Wednesday 4 September 2013

Pelarian Syria Menghadapi keadaan yang Suram di bawah Kem yang dibiayai

 
SitiWanMahani - Pemberontak meriah: Kemungkinan Serangan tentera Amerika Syarikat meninggalkan Syria yang tidak kebimbangan. Dengan Syria sudah lama bertahan perang saudara, ancaman menjulang senjata api Amerika hujan turun di negara ini hanya satu lagi perkara untuk orang-orang di sana untuk dibimbangkan. RT Maria Finoshina telah mengetahui bagaimana ancaman campur tangan yang menjejaskan kehidupan seharian.

Rebel Rousing: Possible US military strikes leave Syrians unfazed. With Syria already enduring a civil war, the looming threat of American firepower raining down on the country is just one more thing for the people there to worry about. RT's Maria Finoshina has been finding out how the threat of an intervention is affecting everyday life.

Follow us on Google+ http://plus.google.com/+RT

Follow us on Instagram http://instagram.com/rt
   

SitiWanMahani - Pelarian Syria menghadapi keadaan yang suram di bawah kem yang dibiayai. Lebih daripada 40,000 orang Syria telah melintasi sempadan ke Iraq sejak 2 minggu lalu mencari perlindungan dari rumah kembali berjuang.

Mereka hanya beberapa dari 2 juta orang yang telah melarikan diri ke negara-negara jiran, tetapi apabila mereka tiba jatuh pendek dalam pembiayaan untuk bantuan pelarian bermakna syarat-syarat yang asas.

Ketua agensi pelarian PBB di Syria, Tarik Kurdi menjelaskan masalah ini:

“UNHCR telah meminta untuk 250 juta dolar Amerika (dari penderma antarabangsa) di mana kita hanya menerima kira-kira 70 juta dolar.”

Agensi-agensi bantuan tunai diikat telah melakukan yang terbaik dan menyediakan program-program bantuan tetapi ada sedikit wang untuk mendidik anak-anak, menyediakan kaunseling trauma atau di beberapa kawasan bahkan untuk membantu pelarian mengakses air bersih dan rawatan perubatan.

Syrian refugees face bleak conditions in under funded camps. More than 40,000 Syrians have crossed the border into Iraq over the past two weeks seeking sanctuary from the fighting back home.

They are only some of the two million who have fled into neighbouring countries, but when they arrive a short fall in funding for refugee aid means conditions are basic.

The head of the UN's refugee agency in Syria, Tarik Kurdi explained the problem:

"The UNHCR has asked for 250 million US dollars (from international donors) of which we have only received about 70 million dollars."

Cash-strapped aid agencies are doing their best and providing relief programmes but there is little money for educating children, providing trauma counselling or in some areas for even helping refugees access clean water and medical care.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...