Wednesday 27 November 2013

ISRAEL Mendera SEMULA KEMPEN Menentang IRAN . . .

Yunani F15 BI52 pesawat tentera udara mengambil kira dari pangkalan udara Ovda berhampiran Eilat, selatan Israel, Isnin, 25 November, 2013 semasa pelaksanaan Panji Biru. Tentera Israel berkata pelaksanaan Bendera Biru adalah gerudi tentera udara antarabangsa, yang pertama seumpamanya, yang dihoskan oleh Israel di pangkalan udara Ovda terdekat Eilat dengan penyertaan Israel, Amerika, Greek dan pesawat tempur Itali. (Photo: AP – think IN pictures @1WORLDCommunity) 

SitiWanMahani - BAITULMAQDIS (AP) Setelah kehilangan pertempuran untuk menghentikan perjanjian antarabangsa mencapai minggu ini pada program nuklear Iran, pegawai Israel telah memulakan usahanya dan merancang perjuan-gan untuk membentuk perjanjian muktamad bahawa perunding berharap untuk mencapai dalam 6 bulan itu.

Pegawai Israel mengatakan perjanjian muktamad mesti melampaui program Iran beku dan melancarkan kembali pencapaian mereka berkata telah menjadikan Republik Islam keadaan ambang senjata. Dari perspektif Israel, kuasa-kuasa DUNIA mesti menunjukkan mereka tidak ditipu oleh kempen Iran keramahan dan masih untuk mendesak sekatan melumpuhkan jika diperlukan.

Perdana Menteri Benjamin Netanyahu, yang percaya Iran bertekad untuk menghasilkan bom nuklear, keras mengutuk perjanjian Ahad ini di antara Iran dan 6 kuasa DUNIA sebagai “kesilapan bersejarah” dan berkata Israel tidak terikat oleh perjanjian itu.

Sebagai pertukaran untuk beberapa bantuan daripada sekatan ekonomi, Iran bersetuju untuk membendung kebanyakan aktiviti nuklearnya manakala rundingan mengenai perjanjian akhir meneruskan dalam tempoh 6 bulan akan datang. Tetapi kebanyakan infrastruktur nuklearnya, termasuk keupayaan untuk memperkayakan uranium, satu lang-kah utama dalam membuat bom, masih utuh.

Pada hari Isnin, Netanyahu berkata beliau tidak akan melepaskan. Bercakap kepada ahli-ahli Parti Likud beliau, pemimpin Israel berkata beliau akan menghantar beliau penasihat keselamatan negara, Yossi Cohen, ke Washington pada hari-hari akan datang untuk menye-laraskan langkah seterusnya dengan Amerika.

“Perjanjian yang kekal telah membawa kepada satu keputusan: Merungkai keupayaan ketenteraan nuklear Iran,” katanya,  dengan mendakwa bahawa hanya minggu ini Iran berulang-ulang bersumpah untuk memusnahkan Israel.” Dan saya ulangi di sini komitmen saya untuk menghalang mereka daripada mendapat keupayaan untuk melakukan ini.”

Perjanjian itu pertama dengan Iran telah menimbulkan ketegangan antara Israel dan Amerika Syarikat, dan berita bahawa Amerika telah diam-diam banyak dirundingkan perjanjian itu mengancam untuk mendalami perbezaan mereka. Pegawai Israel enggan mengulas.

Lewat Ahad, White House berkata Presiden Barack Obama telah menelefon Netanyahu untuk membincangkan perjanjian dengan Iran, dengan kedua-dua pemimpin mengesahkan “matlamat bersama mereka mencegah Iran daripada mendapatkan senjata nuklear.”

Obama berkata beliau memahami keraguan Netanyahu dan berjanji untuk “berunding rapat” dengan Israel sebagai rundingan bergerak ke hadapan pada penyelesaian menye-luruh yang akan “menyelesaikan kebimbangan masyarakat antarabangsa mengenai program nuklear Iran,” menurut White House.

