Wednesday 27 November 2013

CHINA Kata dipantau Ingkar PENERBANGAN Pengebom Amerika Syarikat

P-3C Orion pesawat pengawasan Jepun Maritim sendiri Pertahanan Pasukan itu terbang ke atas pulau-pulau yang dipertikaikan di Laut China Timur, yang dipanggil Senkaku di Jepun dan Diaoyu di China. China berkata rabu 27 November, 2013 ia telah dipantau 2 pengebom Amerika Syarikat yang tidak bersenjata yang terbang di Laut China Timur dengan tidak ada alasan akuan Beijing ia menjalankan kawalan tentera yang lebih besar di kawasan itu. Penerbangan Selasa daripada pengebom B-52 menekankan dakwaan Amerika Syarikat bahawa ia tidak akan mematuhi permintaan Cina yang pesawat terbang melalui maritim Zon pertahanan udara yang baru diisytiharkan memperkenalkan diri mereka dan menerima arahan Cina. (Photo: AP – think IN pictures @1WORLDCommunity)

SitiWanMahani - BEIJING (AP) China berkata ianya sudah dipantau 2 pengebom Amerika Syarikat yang tidak bersenjata yang terbang di Laut China Timur dengan tidak ada alasan akuan Beijing ia menjalankan kawalan tentera yang lebih besar di kawasan itu.

Penerbangan Selasa daripada pengebom B -52 menekankan dakwaan Amerika Syarikat bahawa ia tidak akan mematuhi permintaan Cina yang pesawat terbang melalui maritim Zon pertahanan udara yang baru diisytiharkan memperkenalkan diri mereka dan mene-rima arahan Cina.

Satu kenyataan Kementerian Pertahanan China yang dikeluarkan Rabu berkata selepas pesawat itu dikesan dan dipantau kerana mereka terbang melalui zon selama 2 jam dan 22 minit. Ia berkata semua pesawat terbang melalui Zon akan dipantau, tetapi tidak menyebut ancaman untuk mengambil “langkah-langkah kecemasan pertahanan” terhadap pesawat noncompliant yang termasuk dalam pengumuman pada hari Sabtu.

“China mempunyai keupayaan untuk menjalankan kawalan yang berkesan ke atas ruang udara yang berkaitan, “ kata kenyataan itu ringkas, dikaitkan dengan seorang jurucakap kementerian tidak dikenali. Amerika Syarikat menyifatkan penerbangan sebagai misi latihan dan berkata mereka tidak diterbangkan sebagai tindak balas kepada langkah terbaru China untuk menegaskan tuntutan kedaulatan ke atas kumpulan pulau-pulau yang tidak didiami dikawal oleh Jepun. Kedua-dua pengebom B-52 berlepas dari pangkalan mereka di Guam sekitar tengah hari dan berada dalam Zon yang merangkumi pulau-pulau yang dipertikaikan untuk kurang daripada 1 jam sebelum kembali ke pangkalan mereka, pegawai-pegawai Amerika Syarikat berkata, sambil menambah pesawat yang dihadapi tiada masalah.

Penerbangan pengebom datang selepas jurucakap Jabatan Negara Jen Psaki berkata langkah China muncul sebagai satu percubaan untuk menukar status quo di Laut China Timur. “Ini akan meningkatkan ketegangan serantau dan meningkatkan risiko salah perhi-tungan, konfrontasi dan kemalangan,” katanya kepada pemberita.

Amerika Syarikat, yang mempunyai beratus-ratus pesawat tentera yang berpangkalan di rantau ini, telah berkata ia telah sifar niat untuk mematuhi permintaan baru Cina. Begitu juga Jepun telah dipanggil Zon tidak sah, tidak boleh dikuatkuasakan dan berbahaya, manakala Taiwan dan Korea Selatan, kedua-dua rapat dengan Amerika Syarikat, juga menolaknya.

Australia juga berkata ia dipanggil duta Cina untuk menyatakan kebimbangan mengenai pengisytiharan Zon yang tiba-tiba. “Masa dan cara pengumuman China adalah tidak mem-bantu dalam cahaya ketegangan serantau, dan tidak akan menyumbang kepada kestabilan serantau,” kata Menteri Luar Julie Bishop dalam satu kenyataan.

Langkah Beijing sesuai corak meletakkan gigi di belakang tuntutan wilayah dan dilihat sebagai berpotensi membawa kepada pertemuan berbahaya bergantung kepada bagai-mana bersungguh-sungguh China menguatkuasakan ianya - dan bagaimana berhati-hati ia adalah apabila memintas pesawat dari Jepun, Amerika Syarikat dan negara-negara lain.

