Thursday 8 August 2013

Perang Syria pecahkan negara ke 3 kawasan yang berbeza . . .

Photo: AP Peta menempatkan 3 kawasan kawalan di Syria; 2c x 3 ​​inci; 96.3 mm x 76 mm (Map locates three regions of control in Syria; 2c x 3 inches; 96.3 mm x 76 mm (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Ct1Mahani - BEIRUT (AP) Lebih daripada 2 tahun ke dalam perang saudara di Syria, negeri sekali sangat berpusat autoritarian telah berkesan berpecah kepada tiga bahagian yang berbeza, masing-masing menawarkan bendera sendiri, agensi-agensi keselamatan dan sistem kehakiman.

Di setiap kawasan, agama, perebutan kuasa ideologi dan rumput adalah di bawah cara dan garis pertempuran cenderung untuk surut dan aliran, menjadikannya mustahil untuk meramalkan apa yang Syria boleh kelihatan seperti sekali para pejuang meletakkan senjata mereka. Tetapi lagi konflik berdarah terus mengheretkan, penganalisis berkata, lebih sukar ia akan simpulkan negeri Syria jelas daripada bangkai-bangkai.

“Tidak ada keraguan bahawa sebagai satu entiti yang berbeza, Syria tidak lagi wujud,” kata Charles Lister, seorang penganalisis di IHS Jane's Terrorism & Insurgency Center. “Memandangkan skala semata-mata kerugian wilayah di beberapa kawasan di negara itu, Syria tidak lagi berfungsi sebagai sebuah negara tunggal segala-galanya diperintah-unitarily.”

Garis pemisah Geografi yang telah muncul sejak 2 tahun yang lalu dan berkesan celah negara dalam 3 kekal cecair, tetapi garis-garis umum dapat dikesan di atas peta. Rejim memegang genggaman yang kukuh di koridor yang berjalan dari sempadan selatan dengan Jordan, melalui ibu kota Damsyik dan sehingga ke pantai Mediterranean, di mana sebahagian besar daripada penduduk kepunyaan mazhab Alawi Presiden Bashar Assad.

Pemberontak, yang terutamanya yang diambil daripada Sunni Muslim majoriti Syria, mengawal sebahagian wilayah yang merangkumi bahagian Idlib dan Aleppo wilayah di utara dan membentang sepanjang sungai Efrat ke sempadan Iraq berliang di timur. Terletak ke sudut jauh timur laut, sementara itu, Kurdish minoriti Syria menikmati semi-autonomi.

Mereka memberi pandangan gambaran kontur yang lebih besar. Pandangan dari darat, bagaimanapun, sedikit berlumpur. Walaupun pemberontak Sunni mengawal swat besar kawasan-kawasan luar bandar di Syria di utara, kerajaan masih menguasai ibukota wilayah di sana, kecuali Raqqa bandar dan bahagian-bahagian bandar Aleppo.

Rejim itu juga masih mengekalkan beberapa pengkalan tentera dan pusat pemeriksaan di kawasan luar bandar ‘overwhelmingly’ pemberontak dipegang, tetapi mereka telah mengepung dan terpencil dan bekalan untuk tentera berhawa adalah menurun sebanyak helikopter atau kapal terbang.

Selain itu, pergerakan pembangkang itu sendiri adalah jauh dari monolitik, dan telah meningkat ledakan perbalahan antara pelampau bersekutu al-Qaeda dan kumpulan pemberontak sederhana, serta antara Kurd dan pemberontak daripada Islam radikal. Keganasan yang memegang potensi untuk meningkat ke dalam perang besar-besaran di kalangan puak pembangkang bersenjata.

Rejim Assad telah mencapai kemajuan dalam beberapa bulan kebelakangan ini di kawasan tengah strategik Homs, ‘clawing’ kembali wilayah lama yang dipegang oleh pejuang pemberontak. Keuntungan mereka telah membantu kerajaan mendapatkan cengkaman ke atas Damsyik dan laluan ke pantai.

Mereka juga telah menguatkan lagi tuduhan pembangkang bahawa tentera Assad adalah memandu keluar masyarakat Sunni tempatan untuk mencuba untuk mengukir sebuah daerah pemisahan Alawi yang boleh menjadi tempat perlindungan bagi masyarakat jika rejim itu jatuh.

