Wednesday 27 November 2013

B -52 pengebom ke atas pulau yang dipertikaikan JEPUN dan Amerika Syarikat menghina ZON baru pertahanan Udara Beijing . . .

Tentera Udara Amerika Syarikat pengebom B-52. (US Air Force B-52 bomber. (AFP Photo/Paul Crock – think IN pictures @1WORLDCommunity)

SitiWanMahani - 2 ketenteraan pengebom B-52 Amerika Syarikat terbang di atas pulau-pulau di peringkat wilayah dipertikaikan di Laut China Timur tanpa memaklumkan China, manakala 2 syarikat penerbangan yang terbesar di Jepun juga enggan mematuhi kaedah-kaedah zon pertahanan udara yang baru ditubuhkan Beijing.

2 syarikat penerbangan terbesar Jepun, ANA Holdings dan Japan Airlines, diisytiharkan pada Selasa bahawa mereka akan berhenti mengemukakan rancangan penerbangan kepada pihak berkuasa penerbangan China.

Kedua-dua syarikat penerbangan telah memaklumkan China penerbangan melalui zon baru-baru ditubuhkan ini di Laut China Timur. Walau bagaimanapun, mereka akan berhenti berbuat demikian pada Rabu, seorang jurucakap untuk syarikat penerbangan berkata.

Pengumuman itu dibuat selepas Menteri Pengangkutan Jepun, Akihiro Ota , yang dikenali sebagai pengisytiharan Zon pertahanan China “tidak berkenaan di semua” dan menggesa syarikat penerbangan di negara ini tidak mematuhi peraturan Beijing.

Menteri Luar Jepun, Fumio Kishida, berkata kerajaan akan terus berbincang dengan syarikat-syarikat penerbangan di negara ini sebagai “adalah penting bagi sektor awam dan swasta untuk bekerjasama dalam menunjukkan tekad China syarikat kami,” laporan agensi berita Kyodo .

Kishida telah mempunyai perbualan telefon dengan Setiausaha Negara Amerika Syarikat John Kerry, di mana kedua-dua pihak berkongsi “Kebimbangan kuat” mereka ke atas langkah Beijing.

Juga pada hari Selasa ia telah mendedahkan bahawa 2 pesawat tentera Amerika Syarikat terbang di atas pulau-pulau yang dipertikaikan tanpa memaklumkan pihak berkuasa China.

“Kami telah menjalankan operasi di kawasan Senkakus (nama Jepun untuk pulau-pulau yang dipertikaikan). Kami terus mengikut prosedur biasa kami, yang termasuk tidak memfailkan pelan penerbangan, tidak radioing ke hadapan dan tidak mendaftar frekuensi kami,” Kolonel Steve Warren, jurucakap Pentagon, dipetik sebagai berkata oleh Reuters.

Tidak ada jawapan dari sebelah Cina menganggap pelanggaran, tambah Warren.

Bersenjata pengebom B-52 berlepas dari Guam dan terbang ke atas pulau-pulau Senkaku/Diaoyu pada hari Isnin, menurut kenyataan yang diberikan kepada Wall Street Journal oleh pegawai-pegawai yang tidak dinamakan.

Sebelum ini, Kerry memberi amaran bahawa percubaan China untuk mengenakan kawalan ke atas ruang udara di kawasan ini “merupakan suatu usaha untuk menukar status quo di Laut China Timur. Tindakan Escalatory sahaja akan meningkatkan ketegangan di rantau ini dan mewujudkan risiko sesuatu insiden.”

Amerika Syarikat, sekutu utama Jepun, berkata pertikaian wilayah di Laut China Timur perlu diselesaikan dengan cara diplomatik.

“Dasar yang diumumkan oleh China pada hujung minggu adalah tidak perlu radang,” Josh Earnest, seorang jurucakap White House, menegaskan pada Selasa. “Ini adalah jenis perbezaan yang tidak boleh ditangani dengan ancaman atau bahasa radang, tetapi boleh dan harus diselesaikan secara diplomatik.”

Pada hari Sabtu, Kementerian Pertahanan China berkata bahawa mana-mana kapal terbang di sekitar Kepulauan Senkaku/Diaoyu - dipertikaikan antara Beijing dan Tokyo - keperluan untuk mengemukakan pelan penerbangan mereka ke Kementerian Luar China atau pentadbiran penerbangan awam, dan mereka mesti mengekalkan hubungan radio dengan Cina pihak berkuasa.

China telah mengancam untuk melaksanakan “langkah-langkah pertahanan kecemasan” terhadap pesawat yang tidak mematuhi peraturan.

Amerika Syarikat dan Jepun sedang mempertimbangkan penggunaan pesawat Drone di kawasan itu, sebagai tindak balas kepada langkah China, akhbar Nikkei melaporkan, walaupun mereka dengan syarat sumber tidak untuk maklumat.

Lebih daripada 20 buah negara termasuk Jepun dan Amerika Syarikat menguatkuasakan Zon pengenalan ruang udara yang sama, seperti orang Cina, demi kepentingan keselamatan negara. Walau bagaimanapun, Zon mereka tidak terletak di kawasan yang dipertikaikan.

Ketegangan antara Jepun dan China dalam tempoh 8 buah pulau yang tidak didiami, yang terletak di dalam perairan yang kaya dengan minyak, gas asli dan ikan, ‘ratcheted’ selepas kerajaan Jepun membeli 3 daripada pulau-pulau dalam kumpulan itu daripada pemilik swasta Jepun.

