Saturday 7 December 2013

AP NewsBreak: YAMAN berkata SAUDI di belakang SERANGAN . . .

Peta menempatkan serangan di Sanaa, Yaman. 2c x 5 inci; 96.3 mm x 127 mm  (Map locates attack in Sanaa, Yemen.; 2c x 5 inches; 96.3 mm x 127 mm (Photo AP – think IN pictures @1WORLD Community)

Ct1Mahani | SitiWanMahani ADEN,  Yaman (AP) militan Arab di belakang penge-boman kereta besar-besaran dan serangan ke atas ibu pejabat tentera Yaman yang mengorbankan lebih daripada 50 orang, termasuk orang asing, penyiasat berkata dalam satu laporan awal yang dikeluarkan Jumaat. Al-Qaeda mendakwa bertanggungjawab bagi serangan itu, berkata ia adalah tindakan balas terhadap serangan Drone Amerika Syarikat yang telah membunuh ramai pemimpin rangkaian pengganas itu.

Serangan itu - yang dahsyat di Sanaa sejak Mei 2012 - menandakan peningkatan dalam pertempuran rangkaian keganasan untuk menjejaskan kerajaan Amerika Syarikat - bersekutu dan menjejaskan kestabilan negara Arab yang miskin walaupun serangan Drone dan satu siri serangan tentera yang disokong terhadapnya. Tentera Amerika Syarikat juga telah berlatih dan melengkapkan pasukan khas Yaman, dan bertukar-tukar perisikan dengan kerajaan pusat.

Penyiasat tentera digambarkan operasi 2 peringkat, dengan berkata militan bersenjata memakai pakaian seragam tentera pertama meletupkan kereta dipenuhi dengan 500 kilogram (lebih daripada £ 1,100) bahan letupan berhampiran sebuah pintu masuk, kemudiannya berpecah kepada kumpulan-kumpulan yang melanda sebuah hospital tentera dan makmal, menembak askar, doktor, jururawat, doktor dan pesakit.

Pegawai sebelum ini berkata 11 militan terbunuh termasuk penyerang berani mati yang memandu kereta. Ia tidak jelas jika penyerang ke-12 telah ditangkap atau melarikan diri. Jawatankuasa penyiasatan yang diketuai oleh Yaman Ketua Staf Jeneral Ahmed al-Ashwal Ada laporan mengatakan ditembak pengawal di luar pintu-pintu hospital tentera, yang membolehkan penyerang berani mati untuk memandu kereta di dalamnya, tetapi Gunfight yang memaksa dia untuk meledakkan bahan letupan di hadapan mencapai sasarannya. Ia berkata 12 militan terbunuh, termasuk Saudi.

2 orang pegawai tentera memberitahu Associated Press bahawa tentera yang cedera telah memberitahu mereka penyerang yang menyerbu hospital dipisahkan orang asing dan menembak semua orang di kepala. Pegawai-pegawai tentera yang lain berkata ejen keselamatan Amerika telah membantu dengan siasatan, tetapi itu tidak dapat disahkan. Semua pegawai berbicara dengan syarat tanpa nama kerana mereka tidak dibenarkan untuk memberi taklimat kepada pemberita.

Komando Yaman dan pasukan keselamatan lain mengepung militan sebelum mereka boleh mencapai bangunan utama kementerian itu, menghalang mereka daripada pergi lebih jauh daripada pintu masuk kementerian itu. Semua penyerang dibunuh oleh 16:30 Khamis, menurut jawatankuasa itu.

Pasukan keselamatan Yaman telah melancarkan pemburuan orang yang di ibu negara untuk mencari pelaku, mencetuskan gunbattles yang mengorbankan 5 militan disyaki dan komando Yaman, kata pegawai. Jawatankuasa, yang menghantar laporan kepada Presiden Yaman Abed Rabbo Mansour Hadi, tidak menjelaskan bagaimana ia datang kepada kesimpulan Laporan itu dibacakan di TV negeri dan salinan telah diperolehi oleh Associated Press. Hadi bertemu hari Jumaat dengan utusan PBB ke Yaman Jamal Benomar untuk membincangkan serangan itu. Beliau berkata bahawa “beberapa penyerang telah ditangkap,” tanpa menerangkan lebih lanjut. Beliau menambah bahawa “penjenayah tidak akan terlepas keadilan.”

Laporan itu juga menaikkan jumlah kematian kepada 56 dan berkata lebih 200 orang cedera. Orang asing terbunuh termasuk dua pekerja bantuan dari Jerman, 2 doktor dari Vietnam, 2 jururawat dari Filipina dan seorang jururawat dari India, menurut Suruhan-jaya Keselamatan Tertinggi Yaman.

