Wednesday 4 September 2013

‘Tiada kasut America atas tanah’ di Syria, tarikh akhir 90 hari berkata draf resolusi Senator Amerika Syarikat . . .


SitiWanMahani - Tiada kasut America atas tanah’ di Syria, tarikh akhir 90 hari berkata draf resolusi Senator Amerika Syarikat. Pemimpin Jawatankuasa Hubungan Luar Senat Amerika Syarikat telah bersetuju dengan draf resolusi untuk menggunakan kuasa tentera di Syria, menetapkan had 60 hari pada campur tangan.

Dokumen itu akan diletakkan di hadapan jawatankuasa penuh untuk mengundi pada hari Rabu. Setiausaha Negara John Kerry sebelum ini telah membuat kes Presiden Obama untuk tindakan.

“Kita semua bersetuju tidak akan ada kasut Amerika di atas tanah. Presiden telah membuat kristal jelas kita tidak mempunyai niat untuk menanggung tanggungjawab untuk perang saudara di Syria. Beliau meminta kebenaran untuk merendahkan dan menghalang keupayaan Bashar Al ‘Assad untuk menggunakan senjata bahan kimia.”

Jika diluluskan, resolusi yang akan dihantar ke Senat penuh minggu depan. Setiausaha Agung PBB Ban Ki-moon pula telah memberi amaran tindak balas tentera boleh menimbulkan huru-hara lebih dan ia adalah tugas Majlis Keselamatan untuk bertindak.

“Penggunaan tenaga adalah sah hanya apabila dalam latihan pertahanan diri selaras dengan Artikel 51 Piagam Bangsa-Bangsa Bersatu dan/atau apabila Majlis Keselamatan meluluskan apa-apa tindakan.”

Terkini LIVE RT pada krisis 'Senjata Kimia' Syria klik sini (RT's LIVE UPDATES on Syrian 'chemical weapons' crisis). 

'No american boots on the ground' in Syria, 90-day deadline 
says US Senator's draft resolution . . .

Leaders of the US Senate's Foreign Relations Committee have agreed on a draft resolution for the use of military force in Syria, setting a 60-day limit on the intervention.

The document will be put before the full committee for a vote on Wednesday. Secretary of State John Kerry had earlier been making President Obama's case for action.

"We all agree there will be no American boots on the ground. The president has made it crystal clear we have no intention of assuming responsibility for Syria's civil war. He is asking for authorisation to degrade and deter Bashar al-Assad's capacity to use chemical weapons."

If approved, the resolution will be sent to the full Senate next week. UN Secretary General Ban Ki-moon meanwhile has warned a military response could create more turmoil and that it is the job of the Security Council to act.

"The use of force is lawful only when in exercise of self-defence in accordance with Article 51 of the United Nations Charter and / or when the Security Council approves such action.”


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...