Thursday 8 August 2013

Rasmi Amerika Syarikat melawat kanan Islam Mesir di dalam penjara . . .

Photo: AP Interim Naib Presiden Mohamed ElBaradei bercakap dengan Menteri Luar United Arab Emirates Sheikh Abdullah bin Zayed di Kaherah, Mesir, AHAD 4 Ogos, 2013 (Interim Vice President Mohamed ElBaradei speaks with United Arab Emirates Foreign Minister Sheikh Abdullah bin Zayed in Cairo, Egypt, Sunday, Aug. 4, 2013 (think IN pictures @1WORLDCommunity)

yaSalamUMATi - CAIRO (AP) ‘Rasmi Amerika Syarikat melawat kanan Islam Mesir di dalam penjara’ Seorang diplomat Amerika Syarikat atas mengadakan perbincangan dengan pemimpin terpenjara kanan Ikhwan Muslimin pada hari Isnin sebagai sebahagian daripada usaha untuk menamatkan pengantaraan pertikaian antara kerajaan yang disokong tentera dan penunjuk perasaan Mesir yang menyokong bekas Presiden Mohammed Morsi, kata pegawai Mesir.

Rundingan antara Setiausaha Negara Timbalan Amerika Syarikat William Burns dan Khairat el-Shater, timbalan ketua yang berkuasa Ikhwan, mengambil tempat di dalam penjara adalah angka Islam sedang berlangsung, pegawai-pegawai berkata, dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan kerana mereka tidak diberi kuasa untuk taklimat kepada media.

Burns telah disertai oleh menteri-menteri luar Qatar dan Emiriyah Arab Bersatu serta Duta EU. Kedutaan Amerika Syarikat jurucakap Patricia Kabra enggan mengulas, tetapi jurucakap interim Presiden Mesir Adly Mansour mengesahkan mesyuarat. Beliau berkata 4 juga disebabkan untuk memenuhi kemudian hari ini dengan seorang lagi pemimpin Ikhwan ditahan, Saad el-Katatni.

El-Shater adalah antara pelbagai gerakan Islam yang terkenal ditangkap oleh pihak berkuasa selepas tentera menggulingkan Morsi, ahli Ikhwan lama, pada 3 Julai. Beliau telah didakwa bersubahat dalam pembunuhan penunjuk perasaan anti-Morsi semasa 4 hari protes yang membawa kepada rampasan kuasa tentera.

Pegawai-pegawai kerajaan tidak mengatakan mengapa Burns dan diplomat lain melawat el-Shater, yang secara meluas dipercayai bersama-sama dengan pemimpin rohani Ikhwan Mohammed Badie menjadi sumber kuasa sebenar semasa Morsi satu tahun berkuasa.

Tetapi Burns dan 3 diplomat lain di Mesir sebagai sebahagian daripada usaha-usaha antarabangsa untuk menamatkan kebuntuan antara penyokong Morsi dan kerajaan sementara yang disokong tentera. Juga pada Isnin, Senator kanan Amerika Syarikat John McCain dan Lindsey Graham tiba di Kaherah atas permintaan Presiden Barack Obama untuk menekan pulangan yang cepat kepada pemerintahan awam.

Lebih daripada satu bulan selepas penyingkiran Morsi itu, beribu-ribu penyokong pemimpin Islam yang terus berkhemah di 2 tempat utama di Kaherah menuntut semula beliau. Kepimpinan yang disokong tentera interim Mesir telah mengeluarkan rentetan amaran bagi mereka untuk bersurai atau pasukan keselamatan akan bergerak, menetapkan peringkat untuk perlawanan yang berpotensi ganas.

Sudah, kira-kira 250 orang telah terbunuh dalam keganasan sejak penyingkiran Morsi, termasuk sekurang-kurangnya 130 dalam 2 pertempuran besar antara pasukan keselamatan dan penyokong presiden yang digulingkan pada 8 Julai dan sekali lagi pada 26 Julai dan awal hari berikutnya.

