Friday 24 January 2014

JuruGAMBAR dan BERGEMBIRA UGUTAN Siber - poket Drone yang DATANG tidak lama lagi . . .

Image from www.kickstarter.com  (think IN pictures @1WORLD Community)

SitiWanMahani – Seni ugutan siber adalah untuk mendapatkan menaik taraf, sebagai satu pasukan whizzes komputer di Kickstarter.com berusaha ke arah Drone bersaiz poket yang senyap, mudah dikendalikan dan yang paling penting, jadi mudah untuk menubuhkan ia mungkin boleh pun digunakan oleh seekor beruk cimpanzi.

Apatah lagi, yang “multiCopter pertama di DUNIA” dibina cukup untuk membawa kamera mudah alih - mana-mana kamera, sebenarnya, selagi itu ianya kira-kira 15 gram berat - dan juga boleh beroperasi dari sebuah telefon Android atau tablet melalui port USB.

Sebagai AirDroids menjelaskan, peranti mereka telah diciptakan dari keperluan untuk reka bentuk lebih mudah diakses oleh sesiapa sahaja, ringan, pada kos yang rendah, ‘upgra deable’ dan ‘Hackable’, dan dengan sistem canggih kapal - seperti autopilot. Semua ini, sudah tentu, memandangkan yang sangat tidak bersalah, gloss sederhana pada halaman projek (page).

Walau bagaimanapun, ada sesuatu yang sangat awam yang berfikiran dalam projek ini. Pencipta, yang juga mengasaskan dan memimpin Rangkaian Drone Kumpulan Pengguna (Drones User Group Network), adalah misi untuk memperkasakan orang awam - tidak mengintip mereka.

Pencipta menerangkan bahawa DUGN adalah “khusus untuk mengajar orang untuk membina dan mengendalikan robot terbang mereka sendiri . . . dan tidak ada apa-apa di luar sana yang merupakan kedua-dua kuat dan mudah untuk menjalankannya. Jadi kami membuat keputusan untuk mencipta sesuatu yang digabungkan yang terbaik daripada segala yang kita telah melihatnya, tetapi lebih elegan dan boleh diakses.”

Masukkan “Pocket Drone” angkat berat paling kecil mikro helikopter di DUNIA. Ia sekuat kit sumber terbuka, kerja-kerja di luar kotak dengan semua yang anda perlu seperti produk ‘off-the-rak’, dan adalah mudah untuk mengambil dengan anda di mana sahaja anda pergi, tanpa perlu membawa kes tambahan atau beg hanya untuk Drone anda.

Kami telah melalui berpuluh-puluh lelaran untuk mencipta produk Drone yang sempurna yang boleh digunakan oleh semua orang, “Timothy Reuter, pengasas Pocket Drone, menjelaskan.

Dan terdapat aspek fotografi: mainan itu sedang dianggap sebagai fotografi udara canggih dengan tanpa wang besar. Peranti dikuasakan oleh penyelidikan pepejal kepada aero- dinamik, kejuruteraan dan memandu reka bentuk perisian. Ia akan mempunyai kipas lipat, terbina dalam gear pendaratan, sistem pengawal adat-designable, mudah untuk mene-tapkan, murah untuk membelinya (lebih murah daripada kamera DSLR), cepat untuk menggunakan keluar dari kotak, dan berat dalam pada kira-kira 30 gram. Peranti ini juga boleh tinggal di udara selama 20 minit.

Projek ini telah begitu berjaya bahawa ia kini telah mencapai 10 kali $ 35,000 tanda ikrar awal dan masih mempunyai 46 hari lagi bagi orang-orang untuk mengikrarkan. Setiap orang yang telah menyumbang akan menerima Drone mereka sendiri.

Walaupun penekanan nampaknya mengambil gambar udara yang menakjubkan, ia adalah sukar dipercayai bahawa dalam usia rangkaiannya, mengambil gambar-gambar Central Park atau Red Square akan menjadi perkara pertama di fikiran rakyat. Sekurang-kurang-nya tidak sebelum beberapa menakutkan yang tiba-tiba, ketawa dan jeritan bilik mandi telah di punyainya.

Photographers and Cyber-Stalkers rejoice -
pocket drones coming soon

The art of cyber-stalking is about to get an upgrade, as a team of computer whizzes on Kickstarter.com work towards a pocket-sized drone that is silent, maneuverable and, most importantly, so easy to set up it could probably be used by a chimpanzee.

What’s more, the “world’s first multicopter” is built well enough to carry a portable camera – any camera, in fact, as long as it’s about 15 grams in weight – and can even be operated from an Android phone or tablet via a USB port.

As the AirDroids explain, their device was created out of a need for simpler designs accessible to anyone, lightweight, at low cost, upgradeable and hackable, and with advanced systems onboard – like autopilot. All of this is, of course, given a very innocent, unassuming gloss on the project’s page.

However, there is something very civilian-minded in this project. The creators, who also founded and lead the Drones User Group Network, are on a mission to empower civilians – not spy on them.

The creators explain that the DUGN is “dedicated to teaching people to build and operate their own flying robots… and there wasn't anything out there that was both powerful and convenient to carry. So we decided to create something that combined the best of everything we had seen, but was more elegant and accessible.”

Enter ‘The Pocket Drone’ – “the world's smallest heavy lift micro-copter. It's as powerful as an open source kit, works out of the box with everything you need like an off-the-shelf product, and is easy to take with you wherever you go, without having to bring along an extra case or bag just for your drone.

We've gone through dozens of iterations to create the perfect drone product that can be used by everyone,” Timothy Reuter, founder of The Pocket Drone, explains.

And there is the photography aspect: the toy is being hailed as cutting-edge aerial photography without the big bucks. The device is powered by solid research into aero-dynamics, engineering and piloting software design. It will have folding propellers, built-in landing gear, a custom-designable controller system, easy to fix, inexpensive to buy (cheaper than a DSLR camera), quick to deploy out of the box, and weighing in at about 30 grams. The device can also stay airborne for as long as 20 minutes.

The project has been so successful that it has now achieved 10 times its initial $35,000 pledge mark and still has 46 days to go for people to pledge. Everyone who has contributed will receive their very own drone.

While the emphasis seems to be on taking breathtaking aerial photos, it is hardly believable that in the age of networking, taking pictures of Central Park or Red Square will be the first thing on people’s minds. At least not before a few sudden scares, laughs and shower room screams have been had.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...