Buat masa ini, sememangnya telah terlalu padat tentera dan perang letih Assad muncul tidak dapat untuk mendapatkan semula wilayah-wilayah yang luas mereka telah kalah kepada pemberontak dan jihad yang kini mengawal telaga minyak dan sumber-sumber utama yang lain seperti empangan dan loji elektrik di utara dan timur.

Hitam al-Qaeda yang membawa bendera perisytiharan beriman yang Islam itu kini terbang lebih banyak kawasan di sana, sebagai satu cara untuk menandakan kandang mereka jelas dari hijau, hitam dan putih bendera tiga dibintangi diterbangkan oleh pelbagai briged pemberontak membentuk yang longgar-bersatu, yang disokong Barat Free Syrian Army.

Di utara, pasukan pejuang telah menubuhkan majlis kehakiman yang dikenali sebagai mahkamah Syariah yang dispense versi mereka sendiri keadilan berdasarkan undang-undang Islam, termasuk dalam beberapa kes, hukuman mati tentera rejim ditangkap dan penyokong.

Di timur laut, Kurdish bendera kini berkibar megah di bangunan selepas minoriti terbesar di negara ini mengukir satu ijazah sekali difikirkan kemerdekaan. Kurd, yang membentuk lebih daripada 10% peratus daripada 22 juta rakyat Syria, telah lama tertindas di bawah pemerintahan Baathist.

Kini, mereka telah mencipta pasukan polis sendiri, walaupun plat lesen mereka sendiri, dan telah exuberantly pergi awam dengan bahasa dan budaya mereka. Sekolah kini diajar Kurdish, sesuatu yang diharamkan bagi bertahun-tahun di bawah pemerintahan keluarga Assad.

“Walaupun terdapat perubahan dalam momentum di medan perang, Bashar Assad, pada pandangan kami, tidak akan memerintah semua Syria lagi,” Jay Carney, jurucakap Rumah Putih, memberitahu pemberita di Washington bulan lepas. Komen-komen yang muncul untuk meninggalkan membuka kemungkinan bahawa sementara Assad telah hilang kawalan ke atas sebahagian besar negara, beliau juga mungkin boleh menggantungkan dan juga mengembangkan wilayah teras pada masa depan.

Pandangan ini telah diperkukuhkan baru-baru ini dengan keuntungan rejim mantap di dalam dan sekitar ibu kota Damsyik, dan di wilayah Homs, pasaknya pd roda yang strategik menghubungkan Damsyik dengan kebanyakannya kubu kuat rejim di pantai Mediterranean.

Homs adalah persimpangan, dan jika rejim ini adalah untuk mendapatkan memegang pada Bandar-bandar - di mana beberapa kawasan dipegang pemberontak memegang keluar - ia akan memasukkannya ke dalam kedudukan yang lebih kukuh untuk membatalkan pada paksi pakatan pembangkang berjalan melalui tengah-tengah negara.

Sudah, kerajaan telah berjaya membersihkan laluan utama menuju ke kawasan utama masyarakat Alawi ini Tartus dan Latakia, yang telah sebahagian besarnya terlepas pertempuran di bahagian-bahagian lain di negara itu.

Pelawat baru-baru ini bercakap Tartus dulunya pantai dipenuhi dengan perenang dan kelab-kelab malam penuh dengan berpesta. "Ia seperti melangkah ke dunia lain, benar-benar ditutup dari seluruh negara," kata seorang Syria di Beirut, yang baru-baru tiba dari pantai Syria dan bercakap dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan kerana takut tindakan balas.

Walaupun perpecahan geografi kepada tiga wilayah, tiada pihak boleh bercakap dengan yakin mengekalkan kawasan yang mereka mengawal. Utara Latakia, misalnya, mempunyai kehadiran ketara pelampau Islam, manakala di ibu negara, Damascenes hidup dalam ketakutan yang berterusan mengulangi apa yang dipanggil "Damsyik Volcano," apabila pemberontak ringkas menakluki beberapa kawasan dalam serangan pada musim panas 2012. Mortar dilancarkan dari poket pemberontak-diadakan di sekitar ibu negara sentiasa nahas ke dalam bandar, membunuh dan mencederakan orang.