Tetapi jurucakap Bahagian di Filipina Luar Negeri, Raul Hernandez, berkata Jumaat bahawa 7 rakyat Filipina terbunuh dalam serangan itu, termasuk seorang doktor dan juru-rawat, manakala 11 yang lain cedera. Mangsa-mangsa adalah antara 40 pekerja Filipina di hospital. Hernandez berkata konsul kehormat di Filipina dilaporkan bahawa orang lain terselamat dengan berpura-pura mati.

Ia tidak segera mungkin untuk mendamaikan akaun bercanggah. Tetapi pegawai-pegawai dari hospital tentera berkata Jumaat bahawa sekurang-kurangnya 10 orang warga asing telah dibunuh. Jurucakap Kementerian Luar Jerman Martin Schaefer juga mengumumkan Jumaat bahawa pekerja Jerman kumpulan bantuan melakukan kerja bagi pihak kerajaan Jerman telah diarahkan untuk meninggalkan Yaman “secepat mungkin” dan “sehingga diberitahu kelak.”

Schafer juga berkata Kedutaan Jerman akan terus beroperasi dengan kakitangan diku-rangkan dan “langkah-langkah keselamatan yang sepadan.” Al-Qaeda di Semenanjung Arab, sebagai kumpulan yang diketahui, adalah hasil dari penggabungan oleh cawangan Yaman dan Arab kumpulan itu selepas tindakan keras dalam kerajaan jiran yang berkuasa. Di kalangan pemimpin adalah satu lagi Arab, Ibrahim al-Asiri. Serangan berdengung dan perbalahan melalui tentera yang bermula pada bulan Jun 2012 telah didorong militan dari selatan kubu kuat mereka telah merampas tahun sebelumnya, semasa kegawatan politik Yaman di tengah-tengah Spring Arab.

Lengan media AQAP, al-Mallahem, berkata pada akaun Twitter pada Jumaat bahawa ia telah mensasarkan bangunan Kementerian Pertahanan kerana ianya “menempatkan bilik kawalan Drone dan pakar-pakar Amerika.” Ia berkata ibu pejabat keselamatan yang digunakan oleh Amerika dalam peperangan mereka adalah “sasaran yang sah.”

Amerika Syarikat menganggap Yaman cawangan al-Qaeda untuk menjadi yang paling aktif di DUNIA dan ia telah meningkat serangan berdengung terhadap militan di Yaman, membunuh ramai pemimpin militan, termasuk No 2 angka kumpulan Saeed al-Shihri, Saudi yang telah mati akibat luka yang dialami dalam serangan pada November 2012.

Asap naik selepas letupan di kompleks Kementerian Pertahanan di Sanaa, Yaman, KHAMIS, 5 DISEMBER, 2013. Tentera dan pegawai hospital di Yaman berkata letupan besar di Kompleks Kementerian Pertahanan di tengah-tengah ibu negara, Sanaa, telah cedera puluhan orang, ramai daripadanya yang parah.  (Smoke rises after an explosion at the Defense Ministry complex in Sanaa, Yemen, Thursday, Dec. 5, 2013. Military and hospital officials in Yemen said a large explosion at the Defense Ministry complex in the center of the capital, Sanaa, has wounded tens of people, many of them seriously. (Photo AP – think IN pictures @1WORLD Community)

Kawah dan kenderaan rosak selepas letupan di kompleks Kementerian Pertahanan di Sanaa, Yaman, Khamis, 5 Disember, 2013. Seorang pengebom berani mati meletupkan beliau kereta bahan sarat-letupan Khamis di Kementerian Pertahanan Yaman, membunuh tentera lebih dari sedozen dan mencederakan sekurang-kurangnya 40 dalam serangan menekankan ancaman yang berterusan kepada kestabilan dan keselamatan negara Arab yang miskin, kata pegawai tentera dan hospital. Photo AP – think IN pictures @1WORLD Community)

Kenderaan rosak selepas letupan di kompleks Kementerian Pertahanan di Sanaa, Yaman, Khamis 5 Disember, 2013. Seorang pengebom berani mati meletupkan kereta beliau bahan sarat-letupan Khamis di Kementerian Pertahanan Yaman, membunuh tentera lebih dari sedozen dan mencederakan sekurang-kurangnya 40 dalam serangan menekankan ancaman yang berterusan kepada kestabilan dan keselamatan negara Arab yang miskin, kata pegawai tentera dan hospital. (Photo AP – think IN pictures @1WORLD Community)

