaker shouted, "Did you see that the criminal army wants to break up the sit-in? Over our dead bodies!" The crowd shouted in agreement: "The coup is terrorism!"

The demonstrators also chanted "Execute el-Sissi!" Loudspeakers blared songs supporting Morsi. The protesters fortified the site, piling up sandbags at its six entrances and adding new guards who stood on alert with their helmets and sticks, sometimes climbing over the gates to check for movement. At one entrance, a second wall of concrete blocks, sandbags and tires was erected.

Medhat Ali, a teacher guarding the gates, said lines of men near the fences will be the first to warn of an impending attack. "If they see military or police, they will alert us, and in no time the masses inside will pour in to sleep on the asphalt under their vehicles and troops," he said proudly. "We have nothing but some stones and our bare chests. We all have bid our families farewell. We will die here - or Morsi returns."

Another protester, Magdi Shalash, dismissed the Interior Ministry warning, calling it an attempt to scare away supporters. "This warning is like nothing. It is like air. We don't even listen to it," said Shalash, a university professor. "We will only leave as dead bodies."

Rally speakers and leading members of the Brotherhood urged more people to join the protest. In a video posted on the Brotherhood's Facebook page, Mohammed El-Beltagi urged those at home to "join us and get the honor of martyrdom."

An influential ultraconservative cleric gave an emotional appeal to authorities to avoid violence, which he said will only lead to a cycle of bloodshed. "It is foolish to believe that the problem will end in one night and the conflict resolved in one battle," Mohammed Hasaan, said in a 17-minute recording made in a mosque and aired on Al-Jazeera Mubasher Misr, a pro-Brotherhood broadcaster.

"Beware of blood. It will be a curse on those who shed it. The military entering a conflict with Islamists is a loss for it and a real win for the Jews," he said, a reference to Israel. A military spokesman said its troops are not taking part in the moves against the sit-ins.

Egyptian police have a track record of deadly crackdowns on street protests, and Wednesday's Cabinet move effectively gave security forces the mandate to act as they see fit. The Interior Ministry had said earlier it would not clamp down on the protesters but will take gradual measures, including warnings and the use of water cannons and tear gas to minimize casualties.

The U.S. Embassy said it will be closed Sunday - a normal working day. The U.S. State Department said it was shuttering its embassies and consulates throughout the Muslim world Sunday after receiving an unspecified threat. State Department spokeswoman Marie Harf cited information indicating a threat to U.S. facilities overseas and said some diplomatic offices may stay closed for more than a day.

Members of rights groups, joined by activists, organized a visit to the sit-in in eastern Cairo to inspect the place, but it ended abruptly when it descended into a political argument. In a Facebook post, Seif Abdel-Fattah, a former Morsi adviser, called on all national groups and rights organizations to "go down and encircle (the two sit-ins) with human chains to stop the flood of blood."

Meanwhile, a leading member of Tamarod, or Rebel - the campaign that spearheaded the petition for Morsi to step down - said it suggested that law enforcement officials inspect the squares to ensure there are no weapons. But Mahmoud Badr said his proposal was rejected by the pro-Morsi groups.

Late Thursday, a high-level African Union delegation visited the sit-in in eastern Cairo. The delegation had met on Tuesday with Morsi in a secret military facility where he has been detained since his ouster on July 3.

Privately, the Rabaah protesters acknowledge that their sit-in is their last bargaining chip against the military and loyal media that label the encampment as a launching pad for terrorists. Islamic militants also have been stepping up attacks against security forces in lawless areas in the Sinai Peninsula, raising fears that extremists could exploit the anger over Morsi's removal to spread insurgency.

The Brotherhood has long been one of the most powerful political forces in Egypt, even during its decades in the opposition to autocratic leader Hosni Mubarak, himself ousted in a popular uprising in 2011. But after a series of election wins, including Morsi's narrow victory last year, the group has fallen from favor.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...