Dalam pemberontak kawasan diadakan, pesawat pejuang rejim menukik secara rawak, menjatuhkan bom ke atas sasaran yang sering membunuh orang awam sebaliknya. Pemberontak telah membuktikan mereka mampu untuk menyerang kembali walaupun kemajuan ketara oleh tentera yang telah meningkatkan keyakinan daripada rejim.

Pemberontak pada Khamis menghantar ombak roket menghempas ke kubu kuat rejim di Homs, mencetuskan berturut-letupan besar-besaran di sebuah depot senjata yang membunuh sekurang-kurangnya 40 orang dan berpuluh-puluh cedera, menurut kumpulan pembangkang dan penduduk.

Konflik ini telah meletakkan sampah ke bandar-bandar di negara ini, menghancurkan ekonomi dan membunuh lebih daripada 100,000 orang sejak Mac 2011. Pertumpahan darah telah juga pendapat-pendapat yang sentiasa membakar kebencian mazhab-mazhab, dan banyak takut bahawa bahagian kini berkubu di sebuah negara di mana Alawites, Sunni, Syiah, Druse dan Kristian wujud bersama selama berabad-abad akan membuat ia sukar pada masa depan bagi orang ramai untuk menyambung semula sebagai rakyat satu negara.

Partition Syria ke mini-negeri adalah senario menyenangkan bagi sebuah negara yang terletak di sepanjang garisan kesalahan paling bergelora di Timur Tengah. Mana-mana usaha untuk mewujudkan sebuah negara pemisahan rasmi boleh mencetuskan gelombang pembunuhan mazhab dan mempunyai kesan berbahaya di rantau di mana masyarakat agama, etnik dan puak mempunyai aspirasi pemisah.

Jamal Khashoggi, seorang pengarang Arab dan kolumnis, berhujah dalam artikel baru-baru ini bahawa sekurang-kurangnya salah satu daripada negara-negara jiran Syria akan mendapat manfaat sekiranya garis keras membahagikan. “Ia adalah satu penyelesaian yang ideal untuk Israel yang akan memberi manfaat daripada bahagian Syria ke 3 negeri saingan lemah yang tidak pernah lagi akan mewakili satu ancaman strategik bagi Israel,” katanya dalam satu artikel yang muncul dalam pan Arab Al Hayat akhbar Sabtu.

