Wednesday 27 November 2013

Kembali ke ZAMAN Mubarak? Pertembungan polis Mesir dengan Aktivis sebagai Undang-undang protes berkuat kuasa . . .



SitiWanMahani - Polis bertempur dengan penunjuk perasaan di ibu Mesir Kaherah sebagai beratus-ratus aktivis keluar untuk menentang undang-undang baru meng-haramkan perhimpunan umum lebih daripada 10 orang. Gas pemedih mata dan meriam air telah dilepaskan sebagai pasukan keselamatan Kuatkuasakan undang-undang baru.

Penunjuk perasaan melaungkan “turun, turun dengan pemerintahan tentera,” kerana beberapa yang 20 orang telah ditangkap, Reuters memetik agensi berita negeri sebagai berkata.

Beratus-ratus orang berkumpul di tengah Kaherah pada hari Selasa untuk protes segar terhadap undang-undang baru yang menyekat ini. Diterima pakai pada hari Ahad, undang-undang memberikan hak untuk menghalang sebarang bantahan daripada lebih 10 orang yang berlaku tanpa kelulusan polis Kementerian Dalam Negeri.

Back to days Of Mubarak? Egypt’s police clash with activists 
as protest law takes effect . . .

Police clashed with protesters in Egypt’s capital of Cairo as hundreds of activists came out to defy the new law banning public gatherings of more than ten people. Teargas and water cannons were fired as security forces enforced the new legislation.

Protesters chanted "down, down with military rule,” as some 20 people were arrested, Reuters quoted the state news agency as saying.

Hundreds of people gathered in central Cairo on Tuesday for a fresh protest against the restrictive new law. Adopted on Sunday, the legislation grants the Interior Ministry the right to ban any kind of protests of over ten people taking place without police approval.


Penunjuk perasaan telah melanda dalam saat-saat yang akan datang ke jalan-raya, RT Bel Trew dilaporkan dari Kaherah. “Ia sudah tentu berasa seperti kami berpindah ke era yang baru di sini di Mesir. Orang dilepaskan oleh gas pemedih mata dan meriam air, dan banyak dipukul dalam saat-saat yang akan datang ke jalan-raya untuk membantah dengan tidak ada alasan ini sekeping undang-undang tertentu,” dia melaporkan.

“Mereka ditahan dan antara berpuluh-puluh yang telah ditahan termasuk 16 wanita. Ini mencetuskan kegemparan di seluruh negara.”

Protesters were hit within moments of coming onto the streets, RT’s Bel Trew reported from Cairo. “It certainly feels like we moved to a new era here in Egypt. People were fired on by teargas and water cannons, and heavily beaten within moments of coming to the streets to protest in defiance of this particular piece of legislation,” she reported.

“They were rounded up and among the dozens who were arrested including sixteen women. This sparked uproar across the country.”

Penunjuk perasaan anti-kerajaan menjerit slogan anti tentera dan Kementerian Dalam Negeri dalam bantahan terhadap undang-undang baru di Mesir yang menghalang demonstrasi, di pusat bandar Kaherah November 26, 2013. (Anti-government protesters shout slogans against the military and interior ministry during a protest against a new law in Egypt that restricts demonstrations, in downtown Cairo November 26, 2013. (Reuters, Mohamed Abd El Ghany – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Pegawai keselamatan balas kepada tangkapan pada hari Selasa, mengatakan bahawa penunjuk perasaan tidak diberi kebenaran untuk perhimpunan itu dan telah memberi amaran tentang hakikat itu. Kerajaan yang disokong tentera adalah dengan alasan bahawa ia hanya mahu memulihkan keadaan di jalananan.

“Kami melaksanakan undang-undang tunjuk perasaan baru yang memerlukan penunjuk perasaan untuk mendapatkan kebenaran daripada Kementerian Dalam Negeri 3 hari sebelum protes,” kata seorang pegawai polis.

Security officials responded to Tuesday’s arrests, saying that protesters were not given permission for the gathering and were warned of that fact. The military-backed government is arguing that it simply wants to restore order to the streets.

"We are implementing the new protest law that requires protesters to seek permission from the Interior Ministry three days before the protest," a police official said.

Penunjuk perasaan Mesir membakar kayu di Talaat Harb Square di pusat bandar Kaherah pada November 26, 2013. (Egyptian protesters set fire to wood at Talaat Harb Square in downtown Cairo on November 26, 2013. (AFP Photo/Mohamed Abdelwahab – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Kumpulan hak asasi manusia telah mengkritik undang-undang, yang menyatakan bahawa ia adalah anti-demokratik. Uundang-undang baru memberikan bantahan pasukan keselamatan mengekang percuma,” kata Amnesty International.

Trew RT itu menambah bahawa aktivis Mesir berasa seolah-olah negara ini telah bertukar kembali jam untuk zaman pemerintahan Hosni Mubarak, “apabila jenis-jenis perhimpunan telah pantas bergerak dari jalan-raya oleh pasukan keselamatan yang diberi kekuasaan penuh untuk menggunakan kekerasan untuk menggerakkan orang ke atas.”

Human rights groups have criticized the law, stating that it is anti-democratic. "(The) new protest law gives security forces free rein," Amnesty International said.

RT’s Trew added that Egyptian activists feel as though the country has turned back the clock to the days of Hosni Mubarak’s rule, “when these kinds of rallies were swiftly moved from the streets by the security forces who were given the carte blanche to use violence to move people on.”

Gas pemedih mata dilepaskan oleh polis rusuhan di penunjuk perasaan mengudara semasa pertempuran di dataran Talaat Harab di pusat bandar Kaherah November 26, 2013. (Tear gas fired by riot police at protesters fill the air during clashes at Talaat Harab square in downtown Cairo November 26, 2013. (Reuters/Mohamed Abd El Ghany – think IN pictures @1WORLDCommunity)


Pertempuran di Mesir sebagai penunjuk perasaan menentang Undang-undang baru terhadap DEMONSTRASI . . .


SitiWanMahani - Polis rusuhan di Mesir telah bertempur dengan penunjuk perasaan melanggar undang-undang baru yang menghalang demonstrasi. Beratus-ratus berkumpul di bangunan-bangunan kerajaan di Kaherah untuk mengutuk undang-undang yang dilulus-kan pada hari Ahad.

Bagi mereka, ia adalah satu lagi tanda autoritarian oleh raja-raja tentera yang menggulingkan Presiden Mesir Mohamed Mursi Ikhwanul Muslimin pada bulan Julai. Undang-undang baru mengharamkan protes tanpa kebenaran polis. Kementerian Dalam Negeri boleh melarang mana-mana mesyuarat umum lebih daripada 10 orang. Amnesty International berkata ia memberikan pasukan keselamatan "mengekang percuma".

Di tengah-tengah keganasan dan tangkapan pada hari Selasa, beberapa anggota jawatan-kuasa meminda perlembagaan Mesir telah dilaporkan digantung penglibatan mereka.

 Clashes in Egypt as protesters defy new law 
against demonstrations . . .

Riot police in Egypt have clashed with protesters defying a new law that restricts demonstrations. Hundreds gathered at government buildings in Cairo to denounce the legislation passed on Sunday.

For them, it's another sign of authoritarianism by the military rulers who ousted Egypt's President Mohamed Mursi of the Muslim Brotherhood in July. The new law bans protests without police approval. The Interior Ministry can forbid any public meeting of more than 10 people. Amnesty International says it gives the security forces "free rein".

Amid Tuesday's violence and arrests, several members of a committee amending Egypt's constitution have reportedly suspended their involvement.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...