Di Brussels, seorang pegawai EU berkata cabaran utama pada masa ini adalah untuk membina kepercayaan di antara kedua-dua pihak supaya mereka akhirnya boleh duduk dan bercakap. “Kami tidak mahu meningkatkan jangkaan pada masa ini. Kami masih bekerja di tahap membina keyakinan antara pelbagai pihak,” kata pegawai itu dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan kerana perbincangan itu berterusan.

Pegawai itu berkata langkah-langkah membina keyakinan seperti itu boleh termasuk melepaskan orang, menjatuhkan tuduhan terhadap tokoh-tokoh Ikhwan dan yang ‘Sit-in berpecah. Morsi, presiden pertama Mesir yang bebas dipilih, telah diadakan di lokasi yang tidak didedahkan sejak penyingkiran beliau dari pejabat. Minggu lepas, beliau telah dikunjungi oleh ketua dasar luar Catherine Ashton EU dan sekumpulan negarawan Afrika. Ashton berkata beliau dengan baik dan mempunyai akses kepada TV dan surat khabar.

Morsi menghadapi tuduhan bersubahat dengan kumpulan militan Palestin Hamas untuk melarikan diri dari penjara pada tahun 2011. El-Shater, Badie dan 4 yang lain pula, adalah untuk pergi dalam perbicaraan pada 25 Ogos atas tuduhan yang berkaitan dengan pembunuhan 8 penunjuk perasaan di luar ibu pejabat Kaherah Ikhwan semasa protes besar-besaran yang membawa kepada rampasan kuasa. Badie masih bersembunyi.

Dalam satu kenyataan ringkas, Ikhwan berkata Morsi kekal presiden yang dipilih secara sah yang perlu dengan bercakap dan bukan orang lain. Ia tidak, bagaimanapun, mengutuk lawatan Burns itu. Gehad el-Haddad, jurucakap Ikhwan, mengukuhkan kedudukan itu.

“Pendirian kami pembalikan penuh dengan rampasan kuasa tentera adalah tidak berubah,” katanya pada akaun Twitter beliau. Lawatan ke el-Shater dalam penjara datang selepas badan keselamatan tertinggi Mesir, yang diketuai oleh presiden interim dan termasuk menteri kabinet atas, mengumumkan bahawa tempoh masa bagi apa-apa resolusi dirundingkan kepada kebuntuan semasa harus “yang ditakrifkan dan terhad.”

Ia juga menggesa penunjuk perasaan pro-Morsi untuk meninggalkan ‘Sit-in mereka dan menyertai peta jalan politik mengumumkan hari rampasan kuasa. Dengan perlembagaan Islam bersandarkan guna-pakai tahun lepas digantung dan perundangan yang dikuasai oleh penyokong Morsi itu dibubarkan, peta jalan memperuntukkan baru atau perlembagaan dipinda akan dikemukakan kepada referendum lewat tahun ini dan pilihan raya presiden dan parlimen pada awal 2014.

Jurucakap Mansour itu, Ahmed el-Muslemani, berkata bukanlah “langkah pertama” peta jalan itu akan berubah dan menolak referendum kepada pelan peralihan. Komen beliau muncul direka untuk membongkar spekulasi bahawa keadaan tergesa-gesa lawatan diplomatik mungkin untuk memujuk kerajaan sementara Mesir untuk menawarkan konsesi substantif kepada penyokong Morsi sebagai balasan untuk akhir untuk ‘Sit-in protes.

Burns telah melanjutkan lawatan beliau ke Kaherah 2 hari supaya dia boleh mengadakan perbincangan lanjut dengan pemimpin-pemimpin Mesir pada hari Ahad dan Isnin. Beliau bertemu dengan Menteri Pertahanan Jeneral Abdel-Fatah el-Sissi, yang mengetuai 3 Julai rampasan kuasa, dan Perdana Menteri pada hari Ahad. Kabra, Kedutaan jurucakap Amerika Syarikat, tidak akan mengatakan sama ada Burns bertujuan untuk melanjutkan penginapan beliau.

Sekeping berita jarang-jarang baik di tengah-tengah kegawatan datang dari Bank hari Ahad apabila ia mengumumkan bahawa rizab asing meningkat ke tahap tertinggi dalam hampir 2 tahun, mencapai $18.8 billion pada akhir bulan Julai atau melompat hampir $4 billion dari $14.9 billion pada akhir bulan Jun.