Perbezaan antara sekutu berpunca sebahagiannya dari persepsi yang berbeza kepada sejauh mana ancaman Iran. Ke Israel, Iran bersenjata nuklear mengancam kelangsungan hidup itu. Israel menunjukkan kepada retorik Iran bermusuhan merujuk kepada kemus-nahan Israel, sokongan Iran untuk kumpulan militan Arab di sepanjang sempadan Israel, dan pembangunan Iran peluru berpandu jarak jauh mampu mencapai negara Yahudi.

Bagi Washington, Iran adalah jauh, walaupun menekan, isu, salah satu daripada pelbagai cabaran sukar ia menghadapi di rumah dan di luar negara. Walaupun Obama telah beru-lang kali berkata beliau tidak akan membenarkan Iran untuk membangunkan bom nuklear, Israel berkata Iran tidak harus dibenarkan untuk walaupun mendapatkan yang dekat dengan titik itu.

“Status akhir perlu Iran tidak boleh kekal sebuah negara ambang nuklear, Iran tidak boleh kekal satu atau 2 langkah dari bom,” Kabinet Menteri Israel bagi hal ehwal kecerdasan, Yuval Steinitz, memberitahu perhimpunan diplomat Eropah.

Dengan stok simpanan uranium diperkaya, dan beribu-ribu sentrifugal maju mampu memperkayakan lebih uranium sehingga senjata gred, pegawai Israel berkata Iran hanya beberapa bulan lagi dari apa yang bahan-bahan dan kepakaran untuk membuat bom. Tehran menegaskan program nuklearnya adalah untuk tujuan keamanan.

Pada minggu-minggu yang membawa kepada perjanjian Ahad ini, Israel telah meminta agar mana-mana perjanjian peringkat pertama melancarkan kembali program nuklear Iran. Selepas gagal pada tugas itu, pegawai Israel yang mengatakan bahawa engkau akan menyambung semula kempen mereka.

Walaupun Netanyahu telah mengulangi ancaman bertudung untuk menyerang Iran jika perlu, tindakan ketenteraan seolah-olah keluar daripada soalan manakala rundingan teruskan. Pegawai-pegawai berkata Israel akan menggunakan gabungan diplomasi bijak-sana dan tumpul komen orang ramai untuk menekan kes mereka. Antara tuntutan Israel adalah menghentikan kepada semua pengayaan uranium dan kemusnahan reaktor plutonium- menghasilkan yang sedang dalam pembinaan .

Steinitz berkata beliau percaya kompromi masih mungkin. Beliau mencadangkan bahawa jika Iran adalah niat semata-mata untuk menghasilkan elektrik, seperti yang sering ia berkata, ia boleh membeli rod bahan api nuklear dari luar negara dan bukannya mem-perkayakan sendiri.

“Walaupun kami amat kecewa dari perjanjian interim, kami percaya perjanjian yang berbeza, lebih menyeluruh, harus dicapai, satu perjanjian yang sekurang-kurangnya tentera Iran untuk memulakan untuk melancarkan kembali program tentera nuklearnya, dan bukan hanya untuk membekukan kemudahan, tetapi untuk mula hapus sekurang-kurangnya sebahagian daripada kemudahan nuklearnya,” kata Steinitz, sambil menambah bahawa Israel akan berkongsi perisikan dengan sekutunya sebagai rundingan teruskan.

Kebimbangan terhadap Iran telah membantu menjalin persekutuan tidak mungkin di antara Israel dan negara-negara Teluk Barat bersekutu yang diketuai oleh Arab Saudi, yang juga terkesima oleh pengaruh serantau Iran yang semakin meningkat. Tetapi oleh kerana perjanjian Ahad ini telah diumumkan, perikatan yang menunjukkan tanda-tanda terurai.

Pada Isnin, Arab Saudi dengan berhati-hati mengalu-alukan perjanjian itu, dan dalam isyarat halus pada Israel, berharap bahawa ia boleh membawa kepada Timur Tengah bebas daripada senjata pemusnah besar-besaran. Israel dipercayai secara meluas memiliki senjata nuklearnya sendiri, walaupun ia tidak mengakui mempunyai satupun.