Dalam foto ini disediakan oleh Kementerian Pertahanan Yaman, pasukan keselamatan adalah di tempat kejadian selepas letupan di kompleks Kementerian Pertahanan di Sanaa, Yaman, Khamis Disember 5, 2013. Sebuah kereta pengebom berani mati melanda Yaman Kementerian Pertahanan Khamis, membunuh tentera lebih dari sedozen dan membuka jalan bagi segerobak lelaki bersenjata memakai pakaian seragam tentera untuk menyerang kawasan yang dikawal ketat di ibu negara Sanaa, kata pegawai tentera dan hospital. (Photo AP – think IN pictures @1WORLD Community)

Pasukan keselamatan di tempat kejadian selepas letupan di kompleks Kementerian Pertahanan di Sanaa, Yaman, KHAMIS, 5 Disember, 2013. Sebuah kereta berani mati pengebom melanda Yaman Kementerian Pertahanan Khamis, membunuh tentera lebih dari sedozen dan membuka jalan bagi segerobak lelaki bersenjata memakai pakaian seragam tentera untuk menyerang kawasan yang dikawal ketat di ibu negara Sanaa, kata pegawai tentera dan hospital. (Photo AP – think IN pictures @1WORLD Community)

Kerosakan berat selepas letupan di kompleks Kementerian Pertahanan di Sanaa, Yaman, khamis 5 Disember, 2013. Sebuah kereta pengebom berani mati melanda Yaman Kementerian Pertahanan Khamis, membunuh tentera lebih dari sedozen dan membuka jalan bagi segerobak lelaki bersenjata memakai pakaian seragam tentera untuk menyerang kawasan yang dikawal ketat di ibu negara Sanaa, kata pegawai tentera dan hospital. (Photo AP – think IN pictures @1WORLD Community)

Kenderaan rosak selepas letupan di kompleks Kementerian Pertahanan di Sanaa, Yaman, Khamis 5 Disember, 2013. Seorang pengebom berani mati meletupkan kereta beliau bahan sarat-letupan Khamis di Kementerian Pertahanan Yaman, membunuh tentera lebih dari sedozen dan mencederakan sekurang-kurangnya 40 dalam serangan menekankan ancaman yang berterusan kepada kestabilan dan keselamatan negara Arab yang miskin, kata pegawai tentera dan hospital. (Photo AP – think IN pictures @1WORLD Community)

Paramedik memuatkan mangsa ke dalam ambulans selepas letupan di kompleks Kementerian Pertahanan di Sanaa, Yaman, Khamis 5 Disember, 2013. Sebuah kereta pengebom berani mati melanda Yaman Kementerian Pertahanan Khamis, membunuh tentera lebih dari sedozen dan membuka jalan bagi segerobak lelaki bersenjata memakai pakaian seragam tentera untuk menyerang kawasan yang dikawal ketat di ibu negara Sanaa, kata pegawai tentera dan hospital. (Photo AP – think IN pictures @1WORLD Community)

Dalam foto ini disediakan oleh Kementerian Pertahanan Yaman, Presiden Yaman Abed Rabbo Mansour Hadi, (tengah) mendengar kepada komander tentera di Kompleks Kementerian Pertahanan selepas letupan di kompleks itu di Sanaa, Yaman, KHAMIS, 5 Disember, 2013. Seorang pengebom berani mati meletupkan kereta beliau bahan letupan-sarat Khamis di Kementerian Pertahanan Yaman, membunuh tentera lebih dari sedozen dan mencederakan sekurang-kurangnya 40 dalam serangan menekankan ancaman yang berterusan kepada kestabilan dan keselamatan negara Arab yang miskin, kata pegawai tentera dan hospital. (Photo AP – think IN pictures @1WORLD Community)


AP NewsBreak: Yemen says SAUDIs behind Attack

ADEN, Yemen (AP) Saudi militants were behind the massive car bombing and assault on Yemen's military headquarters that killed more than 50 people, including foreigners, investigators said in a preliminary report released Friday. Al-Qaida claimed responsibility for the attack, saying it was retaliation for U.S. drone strikes that have killed dozens of the terror network's leaders.

The attack - the deadliest in Sanaa since May 2012 - marked an escalation in the terror network's battle to undermine the U.S.-allied government and destabilize the impoverished Arab nation despite the drone strikes and a series of U.S.-backed military offensive against it. U.S. forces also have been training and arming Yemeni special forces, and exchanging intelligence with the central government.

Military investigators described a two-stage operation, saying heavily armed militants wearing army uniforms first blew up a car packed with 500 kilograms (more than 1,100 pounds) of explosives near an entrance gate, then split into groups that swept through a military hospital and a laboratory, shooting at soldiers, doctors, nurses, doctors and patients.

Officials earlier said 11 militants were killed, including the suicide bomber who drove the car. It was not clear if the 12th attacker was captured or escaped. The investigative committee led by Yemen's Chief of Staff Gen. Ahmed al-Ashwal, said militants shot the guards outside the gates of the military hospital, allowing the suicide bomber to drive the car inside, but a gunfight forced him to detonate his explosives before reaching his target. It said the 12 militants killed, included Saudis.

