Tuesday 17 September 2013

Rusia memberi Amaran Ancaman terhadap Syria boleh menghancurkan Rundingan Damai . . .



SitiWanMahani - Rusia memberi Amaran Ancaman terhadap Syria boleh meng-hancurkan Rundingan Damai. Rusia nampaknya tidak bersetuju bahawa Syria mesti menghadapi tindakan ketenteraan jika ia gagal mematuhi resolusi PBB yang sukar.

Berbeza dengan dakwaan-dakwaan Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Menteri Luar Rusia Sergei Lavrov memberi amaran bahawa ancaman itu risiko menjejaskan mana-mana rundingan damai.

“Bab 7 tidak berada di discusssions antara Amerika Syarikat dan Rusia. Bab ini tidak wujud dalam teks akhir. Tetapi rakan-rakan mahu mengubah perkara-perkara yang kita telah bersetuju dengan Amerika.

Ia bukan seperti ini yang boleh kita lakukan urus-niaga dan saya yakin bahawa walaupun terdapat semua pengisytiharan daripada ibu kota Eropah, Amerika Syarikat akan melekat pada titik yang kita telah membuat kesimpulan sebagai rakan kongsi biasa lakukan,” kata Lavrov.

Selepas perbincangan dengan Mesir menteri luar Lavrov juga mencadangkan bahawa ia mungkin masa untuk mempertimbangkan usaha untuk memaksa lawan Bashar Al ‘Assad untuk menghadiri rundingan damai bukan hanya mendesak mereka untuk berbuat demikian.

Perbezaan tafsiran mencadangkan rundingan sukar berada di hadapan di PBB untuk bersetuju pada mata denda apa-apa ketetapan yang mengancam menggunakan kekerasan.

Russia warns threats against Syria may wreck peace talks

Russia apparently does not agree that Syria must face military action if it fails to comply with a tough UN resolution.

In contrast to the claims of the US Secretary of State, Russia's Foreign Minister Sergei Lavrov warned that such threats risk jeopardising any peace talks.

"Chapter 7 was not in the discusssions  between USA and Russia. This chapter does not exist in the final text. But the partners want to change the things that we have agreed with the Americans.

It's not like this that one can do business and I am sure that even if there are all these declarations from European capitals, the USA will stick to the point we have concluded as ordinary partners do," said Lavrov.

After talks with Egypt's foreign minister Lavrov also suggested that it may be time to consider efforts to force opponents of Bashar al-Assad to attend peace talks rather than just urging them to do so.

The difference of interpretation suggest difficult talks lie ahead at the United Nations to agree on the fine points of any resolution that threatens the use of force.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...