Bank tidak memberikan butiran mengenai kemasukan wang tunai, tetapi kira-kira 26% peratus kenaikan dari bulan sebelumnya datang selepas kaya dengan minyak negara-negara Arab Teluk berjanji berbilion-bilion dolar dalam bantuan kepada kerajaan sementara Mesir ekoran 3 Julai rampasan kuasa.

Angka rizab baru adalah yang tertinggi mereka sejak November 2011. Walaupun angka rizab Julai mewakili rangsangan ketara, mereka masih kira-kira separuh daripada apa yang mereka sebelumnya kebangkitan 2011 yang menggulingkan Presiden Hosni Mubarak lama dari kuasa.

Associated Press pemberita Maggie Michael dan Aya Batrawy di Kaherah dan Juergen Baetz di Brussels menyumbang kepada laporan ini.

Photo: AP Penyokong Mesir Presiden Mohammed Morsi yang digulingkan memakai destar dengan penulisan Bahasa Arab yang berbunyi “Tiada tuhan melainkan Allah dan Muhammad adalah utusan’Allah” sambil berdoa dengan penyokong rakan-rakan di luar masjid Rabaah al-Adawiya, di mana penunjuk perasaan telah memasang kem dan mengadakan perhimpunan harian di Nasr City di Kaherah, Mesir, Ahad Ogos 4, 2013 (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Penyokong Mesir Presiden Mohammed Morsi yang digulingkan memakai destar dengan penulisan Bahasa Arab yang berbunyi “Tiada tuhan melainkan Allah dan Muhammad adalah utusan’Allah” sambil berdoa dengan penyokong rakan-rakan di luar masjid Rabaah al-Adawiya, di mana penunjuk perasaan telah memasang kem dan mengadakan perhimpunan harian di Nasr City di Kaherah, Mesir, Ahad Ogos 4, 2013 (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Penyokong bekas Presiden Mohammed Morsi melauang slogan Mesir semasa protes di luar masjid Rabaah al-Adawiya, di mana penunjuk perasaan telah memasang kem dan mengadakan perhimpunan harian di Nasr City di Kaherah, Mesir, Ahad 4 Ogos, 2013 (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Photo: AP Penyokong Mesir Presiden Mohammed Morsi yang digulingkan memakai ikatan kepala dengan tulisan Arab yang berbunyi “Tiada tuhan melainkan Allah dan Muhammad adalah utusan’Allah” serta mereka menunaikan Salat di luar masjid Rabaah al-Adawiya, di mana penunjuk perasaan telah memasang kem dan mengadakan perhimpunan harian di Nasr City di Kaherah, Mesir, Ahad 4 OGOS, 2013 (think IN pictures @1WORLDCommunity)

Penyokong Mesir menggulingkan Presiden Mohammed Morsi bersolat di luar masjid Rabaah al-Adawiya, di mana penunjuk perasaan telah dipasang kem dan mengadakan perhimpunan harian di Nasr City di Kaherah, Mesir, Ahad Ogos 4, 2013 (think IN pictures @1WORLDCommunity)

US official visits senior Egypt Islamist in jail

yaSalamUMATi -  CAIRO (AP) A top U.S. diplomat held talks with a jailed senior leader of the Muslim Brotherhood on Monday as part of mediation efforts to end the standoff between Egypt's military-backed government and protesters supporting ousted President Mohammed Morsi, Egyptian officials said.

The talks between U.S. Deputy Secretary of State William Burns and Khairat el-Shater, the powerful deputy head of the Brotherhood, took place in the prison were the Islamist figure is being held, the officials said on condition of anonymity because they were not authorized to brief the media.

Burns was accompanied by the foreign ministers of Qatar and the United Arab Emirates as well as an EU envoy. U.S. Embassy spokeswoman Patricia Kabra declined comment, but a spokesman for interim Egyptian President Adly Mansour confirmed the meeting. He said the four were also due to meet later Monday with another detained Brotherhood leader, Saad el-Katatni.

El-Shater was among a host of prominent Islamists arrested by authorities after the army ousted Morsi, a longtime Brotherhood member, on July 3. He has been charged with complicity in the killing of anti-Morsi protesters during the four days of protests that led up to the military coup.

