Friday 1 November 2013

Serangan ISRAEL ke atas pangkalan pertahanan SYRIA Usaha untuk Menggagalkan Rundingan Damai . . .



SitiWanMahani - Serangan yang didakwa Israel pada asas pertahanan udara Syria ber-hampiran bandar pelabuhan Latakia lewat Khamis mempunyai pelbagai tujuan - tidak kurangnya yang mana adalah untuk melemahkan rundingan damai Syria, bekas Senat Amerika Syarikat dasar luar penganalisis James Petras memberitahu RT.

Seorang pegawai pentadbiran Obama memberitahu AP bahawa serangan itu berlaku dalam sekelip mata pada hari Khamis, tetapi dengan syarat tidak ada maklumat lanjut. Seorang lagi pegawai keselamatan memberitahu agensi berita bahawa ia berlaku di bandar pelabuhan Syria Latakia, dan sasaran adalah peluru berpandu buatan Russia SA -125.

“Usaha Israel ‘untuk melemahkan [rundingan damai] dengan menyokong pembangkang telah gagal,” kata Petras. “Saya fikir ini adalah jelas satu usaha untuk mensabotaj rundingan yang mungkin berlaku tidak lama lagi.”

Petras juga melihat pendirian agresif Israel terhadap Syria sebagai sebahagian daripada “dasar . . . untuk memusnahkan mana-mana musuh daripada rebutan tanah di Palestin, dan Syria sememangnya sekutu rakyat Palestin.”

RT: Adakah laporan ini mengejutkan anda ?

James Petras: Saya rasa ia agak boleh dipercayai. Saya rasa tidak ada soalan bahawa Israel terlibat secara langsung dalam usaha untuk melemahkan proses damai di Syria. Masyarakat antarabangsa sedang mencari sangat baik pada kemusnahan Syria daripada senjata kimia. Ada satu usaha dijalankan jelas untuk menganjurkan rundingan damai antara pembangkang dan kerajaan di Geneva. Usaha Israel “untuk melemahkan bahawa dengan menyokong pembangkang telah gagal. Saya rasa ini adalah jelas satu usaha untuk mensabotaj rundingan yang mungkin berlaku tidak lama lagi.

RT: Mengapa anda berfikir Israel akan mengambil jalan keluar dengan apa-apa tindakan dan menjejaskan rundingan damai apabila Syria tidak stabil akan menjadikannya lebih daripada ancaman ?

James Petras: Saya fikir sebab itu adalah bahawa dasar Israel adalah untuk memus-nahkan mana-mana musuh daripada rebutan tanah di Palestin, dan Syria sememangnya sekutu Palestin. Mereka menyokong Palestin penentuan sendiri. Dan Syria juga merupakan sekutu Iran. Jadi dasar Israel adalah kaedah atau kehancuran. Dan mereka kini menyokong pembangkang, bukan kerana mereka mengharapkan pembangkang untuk menjadi lebih baik tetapi kerana sokongan berterusan untuk pembangkang akan mengekalkan dan memusnahkan ekonomi Syria dan melemahkan masyarakat awam dan mana-mana modus vivendi. Saya juga rasa ini adalah satu ‘precedent’ untuk serangan yang boleh didapati di Iran. Saya fikir Israel telah menolak di sini di Kongres Amerika Syarikat, pergi untuk seluruh hog menolak undang-undang yang akan mencekik ekonomi Iran sama seperti rundingan damai antara 5 + 1 sedang dijalankan. Jadi saya fikir serangan ini ke atas Syria mempunyai pelbagai tujuan. Satu, sebagai gangguan dari bangunan 1,500 pangsapuri baru di Timur Jerusalem. Saya fikir ia adalah satu cara isyarat keunggulan di rantau itu, dan saya fikir ia adalah satu cara untuk melemahkan rintangan Syria kepada pembang-kang.

RT: Tetapi jika serangan menyasarkan Hezbollah - yang Israel menganggap organisasi pengganas - bahawa tidak ‘justifikasi’ ?

James Petras: Saya rasa ini adalah tidak masuk akal. Hizbullah tidak menyerang Israel, Israel menyerang selatan Lubnan. Israel melanggar ruang udara Lebanon. Mereka melanggar sempadan Lebanon, dan bukan sebaliknya. Mata segala-galanya kepada Israel agresif. Biasanya, ini jenis tindakan perang oleh Israel akan menerima hukuman dan kritikan yang kuat.

RT: Jika terbukti bahawa Israel telah menyerang negeri lain berdaulat tanpa provokasi, yang akan merupakan satu jenayah perang?