Qatar, Bahrain, Kuwait dan Emiriyah Arab Bersatu juga telah mengalu-alukan perjanjian nuklear. Akhbar Israel telah dipenuhi dengan ulasan-ulasan membedah kegagalan Netanyahu untuk mengelakkan perjanjian itu dan berkata beliau akan mempunyai masa untuk duduk leka.

“Tugas Netanyahu telah yang jelas baginya Biarlah dia bangun dari lantai; Ini ada masa untuk ancaman kosong dan kasihan diri,” Nachum Barnea menulis, kolumnis untuk Yediot Ahronot.

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu, ditengah, menghadiri mesyuarat mingguan kabinet di pejabatnya di Jerusalem, Israel. Perjanjian nuklear antara Iran dan 6 kuasa DUNIA boleh membuka jalan untuk normalisasi hubungan antara Tehran dan Barat. Prospek yang penggera pesaing Iran, termasuk Israel dan Arab Saudi, yang berhujah Tehran hanya yang memberanikan diri dalam usahanya untuk menguasai wilayah. (Photo: AP – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Tentera udara Israel F-16 menunggu selaras untuk berlepas dari pangkalan udara berhampiran Ovda Eilat, selatan Israel, Isnin, 25 November, 2013 semasa pelaksanaan Panji Biru. Tentera Israel berkata pelaksanaan Bendera Biru adalah gerudi tentera udara antarabangsa, yang pertama seumpamanya, yang dihoskan oleh Israel di pangkalan udara Ovda terdekat Eilat dengan penyertaan Israel, Amerika, Greek dan pesawat tempur Itali. (Photo: AP – think IN pictures @1WORLDCommunity)

3 pesawat tentera udara Israel F-15s daripada skuadron Double-Tailed Knights berlepas dari pangkalan udara berhampiran Ovda Eilat, selatan Israel, Isnin November 25, 2013 semasa pelaksanaan Panji Biru. Tentera Israel berkata pelaksanaan Bendera Biru adalah gerudi tentera udara antarabangsa, yang pertama seumpamanya, yang dihoskan oleh Israel di pangkalan udara Ovda terdekat Eilat dengan penyertaan Israel, Amerika, Greek dan pesawat tempur Itali. (Photo: AP – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Presiden Barack Obama bertemu dengan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu di Pejabat Oval di White House di Washington. Amerika Syarikat dan Iran rahsia terlibat dalam peringkat tinggi, muka-ke-muka berbincang, sekurang-kurangnya tiga kali sejak setahun lalu, dalam kepentingan yang tinggi perjudian diplomatik oleh pentadbiran yang membuka jalan kepada perjanjian bersejarah yang bertujuan untuk melambatkan program nuklear Iran. Selepas 27 September, panggilan telefon antara Obama dan Presiden Iran Hassan Rouhani, Amerika Syarikat mula memaklumkan sekutu mengenai rundingan. Obama ditangani perbualan yang paling sensitif dirinya, memberi taklimat kepada Netanyahu semasa beliau melawat 30 Sept ke White House. Israel masih marah mengenai perjanjian itu. (Photo: AP – think IN pictures @1WORLDCommunity)

A battered Israel resumes campaign against Iran

JERUSALEM (AP) Having lost its battle to stop the international deal reached this week on Iran's nuclear program, Israeli officials are already picking up the pieces and planning a fight to shape a final agreement that negotiators hope to reach in six months.

Israeli officials say the final deal must go beyond freezing Iran's program and roll back the achievements they say has made the Islamic Republic a threshold weapons state. From Israel's perspective, the world powers must show they have not been duped by Iran's campaign of amiability and still have the stomach to press on with crippling sanctions if needed.