Two military officials told The Associated Press that wounded soldiers had told them the assailants who stormed the hospital separated out the foreigners and shot everybody in the head. Other military officials said American security agents were helping with the investigations, but that could not be confirmed. All officials spoke on condition of anonymity because they were not allowed to brief reporters.

Yemeni commandos and other security forces besieged the militants before they could reach the ministry's main building, preventing them from going further than the ministry's entrance gate. All the attackers were killed by 4:30 p.m. Thursday, according to the committee.

Yemeni security forces launched a manhunt in the capital to find the perpetrators, sparking gunbattles that killed five suspected militants and a Yemeni commando, officials said. The committee, which sent its report to Yemeni President Abed Rabbo Mansour Hadi, did not explain how it came to its conclusions The report was read on state TV and a copy was obtained by The Associated Press. Hadi met Friday with the U.N. envoy to Yemen Jamal Benomar to discuss the attack. He said that "a number of assailants have been arrested," without elaborating. He added that the "criminals will not escape justice."

The report also raised the death toll to 56 and said more than 200 people were wounded. The foreigners killed included two aid workers from Germany, two doctors from Vietnam, two nurses from the Philippines and a nurse from India, according to Yemen's Supreme Security Commission.

But a spokesman for the Philippines' Department of Foreign Affairs, Raul Hernandez, said Friday that seven Filipinos were killed in the attack, including a doctor and nurses, while 11 others were wounded. The victims were among 40 Filipino workers in the hospital. Hernandez said that the Philippines' honorary consul reported that the others survived by pretending to be dead.

It was not immediately possible to reconcile the conflicting accounts. But officials from the military hospital said Friday that at least 10 foreigners had been killed. Germany's foreign ministry spokesman Martin Schaefer also announced Friday that German employees of aid groups doing work on behalf of the German government have been ordered to leave Yemen "as quickly as possible" and "until further notice."

Schafer also said the German embassy will continue to operate with reduced staff and "corresponding security measures." Al-Qaida in the Arabian Peninsula, as the group is known, is the product of a merger by the group's Yemeni and Saudi branches after a crackdown in the powerful neighboring kingdom. Among its leaders is another Saudi, Ibrahim al-Asiri. The drone strikes and military offensives that began in June 2012 have driven militants from southern strongholds they had seized a year earlier, during Yemen's political turmoil amid the Arab Spring.

AQAP's media arm, al-Mallahem, said on its Twitter account Friday that it had targeted the Defense Ministry building because it "accommodates drone control rooms and American experts." It said security headquarters used by the Americans in their war are "legitimate targets."

The United States considers the Yemeni al-Qaida branch to be the most active in the world and it has escalated drone attacks against the militants in Yemen, killing many militant leaders, including the group's No. 2 figure Saeed al-Shihri, a Saudi who was died of wounds sustained in a strike in November 2012.

Associated Press writer Maggie Michael in Cairo contributed to this report.


YEMEN berkata SAUDI di sebalik Serangan pengganas

SitiWanMahani Yemen berkata, kebanyakan militan di sebalik serangan Khamis pada Kementerian Pertahanan adalah warga Saudi.

Satu laporan awal oleh penyiasat tentera berkata terdapat kira-kira 12 penyerang, dan kesemua mereka telah terbunuh. Ia menambah bahawa jawatankuasa siasatan masih bekerja pada mendapatkan lebih banyak maklumat mengenai penyerang dan matlamat mereka.

Pada hari Khamis, lelaki bersenjata dalam pakaian seragam tentera melepaskan temba-kan di tentera menjaga salah satu hospital di dalam kawasan tentera selepas meletupkan kereta dipenuhi dengan bahan letupan.

Serangan itu meninggalkan 56 orang terbunuh dan lebih 200 yang tercedera. Antara yang terbunuh ialah pegawai perubatan dari Jerman, Vietnam, India, dan Filipina. Sekumpulan militan bergabung dengan al-Qaeda telah mendakwa bertanggungjawab bagi serangan itu.

 Yemen Says Saudis behind terrorist Attack

Yemen says most of the militants behind the Thursday attack on its Defense Ministry were Saudi nationals.

A preliminary report by military investigators says there were about 12 attackers, and all of them were killed. It added that the investigation committee is still working on acquiring more information about the attackers and their goals.

On Thursday, gunmen in army uniforms opened fire at soldiers guarding one of the hospitals inside the military compound after blowing up a car packed with explosives.

The attack left 56 people killed and over two-hundred wounded. Among the dead were medics from Germany, Vietnam, India, and the Philippines. A militant group affiliated to al-Qaeda has claimed responsibility for the attack.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...