Reaksi China untuk penerbangan pengebom adalah diramal marah, dengan beberapa balik perlanggaran 2001 antara pejuang Cina dan pesawat pengawasan Amerika Syarikat di ruang udara antarabangsa di luar pantai tenggara China - jenis kemalangan beberapa yang takut dasar baru China boleh membuat lebih mungkin. Juruterbang Cina, Wang Wei , terbunuh dalam kemalangan itu dan anak-anak kapal Amerika Syarikat terpaksa mem-buat pendaratan di pulau Hainan China,  di mana mereka telah diadakan selama 10 hari dan berkali-kali disoal siasat sebelum dibebaskan.

“Mari kita tidak mengulangi penghinaan Wang Wei. Buat persediaan yang baik untuk serangan balas,” tulis Zheng Daojin, seorang wartawan dengan Agensi Berita Xinhua rasmi di Twitter seperti beliau ‘Weibo microblog’. Ahli perniagaan Li Pengliang berkata pertikaian pulau-pulau yang telah meningkatkan sentimen anti-Jepun, tetapi meragui peluang konflik terbuka.

“Orang ramai adalah marah, tetapi saya masih percaya bahawa pemimpin dalam kuasa berfikiran tenang. Mereka tidak akan bertindak mengikut gerak hati,” kata Li. Ia tidak jelas sama ada Beijing telah dijangka tindak balas secara paksa dari Washington dan lain-lain, atau bagaimana ia telah disediakan untuk menyokong tuntutannya. Ulama Cina, yang sering bertindak sebagai jurucakap kerajaan ad-hoc, mengkritik penerbangan Selasa sebagai tanda mentah kekerasan dan berkata Beijing tidak mencari pertarungan.

“Ia bukan bahawa China tidak mahu menguatkuasakan tuntutan, tetapi apa yang bagai-mana anda mengharapkan China untuk bertindak balas ?” kata Zhu Fen , seorang pakar keselamatan antarabangsa di Universiti Peking.

B-52 pas overhed pada Forum Keselamatan Negara demonstrasi udara di Maxwell Air Force Base, Ala China berkata Rabu 27 November, 2013 ia telah dipantau 2 pengebom Amerika Syarikat yang tidak bersenjata yang terbang di Laut China Timur dengan tidak ada alasan akuan Beijing ia telah menjalankan kawalan tentera yang lebih besar di kawasan itu. Penerbangan Selasa daripada pengebom B-52 menekankan dakwaan Amerika Syarikat bahawa ia tidak akan mematuhi permintaan Cina yang pesawat terbang melalui maritim Zon pertahanan udara yang baru diisytiharkan memperkenalkan diri mereka dan menerima arahan Cina. (Photo: AP – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Skrin komputer memaparkan peta yang menunjukkan garis Zon pertahanan udara baru China di Timur China di laman web Kementerian Pertahanan China, di Beijing Selasa 26 November, 2013. Beijing pada sabtu, 23 November, 2013 yang dikeluarkan peta zon - yang termasuk satu kelompok pulau-pulau yang dikuasai oleh Jepun tetapi juga dituntut oleh China - dan satu set peraturan yang mengatakan semua pesawat memasuki kawasan tersebut mesti memberitahu pihak berkuasa China dan tertakluk kepada langkah-langkah kecemasan tentera jika mereka tidak memperkenalkan diri mereka atau taat kepada perintah Beijing. Watak-watak Cina dalam merah di tengah-tengah peta di sebelah kiri berbunyi: “Pertahanan Udara Zon Pengenalan di Laut China Timur.”  (Photo: AP – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Gambar September 2012, pulau-pulau kecil di Laut China Timur, yang dipanggil Senkaku di Jepun dan Diaoyu di China dilihat. China berkata rabu 27 November, 2013 ia telah dipantau 2 pengebom Amerika Syarikat yang tidak bersenjata yang terbang di Laut China Timur dengan tidak ada alasan akuan Beijing ia menjalankan kawalan tentera yang lebih besar di kawasan itu. Penerbangan Selasa daripada B-52 pengebom menekankan dakwaan Amerika Syarikat bahawa ia tidak akan mematuhi permintaan Cina yang pesawat terbang melalui maritim Zon pertahanan udara yang baru diisytiharkan memperkenalkan diri mereka dan menerima arahan Cina. (Photo: AP – think IN pictures @1WORLDCommunity)

China Says monitored defiant US bomber Flights

BEIJING (AP) China said Wednesday it had monitored two unarmed U.S. bombers that flew over the East China Sea in defiance of Beijing's declaration it was exercising greater military control over the area.

