Saturday 24 August 2013

Pilihan Syria Obama . . .


SitiWanMahani - Kami telah sangat jelas kepada rejim Assad dan juga kepada pemain lain atas alasan bahawa ‘Garis merah’ untuk kita adalah: kita mula melihat sejumlah senjata kimia bergerak atau digunakan Itu akan menukar kalkulus saya, yang akan berubah. persamaan saya.”

Presiden Amerika Syarikat, Obama bercakap mengenai 20 Ogos tahun lepas. Sejak amaran ini dibuat, tidak kurang daripada 13 serangan kimia dikatakan telah direkodkan di Syria, yang paling baru-baru ini di timur Ghouta Rabu.

Dalam konteks ini, Barack Obama mempunyai pelbagai pilihan diplomatik dan ketenteraan. Pertama, jelas, fakta-fakta yang perlu ditubuhkan. Pemeriksa PBB tiba di Syria ibu Negara Damsyik pada hari Ahad, untuk menyiasat serangan kimia lain yang didakwa.

Setiausaha Agung Bangsa-Bangsa Bersatu, Ban Ki Moon telah meminta Presiden Syria Assad kebenaran untuk menyiasat serangan ke atas timur Ghouta.
“Saya menggesa kerajaan Syria untuk memberi kerjasama sepenuhnya supaya misi pantas boleh menyiasat kejadian yang paling terbaru baru-baru ini.”

Namun, mandat tidak membenarkan PBB untuk mengada-adakan dipersalahkan kerana serangan kimia didakwa satu pihak atau pihak yang lain. Jadi apa yang boleh dilakukan? Jika syak wasangka terhadap rejim Assad terus, Amerika Syarikat boleh menolak untuk sekatan di Majlis Keselamatan PBB.

Risiko sentiasa veto dari Rusia. Moscow pada peringkat ini nikmat diplomatik tekanan untuk mengadakan persidangan keamanan antarabangsa. Tetapi ada masalah di sini. Pembangkang Syria pula yang berpecah-belah. Pilihan seterusnya. Pada tahap yang tidak rasmi, Amerika Syarikat boleh meningkatkan bantuan perubatan dan strategik, juga menawarkan latihan dan senjata kepada kumpulan pemberontak dianggap sederhana.

Amerika dikatakan telah melakukan ini selama berbulan-bulan juga di kem-kem di Jordan dan Turki. Kertas harian Perancis 'Le Figaro' kata pertama pejuang terlatih Amerika, diselia oleh Israel, Jordan dan komando CIA memulakan tindakan ketenteraan di selatan Syria pada Ogos 17.

Pilihan lain. Campur tangan langsung tentera untuk mewujudkan zon larangan terbang. Mahal kewangannya - tentera akan diperlukan untuk mengebom lapangan terbang Syria - dan mahal dari segi politik kerana pilihan ini akan memerlukan penyertaan UK, Perancis, Qatar, Arab Saudi dan UAE untuk memberikan legitimasi antarabangsa.

Dan Rusia dan China hampir pasti akan menentang campur tangan tentera itu. Plus, pilihan ini tentera boleh membuka jalan kepada kemusnahan sebahagian daripada senjata kimia Syria. Dengan risiko atendan.

Laman tentera akan menjadi tidak terkawal, walaupun yang tidak terkawal, yang boleh membenarkan pelampau jihad ke akses mungkin untuk senjata kimia.

Pilihan terakhir, tidak melakukan apa-apa.

Obama's Syrian options

"We have been very clear to the Assad regime and also to other players on the ground that a red line for us is : we start seeing a whole bunch of chemical weapons moving around or being utilised. That would change my calculus, that would change my equation."

U.S. President Obama speaking on the twentieth of August last year. Since this warning was made, no fewer than 13 alleged chemical attacks have been recorded in Syria, most recently in eastern Ghouta Wednesday.

In this context, Barack Obama has a whole range of diplomatic and military options. First, clearly, the facts have to be established.  UN inspectors arrived in Syrian capital Damascus on Sunday, to investigate other alleged chemical attacks.

The Secretary General of the United Nations, Ban Ki Moon has asked Syrian President Assad for permission to investigate the attack on eastern Ghouta.
"I have called on the Syrian government to extend its full cooperation so that the mission can swiftly investigate this most recent incident."

Still, the mandate does not allow the UN to ascribe blame for the alleged chemical attacks to one side or the other. So what can be done ? If the suspicions against the Assad regime continue, the United States could push for sanctions at the Security Council of the UN.

The risk is always a veto from Russia. Moscow at this stage favours diplomatic pressure to convene an international peace conference. But there's a problem here. The Syrian opposition is fragmented. Next option. At an unofficial level, the United States could enhance its medical and strategic assistance, also offer training and weapons to rebel groups deemed moderate.

The Americans have allegedly been doing this for months anyway at camps in Jordan and Turkey. The French daily paper 'Le Figaro' says the first American trained fighters, supervised by Israeli, Jordanian and CIA commandos started military action in southern Syria on August the 17th.

Other option. Direct military intervention to establish a no-fly zone. Costly financially - troops would be needed to bomb Syrian airports - and costly politically because this option would require the participation of the UK, France, Qatar, Saudi Arabia and the UAE to confer international legitimacy.

And Russia and China would almost certainly oppose such military intervention. Plus, this military option could pave the way for the destruction of part of the Syrian chemical arsenal. With the attendant risks.

Military sites would become uncontrolled, even uncontrollable, which could allow jihadist extremists possible access to chemical weapons.

Final option, do nothing.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...