Photo: AP Kejatuhan malam pada kawasan yang dikuasai pemberontak Syria sebagai bangunan yang musnah, termasuk Dar Al ‘Shifa hospital, dilihat pada jalan Sa'ar selepas serangan udara yang disasarkan kawasan itu minggu lepas, membunuh berpuluh-puluh di Aleppo, Syria. Lebih daripada 2 tahun ke dalam perang saudara di Syria, sekali negeri yang sangat berpusat autoritarian kesannya telah berpecah kepada 3 bahagian yang berbeza, masing-masing menawarkan bendera sendiri, agensi keselamatan dan sistem kehakiman (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Pemberontak Syria pejuang Tawfiq Hassan, 23, seorang bekas penjual daging, menimbulkan gambarnya, selepas pulang dari memerangi angkatan tentera Syria di Aleppo, di ibu pejabat pemberontak di Marea di pinggir bandar Aleppo, Syria. Lebih daripada 2 tahun ke dalam perang saudara di Syria, sekali negeri sangat berpusat autoritarian telah berkesan berpecah kepada 3 bahagian yang berbeza, masing-masing menawarkan bendera sendiri, agensi-agensi keselamatan dan sistem kehakiman (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Seorang wanita cedera masih dalam kejutan meninggalkan Dar El Shifa hospital di Aleppo, Syria. Lebih daripada 2 tahun ke dalam perang saudara di Syria, sekali negeri yang sangat berpusat autoritarian kesannya telah berpecah kepada 3 bahagian yang berbeza, masing-masing menawarkan bendera sendiri, agensi-agensi keselamatan dan sistem kehakiman (A wounded woman still in shock leaves Dar El Shifa hospital in Aleppo, Syria. More than two years into Syria's civil war, the once highly-centralized authoritarian state has effectively split into three distinct parts, each boasting its own flags, security agencies and judicial system (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Seorang lelaki membawa budak lelaki yang cedera teruk dalam pertempuran sengit antara pemberontak dan tentera Syria Tentera Syria di Idlib, utara Syria. Lebih daripada 2 tahun ke dalam perang saudara di Syria, sekali negeri yang sangat berpusat autoritarian kesannya telah berpecah kepada 3 bahagian yang berbeza, masing-masing menawarkan bendera sendiri, agensi keselamatan dan sistem kehakiman (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Seorang ahli wanita Kurdis Perlindungan Unit Popular berdiri pengawal di pusat pemeriksaan berhampiran bandar timur laut Qamishli, Syria. Lebih daripada 2 tahun ke dalam perang saudara di Syria, sekali negeri sangat berpusat autoritarian telah berkesan berpecah kepada 3 bahagian yang berbeza, masing-masing menawarkan bendera sendiri, agensi-agensi keselamatan dan sistem kehakiman (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Lelaki memegang bendera Syria revolusi semasa protes anti kerajaan di sebuah bandar di utara Syria. Lebih daripada 2 tahun ke dalam perang saudara di Syria, sekali negeri yang sangat berpusat autoritarian kesannya telah berpecah kepada 3 bahagian yang berbeza, masing-masing menawarkan bendera sendiri, agensi-agensi keselamatan dan sistem kehakiman (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Cedera wanita Syria tiba di hospital medan selepas serangan udara melanda rumah mereka di bandar Azaz, di pinggir Aleppo, Syria. Lebih daripada 2 tahun ke dalam perang saudara di Syria, sekali negeri sangat berpusat autoritarian telah berkesan berpecah kepada 3 bahagian yang berbeza, masing-masing menawarkan bendera sendiri, agensi-agensi keselamatan dan sistem kehakiman (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Syria menunggu di luar berjanggut untuk membeli di kedai roti dalam Maaret Misreen, dekat Idlib, Syria. Lebih daripada 2 tahun ke dalam perang saudara di Syria, sekali negeri yang sangat berpusat autoritarian kesannya telah berpecah kepada 3 bahagian yang berbeza, masing-masing menawarkan bendera sendiri, agensi-agensi keselamatan dan sistem kehakiman (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Sebuah keluarga Syria yang melarikan diri daripada keganasan di kampung mereka, duduk di khemah di sebuah kem pelarian, di kampung Syria Atmeh, berhampiran sempadan Turki dengan Syria. Lebih daripada 2 tahun ke dalam perang saudara di Syria, sekali negeri yang sangat berpusat autoritarian kesannya telah berpecah kepada 3 bahagian yang berbeza, masing-masing menawarkan bendera sendiri, agensi-agensi keselamatan dan sistem kehakiman (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Syria tahanan askar tentera berdiri berhampiran peluru selepas pejuang Syria mengambil alih pangkalan tentera di Aleppo. Lebih daripada 2 tahun ke dalam perang saudara di Syria, sekali negeri yang sangat berpusat autoritarian kesannya telah berpecah kepada 3 bahagian yang berbeza, masing-masing menawarkan bendera sendiri, agensi-agensi keselamatan dan sistem kehakiman (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Pejuang Syria daripada “Kekasih Allah,” pasukan memegang senjata mereka sebelum bertempur dengan tentera kerajaan di pinggir Aleppo. Lebih daripada 2 tahun ke dalam perang saudara di Syria, sekali negeri yang sangat berpusat autoritarian kesannya telah berpecah kepada 3 bahagian yang berbeza, masing-masing menawarkan bendera sendiri, agensi-agensi keselamatan dan sistem kehakiman (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Pejuang Syria pemberontak, Tariq, tidak ada nama akhir yang diberikan, 19, bekas pelajar, menimbulkan untuk gambarnya, selepas sesi latihan di Maarret Ikhwan, dekat Idlib, Syria. Lebih daripada 2 tahun ke dalam perang saudara di Syria, sekali negeri yang sangat berpusat autoritarian kesannya telah berpecah kepada 3 bahagian yang berbeza, masing-masing menawarkan bendera sendiri, agensi-agensi keselamatan dan sistem kehakiman (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Sebuah pejuang Free Syrian Army berjalan selepas menyerang tangki dengan bom tangan roket semasa pertempuran di daerah Izaa di Aleppo, Syria. Lebih daripada 2 tahun ke dalam perang saudara di Syria, sekali negeri yang sangat berpusat autoritarian kesannya telah berpecah kepada 3 bahagian yang berbeza, masing-masing menawarkan bendera sendiri, agensi keselamatan dan sistem kehakiman (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Seorang pejuang pemberontak berdiri di pusat pengawal pemeriksaan berhampiran barisan hadapan dalam kawasan kejiranan al-Qasr Bustan Aleppo, Syria. Lebih daripada 2 tahun ke dalam perang saudara di Syria, sekali negeri yang sangat berpusat autoritarian kesannya telah berpecah kepada 3 bahagian yang berbeza, masing-masing menawarkan bendera sendiri, agensi keselamatan dan sistem kehakiman (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Syria bersorak tentera selepas bertarung dengan pemberontak semasa lawatan untuk wartawan yang dianjurkan oleh Kementerian Penerangan Syria di pinggir Damsyik Jobar, Syria. Lebih daripada 2 tahun ke dalam perang saudara di Syria, sekali negeri yang sangat berpusat autoritarian kesannya telah berpecah kepada 3 bahagian yang berbeza, masing-masing menawarkan bendera sendiri, agensi-agensi keselamatan dan sistem kehakiman (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Presiden Syria Bashar Assad bercakap dengan tentera dengan siang hari Tentera Arab Syria di Darya, Syria. Lebih daripada 2 tahun ke dalam perang saudara di Syria, sekali negeri yang sangat berpusat autoritarian kesannya telah berpecah kepada 3 bahagian yang berbeza, masing-masing menawarkan bendera sendiri, agensi-agensi keselamatan dan sistem kehakiman (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Syria's war splits nation into 3 distinct regions