Tuesday's flight of the B-52 bombers underscored U.S. assertions that it will not comply with Chinese demands that aircraft flying through its newly declared maritime air defense zone identify themselves and accept Chinese instructions.

A Chinese Defense Ministry statement released Wednesday said the planes were detected and monitored as they flew through the zone for two hours and 22 minutes. It said all aircraft flying through the zone would be monitored, but made no mention of a threat to take "defensive emergency measures" against noncompliant aircraft that was included in an announcement on Saturday.

"China has the capability to exercise effective control over the relevant airspace," said the brief statement, attributed to an unidentified ministry spokesman. The U.S. described the flights as a training mission and said they were not flown in response to China's latest move to assert a sovereignty claim over a group of uninhabited islands controlled by Japan. The two B-52 bombers took off from their home base in Guam around midday and were in the zone that encompasses the disputed islands for less than an hour before returning to their base, U.S. officials said, adding the aircraft encountered no problems.

The bomber flights came after State Department spokeswoman Jen Psaki said China's move appeared to be an attempt to change the status quo in the East China Sea. "This will raise regional tensions and increase the risk of miscalculation, confrontation and accidents," she told reporters.

The U.S., which has hundreds of military aircraft based in the region, has said it has zero intention of complying with the new Chinese demands. Japan likewise has called the zone invalid, unenforceable and dangerous, while Taiwan and South Korea, both close to the U.S., also rejected it.

Australia also said it called in the Chinese ambassador to express concern about the sudden zone declaration. "The timing and the manner of China's announcement are unhelpful in light of current regional tensions, and will not contribute to regional stability," Foreign Minister Julie Bishop said in a statement.

Beijing's move fits a pattern of putting teeth behind its territorial claims and is seen as potentially leading to dangerous encounters depending on how vigorously China enforces it - and how cautious it is when intercepting aircraft from Japan, the U.S. and other countries.

Chinese reaction to the bomber flights was predictably angry, with some recalling the 2001 collision between a Chinese fighter and a U.S. surveillance plane in international airspace off China's southeastern coast - the kind of accident some fear China's new policy could make more likely. The Chinese pilot, Wang Wei, was killed in the crash and the U.S. crew forced to make a landing on China's Hainan island, where they were held for 10 days and repeatedly interrogated before being released.

"Let's not repeat the humiliation of Wang Wei. Make good preparations to counter-attack," wrote Zheng Daojin, a reporter with the official Xinhua News Agency on his Twitter-like Weibo microblog. Businessman Li Pengliang said the islands dispute had heightened anti-Japanese sentiment, but doubted the chances of an open conflict.

"The public is outraged, but I still believe that the leaders in power are sober minded. They will not act on impulse," Li said. It wasn't clear whether Beijing had anticipated the forceful response from Washington and others, or how well it was prepared to back up its demands. Chinese scholars, who often serve as ad-hoc government spokesmen, criticized Tuesday's flights as a crude show of force and said Beijing wasn't looking for a fight.

"It's not that China didn't want to enforce its demands, but what how do you expect China to react?" said Zhu Feng, an international security expert at Peking University.

TOP NEWS Photos: Satu bayangan penumbuk tergenggam daripada penunjuk perasaan dilihat pada bendera kebangsaan Cina semasa protes anti-Jepun di luar kedutaan Jepun di Beijing pada ini 19 Ogos 2012 file photo. Gambar diambil 19 Ogos 2012. (CHINA - POLITICS CIVIL UNREST TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLDCommunity)

TOP NEWS Photos: Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama (2 dariKiri) jam tangan pelakon menangkap pergerakan melakukan adegan dari filem yang akan datang 'Bagaimana Melatih Naga anda 2' ketika lawatan Kerja Dream studio Animasi di Glendale, California, 26 November, 2013. Juga gambar adalah pengarah filem itu Dekan DeBlois (darKanan) REUTERS/Jason Reed (UNITED STATES - POLITICS ENTERTAINMENT TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLDCommunity)

Pelan untuk Perang DUNIA ke III (Sila Kongsi video ini) . . .



Firman Allah Ta’ala: “Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demi-kian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-per-buatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)”. (Ar Rum QS30: 41)

GOD ALMIGHTY SAYS IN THE HOLY QURAN: “Evil (sins and disobedience of Allah, etc.) has appeared on land and sea because of what the hands of men have earned (by oppression and evil deeds, etc.), that Allah may make them taste a part of that which they have done, in order that they may return (by repenting to Allah, and begging His Pardon)”. (Ar Rum QS30: 41)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...