Saturday 24 August 2013

Penggunaan Senjata Kimia di Syria ‘Jenayah terhadap Kemanusiaan’

Seorang aktivis memakai topeng gas dilihat di kawasan Zamalka, di mana aktivis berkata senjata kimia telah digunakan oleh pasukan yang setia kepada Presiden Bashar Al ‘Assad di pinggir bandar timur Damsyik 22 Ogos 2013 (Reuters/Bassam Khabieh - think IN pictures @1WORLDCommunity)

SitiWanMahani - (RT. Published Ogos 23, 2013) Ketua PBB: Penggunaan senjata kimia di Syria ‘satu jenayah terhadap kemanusiaan’ Penggunaan senjata kimia di Syria akan merupakan “Jenayah terhadap kemanusiaan,” Setiausaha Agung PBB Ban Ki-moon berkata, sambil menambah bahawa akan ada “Akibat yang serius” jika laporan termasyhur untuk menjadi kenyataan.

“Mana-mana penggunaan senjata kimia di mana sahaja, oleh sesiapa sahaja, di bawah mana-mana keadaan, akan melanggar undang-undang antarabangsa,” kata Ban pada acara yang dijadualkan di Korea Selatan ibu kota Seoul pada hari Jumaat. “Apa-apa jenayah terhadap kemanusiaan harus menyebabkan akibat yang serius untuk pelaku,” katanya.

Ban menggesa kedua-dua pihak kerajaan dan pembangkang untuk bekerjasama dengan siasatan PBB ke dakwaan serangan senjata kimia berhampiran Damsyik. “Saya fikir tiada sebab yang baik mengapa mana-mana pihak - kerajaan atau pembangkang sama ada kuasa - akan menolak peluang ini untuk mendapatkan kebenaran perkara itu.”

“Ini merupakan satu cabaran yang besar kepada keseluruhan komuniti antarabangsa - dan kepada kita manusia biasa, terutama memandangkan ia berlaku apabila Pertubuhan Bangsa-Bangsa misi pakar adalah di negara ini,” kata ketua PBB itu.

UN chief: Use of chemical weapons in Syria would be ‘a crime against humanity’ The use of chemical weapons in Syria would constitute a “crime against humanity,” UN Secretary-General Ban Ki-moon has said, adding that there will be “serious consequences” if the reports transpire to be true.

"Any use of chemical weapons anywhere, by anybody, under any circumstances, would violate international law," Ban said at a scheduled event in the South Korean capital of Seoul on Friday. "Such a crime against humanity should result in serious consequences for the perpetrator," he added.

Ban urged both the government and opposition to cooperate with the UN investigation into the alleged chemical weapons attack near Damascus. "I can think of no good reason why any party – either government or opposition forces – would decline this opportunity to get to the truth of the matter."

"This is a grave challenge to the entire international community - and to our common humanity, especially considering it occurred when the United Nations expert mission is in the country," the UN chief said.

 
urvivors daripada apa yang aktivis berkata rehat serangan gas adalah di dalam sebuah masjid di kawasan kejiranan Duma di Damsyik 21 Ogos 2013 (Reuters/Bassam Khabieh – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Terdahulu pada hari Khamis, Ban menggesa kerajaan Syria untuk membolehkan pasukan PBB, yang diketuai oleh saintis Sweden Ake Sellstrom, untuk melawat tapak di pinggir bandar Damsyik.

“Satu permintaan rasmi yang dihantar oleh PBB kepada kerajaan Syria dalam hal ini. Beliau menjangkakan untuk menerima maklum balas positif tanpa berlengah-lengah,” kata pejabat Ban dalam satu kenyataan.

Setiausaha Agung berkata bahawa beliau akan menghantar atas PBB pelucutan senjata rasmi Angela Kane secara peribadi menjalankan perbincangan dengan kerajaan Syria. Juga pada hari Khamis, Kementerian Luar Rusia berkata bahawa kerajaan Syria bersedia untuk kerjasama “maksimum” dengan pakar-pakar PBB bekerja untuk menjelaskan penggunaan yang dikatakan senjata kimia.

Penyata datang selepas laporan hari ini oleh aktivis pembangkang serangan senjata kimia berhampiran ibu negara, yang didakwa membunuh mana-mana antara puluhan dan 1,300 orang. Walaupun kumpulan pemberontak menyalahkan kejadian pada kuasa-kuasa Presiden Bashar Assad, kerajaan mengesyaki ia dilakukan oleh pembangkang untuk menarik perhatian antarabangsa terhadap perjuangan mereka.

Serangan itu bertepatan dengan lawatan dari pemerhati PBB yang tiba untuk menyiasat kes-kes sebelumnya serangan kimia di negara ini yang dilanda perang.

Earlier on Thursday, Ban called on the Syrian government to allow a UN team, led by Swedish scientist Ake Sellstrom, to visit the site in the Damascus suburbs. 

"A formal request is being sent by the United Nations to the government of Syria in this regard. He expects to receive a positive response without delay," Ban’s office said in a statement.

The Secretary-General said that he would send top UN disarmament official Angela Kane to personally carry out the talks with the Syrian government. Also on Thursday, Russia’s Foreign Ministry said that the Syrian government is ready for “maximum” cooperation with UN experts working to clarify the alleged use of chemical weapons.

The statements come after Wednesday reports by opposition activists of a chemical weapons attack near the capital, which allegedly killed anywhere between dozens and 1,300 people. While rebel groups blamed the incident on President Bashar Assad's forces, the government suspects it was carried out by the opposition to draw international attention to their cause.

The attack coincided with a visit from UN observers who arrived to investigate previous cases of chemical attacks in the war-torn country.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...