Tuesday 17 September 2013

Pentagon 'too broke' untuk membeli sebuah mesin fax baru

Bangunan Pentagon di Washington, DC. (The Pentagon building in Washington, DC. (AFP Photo - think IN pictures @1WORLDCommunity)

SitiWanMahani - Pentagon tak mampu nak membeli sebuah mesin fax baru. Amerika Syarikat mendahului dengan pemotongan perbelanjaan utama pada awal tahun ini, penghirisan sekitar $85 billion dari bajet persekutuan. Tetapi ketika pejabat-pejabat kerajaan yang paling kekal bertahan, mesin faks di Fritz mungkin terlalu mahal untuk Pentagon untuk menetapkannya.

Siasatan wartawan yang bekerja untuk laman web Muckrock.com telah mengenal pasti satu kesan sampingan daripada sequester yang hanya kini mula menyebabkan kebimbangan. Sebuah mesin faksimili di ibu pejabat Jabatan Pertahanan telah dilaporkan telah keluar dari komisen selama hampir 3 minggu sekarang dan menghalang keupayaan untuk pemberita untuk memfailkan Akta Kebebasan Maklumat permintaan dengan tentera.

“Bermula 2 minggu lalu, permintaan difakskan kepada Pejabat Setiausaha Pertahanan (OSD) mula datang semula sebagai tidak dihantar. Selepas beberapa percubaan berikutnya dan penyelesaian masalah di pihak kami, MuckRock mendekati OSD. Tentu sekali, mesin faks mereka masuk air, "wartawan Shawn Musgrave menulis di laman web ini minggu lepas.

Apa lagi, walaupun, adalah Musgrave melaporkan bahawa mesin faks yang berkenaan - satu-satunya di Pentagon pengendalian permintaan FOIA, menurut beliau - boleh jadi kekal ‘out-of-service’ sehingga bulan lain, jika tidak lebih lagi.

Apabila Musgrave mendesak Pentagon untuk menyampaikan satu tarikh anggaran apabila mesin mungkin kembali dan berfungsi, pegawai-pegawai Jabatan Pertahanan berkata, perlu ada penggantian segera, perkara itu perlu menunggu sehingga permulaan tahun fiskal yang baru.

“Kami akan adalah ia kembali pada bulan Oktober, tetapi boleh sampai ke awal November,” Aaron Graves daripada OSD menjawab Muckrock.

“Ia mengulangi,” Musgrave selepas pertukaran itu. “Pejabat yang mengawasi tentera yang paling berkuasa dalam sejarah (apatah lagi yang terbaik yang dibiayai) tidak dapat projek apabila mesin fax tunggal sekali lagi akan beroperasi.”

Sementara itu, tentera Amerika Syarikat telah diperuntukkan untuk menghabiskan lebih satu trilion dolar dalam tahun kewangan 2012, dan dalam pelaksanaan pejuang program jet F-35 - sistem senjata yang paling mahal pernah diarahkan - boleh datang pada harga-tag yang melebihi walaupun bahawa apabila semua adalah dikatakan dan dilakukan.

Sudah tentu, yang bukan untuk mengatakan bahawa masalah fax menjengkelkan bukan satu-satunya perkara di tangan menimbulkan kebimbangan di Washington. Satu kajian yang dikeluarkan minggu lalu oleh Goldman Sachs mencadangkan bahawa sebanyak 100,000 pekerjaan persekutuan boleh hilang disebabkan oleh pemotongan bajet pada tahun yang akan datang.

"[M] mana-mana agensi-agensi persekutuan telah menggunakan strategi sementara untuk menyesuaikan diri dengan penyerapan tahun ini, seperti perlop pekerja dan penundaan penyelenggaraan dan latihan, dengan harapan bahawa penyerapan akhirnya akan diubah,” kata laporan itu membaca sebahagian. “Jika penyerapan terus, pelarasan yang lebih kekal akan menjadi perlu dan agensi-agensi berkenaan lebih bersedia untuk melaksanakan ia jika Kongres enggan sekali lagi untuk mengubati luka.”

Sementara itu, wartawan mungkin mahu pergi menghantar permintaan FOIA mereka cara fesyen lama, atau lain mengambil jalan keluar dengan apa yang Musgrave panggil “permintaan portal online clunky yang tidak bermain baik dengan sistem lain.”

Dan jika ia tidak berfungsi, seseorang mungkin ingin memberitahu Pentagon bahawa Best Buy di jalan boleh mempunyai jenama baru Panasonic laser faks/fotokopi dalam stok dalam masa beberapa hari untuk hanya kira-kira $ 150.

Pentagon too broke to buy a new fax machine

The United States went ahead with major spending cuts earlier this year, slicing around $85 billion off the federal budget. But while most government offices remain afloat, a fax machine on the fritz may be too costly for the Pentagon to fix.

Investigative journalists working for the website Muckrock.com have identified one side-effect of the sequester that is only now starting to cause concerns. A facsimile machine at Defense Department headquarters has reportedly been out of commission for almost three weeks now and is hindering the ability for reporters to file Freedom of Information Act requests with the military.

“Starting two weeks ago, requests faxed to the Office of the Secretary of Defense (OSD) started coming back as undeliverable. After several subsequent attempts and troubleshooting on our end, MuckRock reached out to the OSD. Sure enough, their fax machine is down,” journalist Shawn Musgrave wrote on the site last week.

What’s more, though, is that Musgrave reported that the fax machine in question — the only one at the Pentagon handling FOIA requests, according to him — may remain out-of-service for another month, if not more.

When Musgrave pressed the Pentagon to deliver an estimated date when the machine might be back up and running, Defense Department officials said that, should no replacement be immediately available, the matter must wait until the start of the new fiscal year.

“We would that it is back up sometime in October, but could extend into the beginning of November,” Aaron Graves of the OSD replied to Muckrock.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...