Monday 9 September 2013

Syria: Al ‘Qaeda dikaitkan pejuang mengambil bandar strategik Maaloula . . .


SitiWanMahani - Syria: Al ‘Qaeda dikaitkan pejuang mengambil bandar strategik Maaloula. Di Syria, pertempuran berat yang berterusan di dalam dan sekitar bandar strategik Maaloula yang hanya 43 kilometer dari Damsyik, berhampiran dengan sempadan Lubnan.

Pasukan tentera Syria telah mengambil sekumpulan wartawan dengan mereka, yang mendakwa telah mendapat kawasan itu tetapi laporan terbaru mengatakan pejuang pemberontak dikaitkan dengan kawalan Al ‘Qaeda telah kembali.

Maaloula adalah sebuah bandar KUNO purba dan Kristian adalah dalam senarai UNESCO tapak warisan DUNIA.

Kebimbangan yang semakin meningkat untuk ahli-ahli masyarakat Kristian yang yang pada masa lalu telah diserang oleh pejuang-pejuang Islam yang menuduh mereka bersimpati dengan kerajaan Assad.

Syria: al Qaeda linked fighters take strategic town of Maaloula. In Syria, heavy fighting is continuing in and around the strategic town of Maaloula which is only 43 kilometres from Damascus, close to the Lebanese border.

Syrian army troops took a group of journalists with them, claiming to have secured the area but latest reports say rebel fighters linked to al Qaeda have regained control.

Maaloula is an ancient Christian town and is on a UNESCO list of world heritage sites.

Concerns are growing for members of its Christian community which has in the past been attacked by Islamist fighters who accuse them of sympathising with the Assad government.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...