Friday 24 January 2014

Facebook boleh MATI dalam beberapa TAHUN, Seperti ‘penyakit-penyakit yang berjangkit’ - kajian

Reuters/Eric Thayer (think IN pictures @1WORLDCommunity)

SitiWanMahani – Revolusi rangkaian sosial adalah kehilangan gembar-gembur - cepat dan boleh mati dalam beberapa tahun. Pertumbuhannya (dan pelunturan) telah diban-dingkan dengan penyakit oleh ahli-ahli sains. Menggunakan model matematik, mereka mencatatkan kematian Facebook.

Kertas (paper) yang belum diperiksa setakat ini dari Universiti Princeton telah ditulis oleh John Cannarella dan Joshua Spechler Jabatan Kejuruteraan Mekanikal dan Aeroangkasa. Walau-pun tidak tepat jabatan sosiologi, penemuan mereka membuat beberapa sambun-gan yang menarik antara perkara ketara dan tidak ketara.

Kajian ini menggunakan model epidemiologi standard berurusan dengan lifespans penya-kit dan dinamik. Dengan hanya akan ‘Google Trends’ untuk statistik carian secara percuma, Cannarella dan Spechler dapat membuat gambarajah fasa yang berbeza laman rangkaian sosial akan melalui, yang rapat sepadan dengan penyakit contohnya ‘adoption’, ‘abandon-ment’ phases.

Para penyelidik mula digunakan bilangan pertanyaan carian untuk MySpace, laman popular yang sama yang mengalami peningkatan yang curam dan penurunan yang lebih curam. Versi terkini formula mereka, termasuk ‘phases’, itu kemudiannya digunakan untuk Facebook.

Facebook Could Die out in few years, like 
'infectious disease' – study

The revolutionary social network is losing its hype – quickly and could die in a couple of years. Its growth (and fading) has been compared to a disease by scientists. Using a mathematical model, they charted Facebook’s demise.

The so far unreviewed paper from Princeton University was written by John Cannarella and Joshua Spechler of the Department of Mechanical and Aerospace Engineering. Although not exactly a sociology department, their findings make some interesting connections between tangible and non-tangible things.

The study uses standard epidemiological models dealing with disease lifespans and dynamics. By simply going to ‘Google Trends’ for freely available search statistics, Cannarella and Spechler are able to make a diagram of the different phases a social networking site goes through, which very closely match that of a disease e.g. ‘adoption’, ‘abandonment’ phases.

The researchers first used the number of search queries for MySpace, a similar popular site which experienced a steep rise and an even steeper decline. An updated version of their formula, including the phases, was then applied to Facebook.

AFP Photo/Lionel Bonaventure (think IN pictures @1WORLD Community)

Dan matematik mengatakan rangkaian gergasi adalah pada permulaan perlahan ‘phase’ pembuangannya, yang bermaksud beberapa tahun akan datang dapat melihat satu pengurangan pesat dalam populariti. Bagaimana nombor mencari Facebook? Untuk mele-takkan ia sedikit, tidak baik. Jika model adalah betul, syarikat itu berdiri untuk kehilangan 80 % peratus daripada pangkalan pengguna di 2015 - 2017.

Model ini kerja-kerja dengan membandingkan dinamik penerimaan dan pengabaian di pelbagai rangkaian sosial dengan dinamik sama mengawal kehidupan penyakit berjangkit. Ia adalah analogi yang terbaik pasukan dapat mencari, kerana, serupa dengan bagaimana jangkitan kerja-kerja, orang menyertai rangkaian apabila mereka melihat bahawa rakan-rakan mereka telah menyertainya.

Idea untuk memohon model epidemiologi kepada situasi bukan penyakit bukanlah sama ada sesuatu yang baru. Dan penyebaran idea-idea adalah satu proses yang amat serupa, kerana “seperti penyakit , [mereka] telah ditunjukkan untuk menyebarkan infectiously antara orang-orang sebelum akhirnya pupus,” pasangan itu berkata. Sama seperti penyakit meninggalkan badan sakit secara beransur-ansur, “manifesters ' idea akhirnya hilang minat dengan idea dan tidak lagi nyata idea itu.” Cannarella dan Spechler membanding-kan ini untuk membangunkan “imuniti” kepadanya.