Kapal-kapal peronda Cina dan kapal terbang sejak telah berkali-kali memasuki dan rondaan di kawasan sekitar pulau-pulau, sebagai bantahan terhadap langkah Jepun.

B-52 bombers over disputed Islands as Japan and US snub 
Beijing's New Air defense Zone . . .

Two US military B-52 bombers flew over territorially-disputed islands in the East China Sea without informing China, while two of Japan’s largest airlines also refused to comply with the rules of Beijing’s newly set up air defense zone.

Japan’s two largest airlines, ANA Holdings and Japan Airlines, declared on Tuesday that they’ll stop submitting flight plans to Chinese aviation authorities.  

Both carriers have been informing China of flights through the recently established zone in the East China Sea. However, they will stop doing so as of Wednesday, a spokesmen for the airlines said.

The announcement came after Japan’s transport minister, Akihiro Ota, called the declaration of China’s defense zone “not valid at all” and urged the country’s airlines not to comply with Beijing’s rules.

The Japanese Foreign Minister, Fumio Kishida, said that the government will continue talking to the country’s airlines as “it’s important for the public and private sectors to cooperate in showing China our firm resolve,” reports the Kyodo news agency.

Kishida has had a phone conversation with US Secretary of State John Kerry, during which the two sides shared their "strong concern" over Beijing’s move.

Also on Tuesday it was revealed that two US military planes flew over the disputed islands without informing the Chinese authorities.

“We have conducted operations in the area of the Senkakus (Japan’s name for the disputed islands). We have continued to follow our normal procedures, which include not filing flight plans, not radioing ahead and not registering our frequencies,” Colonel Steve Warren, a Pentagon spokesman, is cited as saying by Reuters.  

There was no response from the Chinese side regards the violation, Warren added.

Unarmed B-52 bombers took off from Guam and flew over the Senkaku/Diaoyu islands on Monday, according to statements given to the Wall Street Journal by unnamed officials.   

Previously, Kerry warned that China's attempt to impose control over the area’s airspace “constitutes an attempt to change the status quo in the East China Sea. Escalatory action will only increase tensions in the region and create risks of an incident.”

The US, Japan’s major ally, said that the territorial dispute in the East China Sea should be solved by diplomatic means.

“The policy announced by the Chinese over the weekend is unnecessarily inflammatory,” Josh Earnest, a White House spokesman, stressed on Tuesday. “These are the kinds of differences that shouldn’t be addressed with threats or inflammatory language, but rather can and should be resolved diplomatically.”

On Saturday, the Chinese Defense Ministry said that any planes in the vicinity of the Senkaku/Diaoyu Islands - disputed between Beijing and Tokyo - need to submit their flight plans to China’s Foreign Ministry or civil aviation administration, and they must maintain radio contact with Chinese authorities.

China has threatened to implement “emergency defensive measures” against planes that fail to comply with the rules.

The US and Japan are considering the deployment of drone aircraft in the area, as a response to the Chinese move, the Nikkei newspaper reported, although they provided no source for the information.  

More than 20 countries, including Japan and the US enforce similar airspace identification zones, like the Chinese, in the interest of national security. However, those zones aren’t situated in disputed areas.

Tensions between Japan and China over the eight uninhabited islands, which are situated in waters rich with oil, natural gas and fish, ratcheted up after the Japanese government purchased three of the islands in the group from a private Japanese owner.

Chinese patrol ships and airplanes have since been repeatedly entering and patrolling the areas around the islands, as a protest against the Japanese move.


Pesawat Amerika Syarikat terbang di atas dipertikaikan 
ZON Udara China . . .


SitiWanMahani - Pentagon yang telah mengesahkan bahawa 2 pesawat tentera Amerika Syarikat mencabar Beijing dengan terbang ke atas pulau yang dipertikaikan di Laut China Timur.

Berturut-turut wilayah pahit, China menggunakan nama Diaoyu untuk pulau-pulau. Pihak menuntut Rival Jepun memanggil mereka pulau-pulau Senkaku.

Ketegangan meningkat pada hujung minggu apabila China menetapkan ZON pertahanan udara baru yang meliputi pulau-pulau dan memberi amaran “langkah-langkah kece-masan” melainkan pesawat yang dikenal pasti diri mereka sendiri.

“Kami telah menjalankan operasi di kawasan Senkakus. Kami terus mengikut prosedur biasa kami, yang termasuk tidak memfailkan pelan penerbangan, tidak radioing ke hadapan dan tidak mendaftar frekuensi kami,” kata jurucakap Pentagon Kolonel Steve Warren.

US Aircraft fly over disputed China air ZONE

The Pentagon has confirmed that two US military aircraft defied Beijing by flying over disputed islands in the East China Sea.

In a bitter territorial row, China uses the name Diaoyu for the islands. Rival claimant Japan calls them the Senkaku islands.

Tension rose at the weekend when China decreed a new air defence zone covering the islands and warned of "emergency measures" unless aircraft identified themselves.

"We have conducted operations in the area of the Senkakus. We have continued to follow our normal procedures, which include not filing flight plans, not radioing ahead and not registering our frequencies," said Pentagon spokesman Colonel Steve Warren.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...