James Petras: Tepat betul, dan satu-satunya cara Israel boleh bertindak dengan sewenang-wenangnya kerana di Amerika Syarikat, Tiang yang Ke-5 Israel begitu berpengaruh di Capitol Hill dan, khususnya, ia adalah berpengaruh dalam rejim Obama. Tidak ada temujanji yang berlaku di dalam rejim Obama yang tidak menyebabkan seorang pegawai pro-Israel. Lihatlah Commerce, melihat Perbendaharaan, melihat Perdagangan. Semua perlantikan - [Wakil Perdagangan Amerika Syarikat Michael] Froman, [Jabatan Perbendaharaan Setiausaha Jack] Lew, [Jabatan Perdagangan Setiausaha Penny] Pritzker - semua fanatik pro- Israel. Saya rasa ini adalah salah satu masalah. Amerika Syarikat tidak bertindak selaras dengan undang-undang antarabangsa apabila ia datang kepada jenayah perang Israel.


WatchMoreVideos MALHAMA Which Already Started 

ISRAEL Strike on Syrian defense base an attempt to derail 
peace talks . . .

An alleged Israeli strike on a Syrian air defense base near the port city of Latakia late Thursday had multiple purposes - not least of which was to undermine Syrian peace negotiations, former US Senate foreign policy analyst James Petras told RT.

An Obama administration official told AP that the attack happened overnight on Thursday, but provided no further details. Another security official told the news agency that it took place in the Syrian port city of Latakia, and that the targets were Russian-made SA-125 missiles.

“The Israelis’ efforts to undermine [peace talks] by supporting the opposition have failed,” Petras said. “I think this is clearly an effort to sabotage the negotiations that may take place shortly.”

Petras also sees Israel’s aggressive stance against Syria as part of a “policy...to destroy any adversary of its land grabs in Palestine, and Syria is certainly an ally of the Palestinians.”

RT: Do these reports surprise you?

James Petras: I think they’re quite reliable. I think there’s no question that Israel is deeply involved in trying to undermine the peace process in Syria. The international community is looking very favorably on Syria’s destruction of the chemical weapons. There’s an effort clearly underway to organize peace negotiations between the opposition and the government in Geneva. The Israelis’ efforts to undermine that by supporting the opposition have failed. I think this is clearly an effort to sabotage the negotiations that may take place shortly.

RT: Why do you think Israel would resort to such actions and undermine peace talks when an unstable Syria would be more of a threat?

James Petras: I think the reason is that Israel’s policy is to destroy any adversary of its land grabs in Palestine, and Syria is certainly an ally of the Palestinians. They support Palestinian self-determination. And Syria is also an ally of Iran. So the Israeli policy is rule or ruin. And they are now supporting the opposition, not because they expect the opposition to be any better but because the continuing support for the opposition will perpetuate and destroy the economy of Syria and undermine civil society and any modus vivendi. I also think this is a precedent for a possible attack on Iran. I think the Israelis have been pushing here in the US Congress, going whole-hog to push legislation that would strangle the Iranian economy just as the peace negotiations between the 5+1 is underway. So I think this attack on Syria has multiple purposes. One, as a distraction from its building 1,500 new apartments in East Jerusalem. I think it’s a way of signaling its superiority in the region, and I think it’s a way of undermining Syria’s resistance to the opposition.

RT: But if these strikes are targeting Hezbollah - which Israel considers a terrorist organization - isn't that a justification?

James Petras: I think this is ridiculous. Hezbollah did not invade Israel, Israel invaded southern Lebanon. Israel violates the skies over Lebanon. They violate the borders of Lebanon, and not vice versa. Everything points to an aggressive Israel. Normally, these kinds of acts of war by Israel would receive sanctions and strong criticism.

RT: If it is proven that Israel has attacked another sovereign state without provocation, would that constitute a war crime?

James Petras: Exactly right, and the only way Israel can act with impunity is because in the United States, the Israeli Fifth Column is so influential on Capitol Hill and, in particular, it is influential within the Obama regime. There is hardly an appointment that goes on in the Obama regime which doesn’t result in a pro-Israeli official. Look at Commerce, look at Treasury, look at Trade. All the appointments - [US Trade Representative Michael] Froman, [Dept. of Treasury Secretary Jack] Lew, [Dept. of Commerce Secretary Penny] Pritzker - are all pro-Israel zealots. I think this is one of the problems. The US does not act in accordance with international law when it comes to Israeli war crimes.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...