Friday 24 January 2014

Verizon mengakui bahawa KERAJAAN-kerajaan Meminta MAKLUMAT pelanggan yang banyak

Reuters/Dado Ruvic (think IN pictures @1WORLDCommunity)

SitiWanMahani – Verizon Communications minggu ini menjadi syarikat Amerika yang pertama seumpamanya untuk menerbitkan maklumat mengenai bilangan permintaan untuk data pengguna yang diterima tahun lepas daripada penyiasat persekutuan dan agensi-agensi penguatkuasaan undang-undang .

Laporan (report) yang dipanggil ketelusan Verizon, yang dikeluarkan oleh telekom ger-gasi pada Rabu, mendedahkan bahawa tempatan, negeri dan persekutuan agensi-agensi penguatkuasaan undang-undang di Amerika Syarikat meminta maklumat pelang-gan tidak kurang daripada 320,000 kali sepanjang tahun kalendar yang terakhir. Negara yang dihantar dalam kebanyakan permintaan yang ke-2 adalah Jerman dengan 2,996.

“Secara keseluruhan, kami menyaksikan peningkatan dalam bilangan permintaan yang kami terima pada 2013,” syarikat telekomunikasi mengakui, “berbanding dengan 2012.”

Dalam bahawa kumpulan dari Amerika Syarikat, Verizon mengakui, adalah kira-kira 164,000 sepina, 70000 perintah mahkamah, 36,000 waran dan secara kasar 50,000 permin-taan kecemasan untuk maklumat yang diterbitkan dalam keadaan melampau.

Sekitar 7,800 daripada mereka perintah mahkamah diperlukan Verizon untuk menye-diakan pihak berkuasa dengan maklumat pelanggan - sama ada yang berkaitan dengan telefon atau internet yang digunakan - dalam masa sebenar, dan satu lagi 1,500 atau lebih permintaan wiretap juga dipaksa syarikat untuk memberitahu penguatkuasaan undang-undang memantau kandungan yang dipamerkan sama ada dalam talian atau melalui telefon kerana ia berlaku.

Sekitar 14,500 waran telah diterima daripada agensi yang berminat dalam mengum-pulkan kandungan yang disimpan dari Verizon, termasuk tetapi tidak terhad kepada e-mel dan mesej teks yang dihantar melalui perkhidmatan mereka.

Selain itu, Biro Persekutuan Amerika Syarikat Siasatan dipaksa Verizon tahun lepas bagi maklumat pelanggan melalui Surat Keselamatan Negara, atau NSLs, antara 1,000 dan 2,000 kali. FBI tidak perlu pergi ke mahkamah untuk mendapatkan kebenaran NSL, Verizon diakui, tetapi sebaliknya perlu mempunyai seorang pegawai kanan memperakui secara bertulis bahawa maklumat yang diminta boleh penting untuk siasatan.

Syarikat-syarikat yang dilarang daripada mengakui jelas berapa banyak NSLs yang mereka terima, bagaimanapun, dan orang-orang surat kerap dikeluarkan oleh kerajaan persekutuan dengan perintah lelucon yang mengehadkan pelanggan yang berkenaan itu pernah mendengar tentang siasatan yang berpotensi.

Semasa ucapan dari Washington, DC minggu lepas, Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama berkata telekom akan dibenarkan pada masa akan datang untuk melepaskan lebih banyak maklumat kepada orang ramai mengenai rahsia NSLs - keputusan yang Verizon dialu-alukan dalam laporan mereka.

“Di Amerika Syarikat, kerajaan amat sesuai untuk melaporkan bilangan tuntutan ia membuatkan daripada syarikat-syarikat itu,” Randal sapi, peguam am Verizon dan naib presiden eksekutif polis awam, undang-undang dan keselamatan, menulis dalam sebuah blog post yang disertakan diterbitkan ini minggu.

Rangka kerja bagi kerajaan untuk memberitahu Kongres tentang jumlah pesanan wiretap, pen daftar dan memerangkap dan mengesan perintah, permintaan kecemasan tertentu dan surat keselamatan negara sudah wujud, kata beliau sambil menambah, “Kerajaan Amerika Syarikat perlu memperluaskan rangka kerja ini yang sedia ada dan laporan setiap tahun kepada bilangan semua jenis tuntutan yang dibuat oleh penguatkuasaan undang-undang persekutuan dan negeri untuk telekomunikasi dan syarikat-syarikat internet untuk data mengenai pelanggan mereka.”

Kenyataan yg memberi susu ini telah disuarakan oleh Kesatuan Kebebasan Sivil Amerika, yang disahkan laporan mereka tetapi menegaskan banyak yang masih perlu didedahkan.

“Kami memuji Verizon untuk akhirnya membuat ia jelas berapa banyak maklumat yang sedang dituntut oleh kerajaan Amerika Syarikat tanpa waran, termasuk maklumat lokasi, dan untuk juga menolak untuk ketelusan yang lebih besar,” Nicole Ozer Teknologi ACLU dan kata pegawai Kebebasan Sivil (said) apabila laporan itu dikeluarkan.