Prime Minister Benjamin Netanyahu, who believes Iran is determined to produce a nuclear bomb, harshly condemned Sunday's agreement between Iran and six world powers as a "historic mistake" and said Israel was not bound by the deal.

In exchange for some relief from economic sanctions, Iran agreed to curb most of its nuclear activities while negotiations on a final agreement proceed during the next six months. But most of its nuclear infrastructure, including its ability to enrich uranium, a key step in making bombs, remains intact.

On Monday, Netanyahu said he would not give up. Speaking to members of his Likud Party, the Israeli leader said he would dispatch his national security adviser, Yossi Cohen, to Washington in the coming days to coordinate the next move with the Americans.

"This permanent agreement has to lead to one result: dismantling the Iranian nuclear military capability," he said, claiming that just this week Iran repeated its vow to destroy Israel. "And I repeat here my commitment to prevent them from getting the ability to do this."

The initial deal with Iran has raised tensions between Israel and the U.S., and news that the Americans had secretly negotiated much of the agreement threatened to deepen those differences. Israeli officials declined to comment.

Late Sunday, the White House said President Barack Obama had phoned Netanyahu to discuss the deal with Iran, with the two leaders reaffirming "their shared goal of preventing Iran from obtaining a nuclear weapon."

Obama said he understood Netanyahu's skepticism and promised to "consult closely" with Israel as the talks move forward on a comprehensive solution that would "resolve the international community's concerns regarding Iran's nuclear program," according to the White House.

The differences between the allies stem in part from different perceptions on the extent of the Iranian threat. To Israel, a nuclear-armed Iran threatens its very survival. Israel points to hostile Iranian rhetoric referring to Israel's destruction, Iran's support for militant Arab groups along Israel's borders, and Iran's development of long-range missiles capable of reaching the Jewish state.

For Washington, Iran is a distant, albeit pressing, issue, one of a plethora of difficult challenges it is facing at home and abroad. While Obama has repeatedly said he will not allow Iran to develop a nuclear bomb, Israel says Iran should not be allowed to even get close to that point.

"The final status should be that Iran cannot remain a threshold nuclear country, that Iran cannot remain one or two steps from the bomb," Israel's Cabinet minister for intelligence affairs, Yuval Steinitz, told a gathering of European diplomats.

With stockpiles of enriched uranium, and thousands of advanced centrifuges capable of enriching even more uranium up to weapons grade, Israeli officials say the Iranians are just months away from having the ingredients and expertise to make a bomb. Tehran insists its atomic program is for peaceful purposes.

In the weeks leading to Sunday's agreement, Israel had demanded that any first-stage deal roll back Iran's nuclear program. After failing at that task, Israeli officials are vowing to resume their campaign.

While Netanyahu has reiterated his veiled threats to attack Iran if necessary, military action seems to be out of the question while talks proceed. Officials say Israel will use a combination of discreet diplomacy and blunt public comments to press their case. Among Israel's demands are a halt to all uranium enrichment and the destruction of a plutonium-producing reactor that is under construction.

Steinitz said he believed compromise was still possible. He suggested that if Iran is intent merely on producing electricity, as it often says, it could buy nuclear fuel rods from abroad instead of enriching its own.

"Although we are extremely disappointed from this interim agreement, we believe a different agreement, more comprehensive, should be achieved, an agreement which at least forces Iran to begin to roll back its military nuclear program, and not just to freeze its facilities, but to begin to dismantle at least part of its nuclear facilities," said Steinitz, adding that Israel would share intelligence with its allies as the talks proceed.

Concerns over Iran have helped forge an unlikely alliance between Israel and Western-allied Gulf countries led by Saudi Arabia, who are also unnerved by Iran's growing regional influence. But since Sunday's deal was announced, that alliance is showing signs of unraveling.

On Monday, Saudi Arabia cautiously welcomed the deal, and in a subtle gesture at Israel, expressed hope that it could lead to a Middle East free of weapons of mass destruction. Israel is widely believed to possess its own nuclear arsenal, though it does not acknowledge having one.