Ct1Mahani - BEIRUT (AP) More than two years into Syria's civil war, the once highly-centralized authoritarian state has effectively split into three distinct parts, each boasting its own flags, security agencies and judicial system.

In each area, religious, ideological and turf power struggles are under way and battle lines tend to ebb and flow, making it impossible to predict exactly what Syria could look like once the combatants lay down their arms. But the longer the bloody conflict drags on, analysts says, the more difficult it will be to piece together a coherent Syrian state from the wreckage.

"There is no doubt that as a distinct single entity, Syria has ceased to exist," said Charles Lister, an analyst at IHS Jane's Terrorism and Insurgency Center. "Considering the sheer scale of its territorial losses in some areas of the country, Syria no longer functions as a single all-encompassing unitarily-governed state."

The geographic dividing lines that have emerged over the past two years and effectively cleft the nation in three remain fluid, but the general outlines can be traced on a map. The regime holds a firm grip on a corridor running from the southern border with Jordan, through the capital Damascus and up to the Mediterranean coast, where a large portion of the population belongs to President Bashar Assad's Alawite sect.

The rebels, who are primarily drawn from Syria's Sunni Muslim majority, control a chunk of territory that spans parts of Idlib and Aleppo provinces in the north and stretches along the Euphrates river to the porous Iraqi border in the east. Tucked into the far northeastern corner, meanwhile, Syria's Kurdish minority enjoys semi-autonomy.

Those contours provide the big picture view. The view from the ground, however, is slightly muddied. While Sunni rebels control large swathes of Syria's rural regions in the north, the government still controls provincial capitals there, with the exception of Raqqa city and parts of Aleppo city. The regime also still retains some military bases and checkpoints in the overwhelmingly rebel-held countryside, but those are besieged and isolated and supplies for troops are air-dropped by helicopters or planes.

Moreover, the opposition movement itself is far from monolithic, and there have been increasing outbursts of infighting between al-Qaida affiliated extremists and moderate rebel groups, as well as between Kurds and rebels of a radical Islamic bent. That violence holds the potential to escalate into a full-blown war among armed opposition factions.

