Tuesday 17 September 2013

Senjata kimia yang digunakan di Syria pada ‘Skala besar' - Laporan PBB



SitiWanMahani - Siasatan PBB mendapati ‘bukti jelas gas sarin pada skala besar' di Syria. Pemeriksa PBB berkata, mereka yakin bahawa senjata kimia telah digunakan di Syria. Itu dari halaman pertama bocor laporan mereka bersedia untuk hadir di dalam satu jam dari sekarang. Sementara itu, Menteri Luar Rusia berkata pembangkang Syria perlu dipaksa untuk duduk untuk rundingan damai, dengan kerajaan.

IKUTI LIVE Terkini mengenai Krisis Senjata Kimia Syria’ (FOLLOW LIVE UPDATES
On Syria 'Chemical Weapons' Crisis: http://on.rt.com/0yh5ju


UN probe finds 'clear evidence of sarin gas on large scale' in Syria. The UN inspectors say they are certain that chemical weapons were used in Syria. That's from a leaked first page of the report they're set to present in an hour from now. Meanwhile, Russia's Foreign Minister says the Syrian opposition should be forced to sit down for peace talks, with the government.


Nota foto ini oleh Bangsa-Bangsa Bersatu menunjukkan Profesor Ake Sellstrom (kiri), ketua pasukan senjata kimia yang bekerja di Syria, menyerahkan laporan mengenai 21 Ogos 2013 Al ‘Ghouta pembunuhan beramai-ramai kepada Setiausaha Agung, Ban Ki-moon di New York pada 15 September, 2013. (AFP Photo/Paulo Filgueiraws – think IN pictures @1WORLDCommunity)

SitiWanMahani - Senjata kimia yang digunakan di Syria pada ‘Skala besar' - Laporan PBB. Senjata kimia telah digunakan pada skala yang agak besar di kawasan Ghouta yang Damsyik pada serangan 21, Aug. laporan penyiasat PBB berkata. Setiausaha Agung PBB Ban Ki-moon telah mengemukakan laporan pada mesyuarat tertutup di New York.

“Misi ini telah membuat kesimpulan bahawa senjata kimia telah digunakan pada skala yang agak besar di kawasan itu Ghouta Damsyik dalam konteks konflik yang sedang berlaku di Syria. Serangan itu menyebabkan banyak mangsa, terutamanya di kalangan orang awam, "kata Ban Ki-moon dalam satu kenyataan yang disiarkan di laman web PBB.

Setiausaha Agung PBB berkata kesimpulan yang diambil dalam laporan itu adalah “besar dan tidak dapat dinafikan”.

“Fakta-fakta yang bercakap bagi pihak diri mereka sendiri,” katanya.

Ban dipanggil serangan di Ghouta “penggunaan yang paling penting disahkan senjata kimia terhadap orang awam sejak Saddam Hussein menggunakan mereka dalam Halabja pada tahun 1988.”

Laporan itu pasukan PBB adalah berdasarkan temubual dan akaun saksi 'yang dikumpul penyiasat di tempat kejadian.

Para penyiasat PBB bercakap dengan lebih daripada 50 mangsa, kakitangan perubatan dan balas pertama. Mereka juga mencatatkan gejala individu dan mengambil sampel bioperubatan, termasuk dari rambut, air kencing dan darah.

Kakitangan perubatan tempatan didokumenkan gejala ramai pesakit 'selaras dengan ejen pendedahan saraf. Sebilangan telah “didiagnosis dengan pengtoksinan” dan “jelas menunjukkan gejala yang dikaitkan dengan sarin, termasuk kehilangan kesedaran, sesak nafas, penglihatan kabur, mata bengkak, muntah-muntah dan sawan,” kata laporan itu.

Semua sampel yang dikumpul PBB telah diperiksa di empat makmal yang ditetapkan oleh Pertubuhan bagi Larangan Senjata Kimia (OPCW), kata laporan itu.

Ia telah mendedahkan bahawa 85% peratus daripada sampel darah diuji positif sarin. Pasukan PBB berkata bahawa hampir semua daripada 36 pesakit yang menunjukkan tanda-tanda keracunan diuji positif sarin.

Sampel alam sekitar juga mendedahkan penggunaan sarin, berkata saintis PBB. “Majoriti roket atau serpihan roket pulih telah didapati bawaan sarin.”

Misi PBB membuat kesimpulan bahawa terdapat “bukti yang jelas dan meyakinkan bahawa roket permukaan-ke-permukaan yang mengandungi ejen saraf sarin telah digunakan dalam Ein Tarma, Moadamiyah dan Zalmalka [kawasan] di kawasan Ghouta Damsyik.”

Pada masa yang sama, laporan itu tidak mengatakan yang ianya roket permukaan-ke-permukaan milik - pemberontak atau kuasa-kuasa kerajaan.

Ban memuji misi, yang katanya “yang melakukan dalam keadaan medan perang” dan walaupun “bermasalah dan membahaya” yang dijalankan penyiasatan yang menyeluruh di tapak serangan dalam masa yang terhad.

Setiausaha Agung Bangsa-Bangsa Bersatu, Ban Ki-moon. (United Nations Secretary-General Ban Ki-moon. (Reuters/Brendan McDermid – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Chemical weapons used in Syria on 'large scale' - UN report

Chemical weapons were used on a relatively large scale in the Ghouta area of Damascus in Aug.21 attack, the UN investigators’ report says. UN Secretary General Ban Ki-moon has submitted report at a closed-door meeting in New York.

“The Mission has concluded that chemical weapons were used on a relatively large scale in the Ghouta area of Damascus in the context of the ongoing conflict in Syria. The attack resulted in numerous casualties, particularly among civilians,” Ban Ki-moon said in a statement published on the UN website.

The UN Secretary General said the conclusions drawn in the report are “overwhelming and indisputable”.

“The facts speak for themselves,” he added. 

Ban called the attack in Ghouta “the most significant confirmed use of chemical weapons against civilians since Saddam Hussein used them in Halabja in 1988.”

The UN team’s report is based on interviews and eyewitnesses' accounts which investigators collected at the scene.

The UN investigators spoke to more than 50 survivors, medical personnel and first responders. They also recorded individuals’ symptoms and took biomedical samples, including from hair, urine and blood.

Local medical staff documented many patients' symptoms consistent with nerve agent exposure. A number were “were diagnosed with intoxification” and “clearly showed symptoms associated with sarin, including loss of consciousness, shortness of breath, blurred vision, eye inflammation, vomiting and seizures," the report said.

All the samples the UN collected were examined at four laboratories designated by the Organization for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW), the report said.

It has been revealed that 85 percent of the blood samples tested positive for sarin. The UN team said that almost all of the 36 patients who showed signs of poisoning tested positive for sarin.

Environmental samples also revealed the use of sarin, the UN scientists said. "A majority of the rockets or rocket fragments recovered were found to be carrying sarin."  

The UN mission concluded that there was “clear and convincing evidence that surface-to-surface rockets containing the nerve agent sarin were used in the Ein Tarma, Moadamiyah and Zalmalka [neighborhoods] in the Ghouta area of Damascus.”

At the same time, the report does not say who those surface-to-surface rockets belonged to – rebels or government forces.

Ban praised the mission, which he said “performed in battlefield conditions” and despite “difficulties and dangers” carried out a thorough investigation at the site of the attack in a limited time.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...