The government officials did not say why Burns and the other diplomats visited el-Shater, who was widely believed along with the Brotherhood's spiritual leader Mohammed Badie to be the source of real power during Morsi's one year in power.

But Burns and the three other diplomats are in Egypt as part of international efforts to end a standoff between Morsi's supporters and the military-backed interim government. Also Monday, senior U.S. senators John McCain and Lindsey Graham arrived in Cairo at President Barack Obama's request to press for a quick return to civilian rule.

More than a month after Morsi's ouster, thousands of the Islamist leader's supporters remain camped out in two key squares in Cairo demanding his reinstatement. Egypt's military-backed interim leadership has issued a string of warnings for them to disperse or security forces will move in, setting the stage for a potential violent showdown.

Already, some 250 people have been killed in violence since Morsi's ouster, including at least 130 in two major clashes between security forces and supporters of the deposed president on July 8 and again on July 26 and early the next day.

In Brussels, an EU official said the main challenge at the moment was to build trust between the two sides so they can eventually sit down and talk. "We don't want to raise expectations at this moment. We are still working at the level of building confidence between the various sides," the official said on condition of anonymity because the talks were ongoing.

The official said such confidence-building measures could include releasing people, dropping charges against Brotherhood figures and breaking up the sit-ins. Morsi, Egypt's first freely elected president, has been held at an undisclosed location since his removal from office. Last week, he was visited by the EU's foreign policy chief Catherine Ashton and a group of African statesmen. Ashton said he was well and had access to TV and newspapers.

Morsi faces accusations of conspiring with the militant Palestinian Hamas group to escape prison in 2011. El-Shater, Badie and four others, meanwhile, are to go on trial on Aug. 25 on charges related to the killing of eight protesters outside the Brotherhood's Cairo headquarters during the mass protests leading up to the coup. Badie remains in hiding.

In a brief statement, the Brotherhood said Morsi remained the legitimately elected president who should be spoken to and not anyone else. It did not, however, condemn the Burns visit. Gehad el-Haddad, a Brotherhood spokesman, reinforced that position.

"Our position of full reversal of military coup is unchanged," he wrote on his Twitter account. The visit to el-Shater in prison came after Egypt's highest security body, which is led by the interim president and includes top Cabinet ministers, announced that the timeframe for any negotiated resolution to the current standoff should be "defined and limited."

It also called on the pro-Morsi protesters to abandon their sit-ins and join the political road map announced the day of the coup. With the Islamist-backed constitution adopted last year suspended and the legislature dominated by Morsi's supporters dissolved, the road map provides for a new or an amended constitution to be put to a national referendum later this year and presidential and parliamentary elections early in 2014.

Mansour's spokesman, Ahmed el-Muslemani, said not a "single step" of the road map would be changed and ruled out a referendum on the transition plan. His comments appeared designed to debunk speculation that the flurry of diplomatic visits is likely to persuade Egypt's interim government to offer substantive concessions to Morsi's supporters in return for an end to the sit-in protests.

Burns had extended his visit to Cairo by two days so he could have further talks with Egyptian leaders on Sunday and Monday. He met Defense Minister Gen. Abdel-Fatah el-Sissi, who led the July 3 coup, and the prime minister on Sunday. Kabra, the U.S. Embassy spokeswoman, would not say whether Burns intended to further extend his stay.

A rare piece of good news amid the turmoil came from the Central Bank Sunday when it announced that foreign reserves rose to their highest level in nearly two years, reaching $18.8 billion at the end of July or a nearly $4 billion jump from $14.9 billion at the end of June.

The bank did not provide details on the influx of cash, but the roughly 26 percent rise from the previous month comes after oil-rich Gulf Arab countries pledged billions of dollars in aid to Egypt's interim government in the wake of the July 3 coup.

The new reserve figures are their highest since November 2011. While July's reserve figures represent a significant boost, they are still roughly half of what they were prior to the 2011 uprising that ousted longtime President Hosni Mubarak from power.

Associated Press reporters Maggie Michael and Aya Batrawy in Cairo and Juergen Baetz in Brussels contributed to this report.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...