Google telah memainkan peranan penting dalam sejumlah besar penyelidikan yang berbeza, dari model ekonomi untuk wabak selesema. Korelasi frekuensi pertanyaan carian dengan kes-kes sebenar telah terbukti menjadi kaedah yang sangat handal. Dan tidak seperti data dan/atau pandangan diperolehi secara manual, dan daripada perbualan sebenar dan soal selidik, carian data adalah lebih cepat.

Tambahan pula, kerana talian rangkaian sosial bilangan pengguna data adalah sangat sukar untuk mendapatkan, Cannarella dan Spechler hanya digunakan sebagai proksi penyakit yang berdaya maju.

Graf berikut menunjukkan kebangkitan dan kejatuhan MySpace dan Facebook, di mana kemudiannya memang kelihatan pada awal penurunan.

And the math says the networking giant is at the slow beginning of its abandonment phase, which means the next few years could see a rapid decline in popularity. How do the numbers look for Facebook? To put it mildly, not good. If the model is correct, the company stands to lose 80 percent of its user base in 2015-2017.

The model works by comparing the dynamics of adoption and abandonment across social networks with the same dynamics regulating the life of an infectious disease. It was the best analogy the team could find, because, similar to how an infection works, people join a network when they see that their friends have joined.

The idea for applying epidemiological models to non-disease situations is not new either. And the spread of ideas is a remarkably similar process, because “like diseases, [they] have been shown to spread infectiously between people before eventually dying out,” the pair say. Similar to a disease leaving the sick body gradually, “idea ‘manifesters’ ultimately lose interest with the idea and no longer manifest the idea.” Cannarella and Spechler compare this to developing “immunity” to it.

Google has been instrumental in a vast number of different researches, ranging from economics models to flu epidemics. The correlation of search query frequencies with real-life cases has proven to be a very reliable method. And unlike data and/or views obtained manually, and from real conversations and questionnaires, search data is much faster.

Furthermore, because online social network user number data is very difficult to obtain, Cannarella and Spechler simply used diseases as a viable proxy.

The following graph illustrates the rise and fall of MySpace and Facebook, in which the latter indeed appears to be at the beginning of a decline.

Pemodelan epidemiologi talian dinamik rangkaian sosial, John Cannarella, Joshua A. Jabatan Spechler Mekanikal dan Kejuruteraan Aeroangkasa, Universiti Princeton, Princeton, NJ, Amerika Syarikat (think IN pictures @1WORLD Community)

Penurunan yang bermula pada tahun 2013, kira-kira masa yang penyelidikan lain baru-baru mencadangkan (suggestedbahawa gergasi rangkaian sosial telah mula kehilangan pangkalan pengguna remaja yang lebih muda, mendadak.

Walaupun nombor dan ramalan melihat pepejal, pasangan itu enggan memberikan seba-rang ulasan sebenar kepada akhbar sebelum kertas mereka telah meluluskan semakan.

Tambahan pula, ada yang mengatakan ia adalah langkah yang bijak untuk ingat bahawa Canarella dan Spechlrer datang dari jabatan universiti yang mempunyai sedikit kaitan dengan sosiologi atau penyelidikan sosial. Oleh itu, kajian lanjut perlu dijalankan jika kesimpulan azab ini akan berlaku Facebook adalah untuk diberi perhatian serius.

That decline started in 2013, around the time other recent research suggested that the social networking giant has started to lose its younger teenage user base, dramatically.

Although the numbers and predictions look solid, the pair refuses to give any real comment to the press before their paper has passed a peer review.

Furthermore, some say it would be wise to remember that Canarella and Spechlrer come from a university department that has very little to do with sociology or social research. Therefore, further studies should be undertaken if this conclusion on Facebook’s impending doom is to be taken seriously.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...