Pada masa yang sama, bagaimanapun, Ozer mengakui bahawa pendedahan terkini Verizon tetaplah salah satu kebimbangan terbesar ACLU itu. “Seperti yang kita lama disyaki , sebahagian besar daripada permintaan untuk maklumat kekurangan waran,” tulisnya.

Juga yang menjadi isu, beliau menambah, adalah maklumat mengenai jumlah sebenar akaun yang surveilled melalui permintaan ini. Walaupun Verizon telah diterbitkan memang nombor yang berkaitan dengan jumlah permintaan dikemukakan kepada syarikat mereka, mana-mana dalam laporan mereka yang mereka mengatakan bahawa permintaan setiap adalah terhad kepada sebilangan pelanggan.

"A sepina tunggal boleh , sebagai contoh, meminta maklumat oneveryone ," techdirt blogger Mike Masnick menulis (wrote) pada hari Rabu. " Walaupun yang mungkin contoh yang ekstrem, persoalannya adalah bahawa jumlah permintaan tidak benar-benar memberitahu anda banyak secara keseluruhan. "

Masnick terus ingat bahawa dokumen undang-undang yang dinyatakan oleh bekas kontraktor perisikan Edward Snowden tahun lalu mendedahkan bahawa kerajaan telah dipaksa untuk Verizon metadata telefoni yang berkaitan dengan berjuta-juta pelanggan dengan satu pesanan yang dibenarkan di bawah Seksyen 215 Akta Patriot .

Verizon admits that governments request 
more customer information . . .

Verizon Communications this week became the first American company of its kind to publish information about the number of requests for user data they received last year from federal investigators and law enforcement agencies.

Verizon’s so-called transparency report, released by the telecom giant on Wednesday, reveals that local, state and federal law enforcement agencies in the United States requested customer information no fewer than 320,000 times during the last calendar year. The country that sent in the second most requests was Germany with 2,996.

“Overall, we saw an increase in the number of demands we received in 2013,” the telecom-munication company admitted, “as compared to 2012.”

Within that batch from the US, Verizon acknowledged, were roughly 164,000 subpoenas, 70,000 court orders, 36,000 warrants and roughly 50,000 emergency requests for information issued during extreme circumstances.

Around 7,800 of those court orders required Verizon to provide authorities with customer information - either related to phone or internet use - in real time, and another 1,500 or so wiretap requests also compelled the company to let law enforcement monitor the content transmitted either online or over the phone as it happened.

Around 14,500 warrants were received from agencies interested in accumulating stored content from Verizon, including but not limited to emails and text messages sent through their service.

Additionally, the US Federal Bureau of Investigation compelled Verizon last year for customer information through National Security Letters, or NSLs, between 1,000 and 2,000 times. The FBI does not need to go to court to get a NSL authorized, Verizon admitted, but rather must have a senior official certify in writing that the information requested could be crucial to an investigation.

Companies are forbidden from explicitly acknowledging how many NSLs they receive, however, and those letters are regularly issued by the federal government with gag orders that limit the customers in question from ever hearing about a potential probe.

During a speech from Washington, DC last week, US President Barack Obama said that telecoms will be allowed in the future to release more information to the public about top-secret NSLs - a decision that Verizon hailed in their report.

“In the United States, the government is especially suited to report the number of demands it makes from such companies,” Randal Milch, Verizon’s general counsel and executive vice president of public police, law and security, wrote in an accompanying blog post published this week.

A framework for the government to tell Congress about the number of wiretap orders, pen register and trap and trace orders, certain emergency requests and national security letters already exists, he said, adding, “The United States government should expand on this existing framework and report annually on the numbers of all types of demands made by federal and state law enforcement to telecommunications and internet companies for data regarding their customers.”

Milch’s remarks were echoed by the American Civil Liberties Union, who endorsed their report but insisted more should still be disclosed.

“We applaud Verizon for finally making it clear how much information is being demanded by the United States government without a warrant, including location information, and for also pushing for even greater transparency,” Nicole Ozer of the ACLU’s Technology and Civil Liberties officer said when the report was issued.

At the same time, however, Ozer admitted that Verizon’s latest disclosure proved true one of the ACLU’s biggest fears. “As we long suspected, the vast majority of the demands for information lack a warrant,” she wrote.

Also at issue, she added, was information about the actual number of accounts that were surveilled through these requests. While Verizon has indeed published numbers pertaining to the amount of requests submitted to their company, nowhere in their report do they say that each request is limited to a certain number of customers.

“A single subpoena could, for example, request information oneveryone,” TechDirt blogger Mike Masnick wrote on Wednesday. “While that may be an extreme example, the point is that the number of requests doesn't really tell you very much overall.”

Masnick went on to recall that a legal document disclosed by former intelligence contractor Edward Snowden last year revealed that the government had compelled Verizon for the telephony metadata pertaining to millions of customers with a single order authorized under Section 215 of the PATRIOT Act.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...