Tuesday 17 September 2013

Turkey tembak jatuh helikopter Syria, mendakwa ia melanggar ruang udara



SitiWanMahani - Turkey Kata Ia tembak Jatuh Helikopter Syria. Sebuah jet pejuang Turki menembak jatuh sebuah helikopter tentera Syria pada hari Isnin selepas ia memasuki ruang udara Turki dan amaran diabaikan untuk meninggalkan, kata seorang pegawai. Helikopter terhempas kembali ke dalam kawasan Syria selepas dilanda oleh peluru berpandu.

Turkey Says It Shot Down Syrian Helicopter. A Turkish fighter jet shot down a Syrian military helicopter on Monday after it entered Turkish airspace and ignored warnings to leave, an official said. The helicopter crashed back inside Syria after being hit by missiles.

Turkey tembak jatuh helikopter Syria, mendakwa 
ia melanggar ruang udara . . .

SitiWanMahani - Jet Turki F-16 telah menembak jatuh helikopter Syria MI-17, berkata ia membuat 2 km serangan ke ruang udara dan amaran diabaikan.

Tentera Turki telah mengeluarkan kenyataan yang mengatakan bahawa ia pertama kali dikenal pasti helikopter buatan Rusia 26 batu nautika (48 km) dari dari ruang udara, dan radioed juruterbang sehingga ia adalah dalam tempoh 5 batu nautika (9 km) itu.

Bertindak balas kepada kejadian itu, Syria menuduh jirannya cuba untuk meningkat ketegangan di sepanjang sempadan.

“Sambutan yang terburu-buru dari sebelah Turki, terutama sebagai pesawat itu dalam perjalanan pulang dan tidak dikenakan sebarang misi pertempuran, adalah bukti niat sebenar kerajaan Erdogan ke arah Syria, untuk meningkatkan ketegangan dan memuncak keadaan di sempadan antara kedua-dua negara,” kata tentera Syria dalam satu kenyataan yang dilaporkan oleh agensi berita SANA.

Timbalan Perdana Menteri Bulent Arinc berkata helikopter ditembak jatuh selepas ia meneroka sehingga 2 km ke Turki berhampiran bandar sempadan Yayladagi.

"Ia teruskan amaran oleh pertahanan udara kami tetapi sebagai pelanggaran yang berterusan, ia jatuh pada tanah Syria pada 2:25 pm (1125 GMT), telah dilanda peluru berpandu dari pesawat kami,” kata Bulent Arinc kepada pemberita di Ankara.

Helikopter ditembak jatuh oleh 2 peronda F-16 buatan Amerika Syarikat dilancarkan dari Kurecik Pangkalan Tentera Udara, di sebelah timur Turki, yang berkongsi 900 km sempadan dengan Syria.

Arinc berkata bahawa tentera melonggarkan peraturan penglibatan selepas Syria menembak jatuh pesawat Turki pada Jun tahun lepas, membunuh 2 juruterbang. Kini, mana-mana pendekatan dari pesawat yang dikendalikan oleh kerajaan Syria dianggap sebagai “ancaman ketenteraan”.

“Tiada siapa yang akan mempunyai keberanian untuk melanggar ruang udara Turki lagi,” diisytiharkan Menteri Luar Turki Ahmet Davutoglu kepada pemberita di Paris. Davutoglu menambah bahawa Ankara akan memaklumkan kepada rakan-rakan ahli NATO dan Majlis Keselamatan PBB tentang butiran kejadian.

Nasib juruterbang tidak diketahui, walaupun UK berasaskan NGO Balai Cerap Syria bagi Hak Asasi Manusia berkata bahawa ia menerima laporan sekurang-kurangnya salah seorang daripada mereka yang ditangkap oleh pemberontak anti-kerajaan ditempatkan berdekatan.

Ankara telah menentang sekeras-kerasnya rejim Bashar Assad sejak konflik tercetus pada 2011, dan telah meletakkan wilayah sempadan yang ada pada kumpulan pemberontak.

Turki juga telah memberi respons kepada tembakan sesat dari sebelah Syria sepanjang tahun yang lalu dan kerap menghancurkan jet apabila pesawat Syria menghantui ke kawasan sempadannya.

Turki juga telah menjadi rumah sementara bagi lebih daripada 500,000 pelarian yang telah melarikan diri dari Syria dalam pemberontakan yang lama 30 bulan, yang telah menyebabkan sekurang-kurangnya 100,000 kematian, menurut statistik PBB.

Jet pejuang F-16 Turki (A Turkish F-16 fighter jet (Reuters/Umit Bektas – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Turkey downs Syrian helicopter, claims it violated airspace

A Turkish F-16 jet has shot down a Syrian MI-17 attack helicopter, saying it made a 2 km incursion into its airspace and ignored warnings.

The Turkish military has released a statement saying that it first identified the Russian-built helicopter 26 nautical miles (48 km) away from its airspace, and radioed the pilots until it was within 5 nautical miles (9 km) of it.

Reacting to the incident, Syria has accused its neighbor of trying to escalate tensions along the border.

"The hasty response from the Turkish side, especially as the aircraft was on its way back and was not charged with any combat missions, is proof of the true intentions of Erdogan's government toward Syria, to increase tensions and escalate the situation on the border between the two countries," Syria's armed forces said in a statement reported by the state news agency SANA.

Deputy Prime Minister Bulent Arinc said the helicopter was shot down after it ventured up to 2 km into Turkey near the border town of Yayladagi.

"It was continuously warned by our air defence but as the violation continued, it fell on Syrian soil at 2:25 pm (1125 GMT), having been hit by missiles from our planes," Bulent Arinc said to reporters in Ankara.

The helicopter was shot down by a patrol of two US-made F-16s launched from the Kurecik Air Force Base, on the eastern side of Turkey, which shares a 900 km border with Syria.

Arinc said that the army relaxed its rules of engagement after Syria shot down a Turkish plane in June last year, killing two pilots. Now, any approach from an aircraft operated by the Syrian government is treated as a “military threat”.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...