The Assad regime has made headway in recent months in the strategic heartland of Homs, clawing back territory long-held by rebel fighters. Those gains have helped the government secure its grip on Damascus and the pathway to the coast. They also have reinforced opposition accusations that Assad's military is driving out local Sunni communities to try to carve out a breakaway Alawite enclave that could become a refuge for the community if the regime falls.

For now, Assad's overstretched and war-weary troops appear unable to regain the vast territories they have lost to rebels and jihadists who now control oil wells and other key resources such as dams and electricity plants in the north and east. Black al-Qaida flags that carry the Muslim declaration of the faith now fly over many areas there, as a way to mark their turf distinctly from the three-starred green, black and white flag flown by the various rebel brigades that make up the loose-knit, Western-backed Free Syrian Army.

In the north, fighter brigades have set up judicial councils known as Shariah courts that dispense their own version of justice based on Islamic law, including in some cases, executions of captured regime soldiers and supporters.

In the northeast, Kurdish flags now flutter proudly over buildings after the country's largest minority carved out a once unthinkable degree of independence. Kurds, who make up more than 10 percent of Syria's 22 million people, were long oppressed under Baathist rule. Now, they have created their own police forces, even their own license plates, and have been exuberantly going public with their language and culture. Schoolchildren are now taught Kurdish, something banned for years under the Assad family's rule.

"While there are shifts in momentum on the battlefield, Bashar Assad, in our view, will never rule all of Syria again," Jay Carney, the White House spokesman, told reporters in Washington last month. The comments appeared to leave open the possibility that while Assad has lost control over large parts of the country, he may well be able to hang on and even expand his core territory in the future.

This view has been reinforced recently with steady regime gains in and around the capital Damascus, and in Homs province, a strategic linchpin linking Damascus with predominantly regime strongholds on the Mediterranean coast. Homs is a crossroads, and if the regime were to secure its hold on the city - where a few rebel-held neighborhoods are holding out - it would put it in a stronger position to strike out at the opposition-held axis running through the middle of the country.

Already, the government has been successful in clearing key routes leading to the Alawite community's heartlands of Tartus and Latakia, which have been largely spared the fighting in other parts of the country.

Recent visitors to Tartus speak of beaches dotted with swimmers and night clubs packed with revelers. "It's like stepping into another world, completely sealed off from the rest of the country," said one Syrian in Beirut, who recently arrived from the Syrian coast and spoke on condition of anonymity for fear of retaliation.

Despite the geographic split into three regions, none of the sides can speak of confidently retaining the terrain they control. Northern Latakia, for instance, has a notable presence of Islamic extremists, while in the capital, Damascenes live in constant fear of a repeat of the so-called "Damascus Volcano," when rebels briefly overran several neighborhoods in an assault in the summer of 2012. Mortars launched from rebel-held pockets around the capital constantly crash into the city, killing and wounding people.

In rebel held areas, regime warplanes swoop down at random, dropping bombs over targets that often kill civilians instead. The rebels have proved they are able to strike back despite significant advances by the military that have bolstered the confidence of the regime.

Rebels on Thursday sent a wave of rockets slamming into regime strongholds in Homs, triggering a succession of massive explosions in a weapons depot that killed at least 40 people and wounded dozens, according to opposition groups and residents.

The conflict has laid waste to the country's cities, shattered its economy and killed more than 100,000 people since March 2011. The bloodshed also has fanned sectarian hatreds, and many fear that the divisions now entrenched in a country where Alawites, Sunnis, Shiites, Druse and Christians coexisted for centuries will make it hard in the future for people to reconnect as citizens of a single nation.

Syria's partition into mini-states is an ominous scenario for a country that sits along the Middle East's most turbulent fault lines. Any attempt to create an official breakaway state could trigger a wave of sectarian killings and have dangerous repercussions in a region where many religious, ethnic and tribal communities have separatist aspirations.

Jamal Khashoggi, a Saudi author and columnist, argued in a recent article that at least one of Syria's neighbors will benefit if the dividing lines harden. "It is an ideal solution for Israel which will benefit from Syria's division into three weak rival states that will never again represent a strategic threat for Israel," he wrote in an article that appeared in the pan Arab Al Hayat newspaper Saturday.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...