Saturday 5 October 2013

Berkaki 4 yang melata AkhirZAMAN, DARPA yang dibiayai, berlari perang ROBOT diumumkan (VIDEO) . . .



SitiWanMahani - Pemaju di Boston Dinamik, sebuah syarikat kejuruteraan yang mengkhususkan diri dalam robotik, telah mengeluarkan video robot yang ‘Untethered’ mampu berdiri dan menggerakkan dengan sendiri

LIAR atau 'WildCat' adalah sebuah pelari luar berkaki 4 mampu meningkat, membelok, dan mencapai kelajuan berjalan sehingga 16 mph di atas tanah rata.

Adalah sepupu dekat dengan  Cheetah Boston Dynamics', satu lagi robot berkaki 4 yang diumumkan tahun lalu, berjalan pada kelajuan lebih 28 mph di atas treadmill - lebih cepat daripada seorang lelaki Usain Bolt terpantas DUNIA yang kelajuan 27.78 mph. Walau bagaimanapun, tidak seperti LIAR, Cheetah telah disambungkan kepada sumber kuasa.

Pelari membawa besar - motor untuk mengendalikan 4 anggota badan, walaupun berat hamper kelajuan dan ketangkasan - dan yang sangat kuat.

Boston Dynamics tidak terperinci apa yang akan datang untuk LIAR, tetapi ia diketahui telah dibangunkan untuk kegunaan tentera, kerana projek itu adalah sebahagian daripada Mobiliti yang maksimum dan Program Manipulasi dibiayai oleh Pertahanan Advanced Research Projects Agency, atau DARPA.

Four-legged, DARPA-funded, running War ROBOT 
unveiled (VIDEO) . . .

Developers at Boston Dynamics, an engineering company specializing in robotics, have released video of an untethered robot capable of standing and mobilizing on its own

WildCat is a four-legged outdoor runner capable of rising, turning, and reaching running speeds up to 16 mph on flat ground. 

is a close cousin to Boston Dynamics’ Cheetah, another quadrupedal robot that was unveiled a year ago, running at speeds over 28 mph on a treadmill - quicker than world’s fastest man Usain Bolt's top speed of 27.78 mph. However, unlike WildCat, Cheetah was connected to a power source. 

The runner carries a large - and very loud - motor to operate its four limbs, though the weight hampers its speed and agility. 

Boston Dynamics has not detailed what is next for WildCat, but it is known to have been developed for military use, as the project is part of the Maximum Mobility and Manipulation Program funded by the Defense Advanced Research Projects Agency, or DARPA.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...