Qatar, Bahrain, Kuwait and the United Arab Emirates also have welcomed the nuclear deal. Israeli newspapers were filled with commentaries dissecting Netanyahu's failure to prevent the deal and said he would have no time to sit idly.

"Netanyahu has his work cut out for him. Let him get up from the floor; this is no time for empty threats and self-pity," wrote Nachum Barnea, a columnist for Yediot Ahronot.

TOP NEWS Photos: Anak2 kapal darat mengarahkan jet pejuang Israel F-16 selepas ia mendarat di pangkalan udara Ovda, 40 km (25 batu) ke utara Eilat, semasa latihan Panji Biru November 25, 2013. Gerudi Bendera Biru adalah 2 minggu latihan tentera udara pelbagai hala dengan tentera udara Israel, Amerika Syarikat, Greece dan Itali. REUTERS/Amir Cohen (ISRAEL - TRANSPORT MILITARY TPX IMAGES OF THE DAY– think IN pictures @1WORLDCommunity)

Benjamin Netanyahu: Pemimpin2 DUNIA adalah ‘tersilap’ 
untuk melakukan perjanjian dengan IRAN . . .



SitiWanMahani - Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu berkata pemimpin-pemim-pin DUNIA adalah “tersilap” dalam melakukan perjanjian dengan Iran untuk membendung aktiviti-aktiviti nuklear di negara itu. Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu, meng-kritik perjanjian nuklear masyarakat antarabangsa dengan Iran.

Semasa sidang akhbar di Jerusalem, beliau berkata 6 kuasa-kuasa besar adalah “silap” dalam menandatangani perjanjian itu dan bahawa ia adalah kerja untuk bersuara untuk melindungi negaranya.

“Israel mempunyai banyak rakan-rakan dan sekutu tetapi apabila mereka tersilap ianya kewajipan saya untuk bersuara dengan jelas dan secara terbuka dan berkata demikian. Ia adalah tanggungjawab penuh saya untuk melindungi dan mempertahankan satu-satunya negara Yahudi,” katanya.

Perjanjian itu hanya peringkat pertama apa yang berharap untuk membawa perjanjian akhir memastikan bahawa Iran tidak membangunkan senjata nuklear. Di bawah perjan-jian itu, Iran akan membendung banyak aktiviti nuklearnya selama 6 bulan sebagai pertukaran untuk bantuan terhad dan beransur-ansur daripada sekatan ekonomi menya-kitkan.

Tempoh 6 bulan akan memberikan diplomat masa untuk berunding perjanjian yang lebih luas. Sementara itu, Presiden Israel Shimon Peres berbunyi nota yang lebih yakin bahawa perjanjian itu boleh mengubah rantau ini. Tetapi beliau menambah “kejayaan atau kega-galan daripada perjanjian itu akan dinilai oleh keputusan bukan dengan kata-kata.”

Benjamin Netanyahu: WORLD leaders are ‘mistaken' 
to do deal with IRAN . . .

Israel's Prime Minister, Benjamin Netanyahu says world leaders are "mistaken" in doing a deal with Iran to curb the country's nuclear activities. Israel's Prime Minister, Benjamin Netanyahu, criticised the international community's nuclear deal with Iran.

During a news conference in Jerusalem, he said the six major powers were "mistaken" in signing the deal and that it was it was his job to speak out in order to protect his nation.

"Israel has many friends and allies but when they're mistaken it's my obligation to speak out clearly and openly and say so. It's my solemn responsibility to protect and defend the one and only Jewish state," he said.

The agreement is just the first stage of what is hoped to bring about a final deal ensuring that Iran does not develop a nuclear weapon.  Under the deal, Iran will curb many of its nuclear activities for six months in exchange for limited and gradual relief from painful economic sanctions.

The six-month period will give diplomats time to negotiate a more sweeping agreement. Meanwhile, Israeli President Shimon Peres sounded a more optimistic note that the deal could change the region. But he added "the success or failure of the deal will be judged by results not by words."

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...